Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Auta rostou, malá parkovací místa zůstávají. Už jste nastupovali oknem?

Optimista věří, že svůj nový vůz na parkovací stání pohodlně umístí. Pesimista si to nemyslí. A realista? Ten ví, že se ČSN 73 6056, norma zahrnující i rozměry parkovacího stání, nezměnila od roku 2011. Zatímco průměrná šířka vozu narostla tak, že u kolmého parkování dveře skoro neotevřete.

Je to jako z filmu pro pamětníky. První zákonná norma, stanovující rozměry pro odstavné a parkovací plochy silničních vozidel, pocházela z roku 1977. V čase, kdy silnicím kralovala Škoda 100, široká 162 centimetrů. Úpravy se ona norma dočkala o deset let později, kdy se hitem československých silnic stal „čtyřdveřový sedan“ Škoda 120. Ta byla dokonce ještě o pár centimetrů subtilnější. A pak? Ticho po pěšině. Které trvalo až do roku 2011, kdy se norma ČSN 73 6056 dočkala novelizace.

Od toho památného momentu, na který budeme ještě dlouho vzpomínat, tedy v Česku platí, že parkovací místo musí na šířku mít alespoň 2,5 metru a kolmá stání pak alespoň 5 metrů na délku. Šířku podélného stání stanovuje minimálně na dva metry, přičemž alespoň tři metry komunikace musí zůstat volné pro průjezd hasičů či záchranářů. V čem je tedy zádrhel?

Pozor na parkování na plochách pro hasiče a u hydrantů. Pokuty jsou vysoké

V krátkosti v tom, že ČSN 73 6056 zastarávala už v době své aktualizace. Během jejího schvalování se počítalo s tím, že standardní auto má průměrně 4,75 metru na délku a 1,75 metru na šířku. Jenže za poslední dvě dekády se ten hrubý průměr délky zvýšil na 4,8 a šířky na 1,84 metru.

Parametry aut nabobtnaly, vozy se staly rozměrnějšími. A skoro půlstoletí stará norma, aktualizovaná naposled před dvanácti lety, zkrátka neodráží realitu českého vozového parku.

Auta rostou, potvrzují prodejci

Přesněji řečeno, průměrně větší nejsou malé městské vozy, ale auta, která jsou momentálně ta nejprodávanější a nejužívanější. Potvrzují to i sami prodejci.

„Auta v posledních letech narostla do šířky i délky o desítky centimetrů,“ říká Marek Knieža, ředitel TipCars.com. Proč? Pro parádu to není, důvodem je bezpečnost. Právě kvůli snaze o její navýšení moderní auta disponují výrazně většími deformačními zónami, tlustšími dveřmi, rozšířenými sloupky.

Že je jízda ve městě adrenalin? Což teprve parkování, to je teprve pořádná zábava.

„Třeba současná a hodně rozšířená Škoda Octavia měřila v roce 2004 170 centimetrů na šířku a 450 centimetrů na délku. Dnes má přes 180 šířky a téměř 470 centimetrů na délku. To už kolem ní moc volného místa na parkovacím stání nezůstane,“ komentuje Knieža.

Na silnicích v Česku přitom narazíme na mnohem rozměrnější kousky. Tesla Model Y je dlouhá téměř 470 centimetrů, a se sklopenými zrcátky široká bezmála dva metry. Poměrně robustní SUV BMW X7 měří 518 centimetrů, na šířku má dva metry. Drobečkem není ani Škoda Superb, s parametry 486 × 186 centimetrů.

Těžká váha. Elektromobily drtí parkoviště, nejsou na ně stavěná

Norma ČSN 73 6056 je však stále poplatná roku 2011 a nemyslí na to, že řidiči po zaparkování Mazdy CX-60 s šířkou 213 centimetrů potřebují pro snadné vystoupení z jedné strany prostor alespoň 80 centimetrů. Stejně jako všichni řidiči. Právě 80 centimetrů ze stran a 50 centimetrů místa před i za automobilem považují dopravní odborníci z ČVUT za optimální.

Norma neplatí všude

Ani to, že se ve městě nesnažíte parkovat s rozměrným SUV, ale pomenším autem, vám nemusí být moc platné. Norma z roku 2011 je totiž závazná jen pro nově budovaná parkoviště.

„Pokud jsou někde menší stání, nemusí být v rozporu s předpisy. Tyto rozměry totiž platí jen pro nově budovaná stání, ta starší se měnit nemusí,“ vysvětloval předloni mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Ke své smůle tedy můžete narazit stání, které ještě pamatuje veteránské stodvacítky škodovky.

Příliš velká auta a příliš malá parkovací místa nejsou jedinými příčinami problémů. Významným dílkem do skládačky komplikací jsou neukáznění řidiči, kteří parkují „na doraz“ anebo zasahují vozem přes dvě místa.

Velká auta vs. malá stání. Měřili jsme parkovací místa, občas se nevejdete

Zapomenout nesmíme ani na provozovatele parkovišť. To na nich nakonec je, jak velká parkovací stání si nechají vyhotovit. Norma ČSN 73 6056 určuje nejmenší povolený rozměr, a nikomu v zásadě nebrání, aby pro své klienty vytvořil parkovací místa velikosti heliportu.

Trend je však jednoznačně opačný. Méně totiž znamená více, a přidržení se dvanáct let staré normy umožňuje obchodním centrům napěchovat na jednotku plochy maximum vozů zákazníků.

VIDEO: Rychlokurz parkování

Svět volá po změně, Česko nespěchá

Francouzská Norme NF P 91-100 stanovuje minimální šířku parkovacích míst na 2,30 metrů. Švýcaři se chystají rozšířit na 2,50 metrů. Ve Velké Británii je minimem 2,4 metrů, a chystají se rozšiřovat. Za světové rekordmany můžeme považovat Spojené státy americké, kde vzhledem k rozměrnosti průměrných vozů mají standard šířky parkovacího stání 2,7 metrů.

Malé městské vozy si při parkování skutečně vystačí s málem, zrovna k rozšířeným však nepatří.

Prakticky všude si ovšem uvědomují, že současná moderní auta i se zrcátky dosahují šířky dva a čtvrt metru, což ponechává řidiči a pasažérům jen minimální prostor pro vystoupení. A mají tendenci to na popud automobilových asociací, výrobců a prodejců aut, developerů i organizací záchranných jednotek nějak řešit.

V Česku se však zatím nic takového nechystá, stávající podoba normy je považována za „přiměřenou“. Možná proto, že aut přibývá a rozhodnutí snižovat počty parkovacích míst rozšířením stávajících jednotlivých stání by nebylo přijato s nadšením. Moderní vozy se nejspíš zmenšovat nebudou, a tak jejich řidiči budou muset zhubnout. Anebo začít vylézat na parkovišti bočním okénkem.

model vozušířkadélka
Škoda Fabia17804108
Škoda Karoq18414390
Škoda Kamiq17934241
Škoda Kodiaq18824697
Škoda Enyaq IV18794649
VW ID.Buzz19854712
VW Golf17894284
Renault Kangoo19194486
Mazda CX-6021344745
Suzuki Swift17353845
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...