Zatímco ve světě jsou podpůrné programy pro pořízení elektromobilu věcí naprosto samozřejmou, v Česku žádná velká podpora pro elektromobilisty nebo ty, kteří uvažují o koupi není. Jediným benefitem je možnost využívat dálnice bez zaplacení nebo parkování zdarma na placených zónách. To je ovšem zrovna benefit, který je platný jen v některých, nejčastěji ve velkých, městech. Prahu nevyjímaje, ale zdá se, že právě hlavní město chce tento benefit zrušit.
Místa je málo
„Máme v koaliční smlouvě, že budeme reformovat celý systém s cílem zklidnit dopravu v centru. Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu a bývalý pražský primátor za Piráty Zdeněk Hřib.
Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvJedním z velmi častých argumentů pro tento krok je domnělá finanční solventnost elektromobilistů. Zjednodušeně řečeno, když mají dostatek peněz na pořízení poměrně drahého elektromobilu, mají i na zaplacení parkování. SDA ovšem tento argument vnímá jako poněkud nešťastný. „Lidé uvažující o koupi elektromobilu mohou kvůli zrušení bezplatného parkování nakonec dát přednost vozu s konvenčním spalovacím motorem, s nímž budou do centra Prahy jezdit i nadále, zejména pak v případě starších modelů přispívat k dalšímu znečištění ovzduší a hluku v ulicích,“ popsalo SDA.
Nehledě na fakt, že Praha nejčastěji mluví o tom, že míst na parkování je málo. Jenomže SDA je přesvědčeno, že původní návrh jistě nebyl motivován rozměry elektromobilu, protože při zatím extrémně nízkém počtu elektromobilů k omezení stávajících parkovacích míst plošně nedochází. „Uvažovaný krok pražského magistrátu tak jde nejen proti rozvoji elektromobility, ale i čistému ovzduší v metropoli,“ popisuje SDA.
Magistrát jde sám proti svým rozhodnutím
Ačkoli Zdeněk Hřib uvádí, že Praha pokračuje s podporou rozvoje elektromobility pomocí výstavby veřejné pomalé i rychlé dobíjecí infrastruktury, pro zřizovatele a provozovatele dobíjecích stanic bude při malém počtu elektrických aut další rozšiřování sítě ekonomicky nezajímavé. Důvod je prostý, zákazníci prostě o elektromobily nebudou mít takový zájem. Navíc k podobným omezením podpory standardně dochází jen tam, kde již čistá mobilita dosáhla výrazného rozvoje.
Nutno ale dodat, že postupné omezování a zklidňování dopravy v centru Prahy má smysl. Ale omezení výhod pro elektromobily odporuje podle SDA aktuálním trendům a snahám učinit velká města právě díky elektromobilům co nejčistší.
A nakonec je potřeba zmínit, že témat týkajících se elektromobility, je k řešení mnohem více. Praha by se podle SDA měla zaměřit například na otázku vyhrazených parkovacích stání u dobíjecích stanic tak, aby byly skutečně dostupné, nikoli blokované vozy na fosilní paliva.