Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Paryba se slepicí byla embéčkem nanečisto

Tajným tipem nové mimořádné tematické výstavy ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, věnované designu, je jeden z prototypů Škoda 988 z roku 1957, který vznikl v rámci projektu, jehož výsledkem byla přelomová Škoda 1000 MB.
Prototyp Š 988 je jedním z taháků nové expozici Škoda Muzea.

Prototyp Š 988 je jedním z taháků nové expozici Škoda Muzea. | foto: Škoda

Poslední z trojice reprezentativních výstav v mladoboleslavském Škoda Muzeu z úspěšného cyklu „Jak vzniká automobil v proměnách času“ je tentokráte na téma „Designový jazyk vozů L&K a Škoda“.

Jedním z nejzajímavějších exponátů je nově zrekonstruovaný prototyp Škoda 988 z roku 1957. Před několika lety jste ho mohli vidět v původním stavu v depozitáři mladoboleslavského muzea v červené barvě. Zrekonstruovaný vůz hodně prokoukl a dostal bílo-zelený „kabát“. Působí trochu disproporčně, ale existovaly prototypy, které na tom byly ještě mnohem hůř. Co vlastně stálo za jeho vznikem?

Hliníkový motor Škody 1000 MB zvládne i půl milionu kilometrů

V 50. letech neměla Škoda jasno, jak chce pokračovat po typu 440, a jakou zvolit koncepci s ohledem na potřebné skokové navýšení výroby v chystané nové továrně. Usnesením vlády z 10. prosince 1954 č. 2450 byla vytvořena komise pro lidový vůz, která měla rozlousknout toto ožehavé téma. Zadání bylo jasné – vůz musí být čtyřmístný, s pohotovostní hmotností 700 kg a spotřebou mezi 6 a 7 l na 100 km.

Kvůli hmotnosti byla zvolena samonosná karoserie. Nad vším ostatním ale visel velký otazník. Má mít vysněné auto motor vpředu a pohon předních kol, nebo snad vše vzadu? Popřípadě klasickou koncepci s agregátem vpředu a zadním pohonem? Má mít motor kapalinové nebo vzduchové chlazení? A jak má vypadat jeho karoserie? Výsledek znáte – je jím na svoji dobu i v mezinárodním měřítku hodně vydařená Škoda 1000 MB. Cesta k ní ale byla hodně dlouhá. Během projektu NOV (Nový Osobní Vůz) vzniklo přibližně 13 nebo podle některých zdrojů až 15 různých vývojových prototypů.

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Vše začalo v roce 1956 verzemi Škoda 976, 977 a 978. O rok později následovaly typy 988 a 989, v roce 1959 vývojové práce pokračovaly Škodou 990, která dostala přídomek Favorit, protože návrháři již cítili, že se blíží konečnému řešení. V roce 1964 nakonec vše vyvrcholilo embéčkem. Konstruktéři museli vzít v potaz nejen technické výhody jednotlivých konstrukčních řešení, ale i tehdejší možnosti. Jednou z hlavních podmínek bylo, že se vůz musí vyrobit z dílů, které jsou schopné dodat tuzemské firmy. Soudruzi, žádné nákupy za devizy, nic takového! Export embéčka měl naopak zajistit přísun tvrdých valut pro československé hospodářství.

Škoda slaví sto let kombíků: od Laurinky přes Hajaju k Octavii

Vyzkoušely se všechny možné varianty pohonu a uspořádání karoserie. Motor vpředu a pohon zadních kol se ukázal jako drahé řešení, neboť vyžadoval rozvodovku s diferenciálem vzadu, propojené kloubovým hřídelem, což se ukázalo jako náročnější varianta. Ta „vše vpředu“ byla velkým lákadlem, ale nevyhnula by se dovozu kloubových hřídelů ze zahraničí nebo nutnosti nákupu licence.

Nakonec tedy zvítězila právě koncepce varianty Š 988 s kapalinou chlazeným motorem vzadu (tento prototyp měl řadový čtyřválec OHV o objemu 1,05 l s výkonem 29 kW) a pohonem zadních kol, která byla tehdy v Evropě u menších vozů velmi rozšířená, a zajistila dobře využitelný prostor pro cestující.

Koncepce „vše vzadu“ ale bohužel na dlouhou dobu dopředu omezila možnost dalších karosářských variant embéčka. Přesto v roce 1963 vznikl v jediném kusu prototyp kombi 990 „Hajaja“ s motorem vzadu, který je rovněž součásti muzejních sbírek.

Makety prvního superbu měly být dávno zničené. Našli je tam, kde neměly být

Kromě Škody 988 jsou součástí nové tematické výstavy ve Škoda Muzeu i předválečná proudnicová Škoda 935 Dynamic, která tam již byla vystavena, některé další domácí poválečné prototypy, návrhy italských designových studií nebo výstavní koncepty, které vznikly od začlenění značky Škoda do koncernu VW. Ty zastupuje pětice Škoda Octavia Combi (1997) týmu Dirka van Braeckela, Škoda Yeti (2005) Thomase Ingenlatha, Škoda Joyster (2007) s rukopisem Jense Manskeho, Škoda Vision S (2016) z éry Jozefa Kabaně či Škoda Vision iV (2019) současného šéfdesignéra Olivera Stefaniho.

10. září 2022

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...