Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Liazky měly mejdan k výročí. České náklaďáky znali na Dakaru, Kubě i v KLDR

Do Mnichova Hradiště na Mladoboleslavsku se o víkendu sjela nákladní auta značky Liaz. Město si tak připomnělo 70 let od zahájení jejich výroby v samostatném závodě a 20 let od posledního smontovaného vozu.

Po městě bylo několik stanovišť s vystavenými auty, na programu byly besedy a lidé mohli navštívit i areál bývalého výrobního závodu v části Haškov, do kterého je dovezly historické autobusy.

Samostatný podnik Liaz v Mnichově Hradišti vznikl v roce 1953. V nejproduktivnějších letech zaměstnával kolem 2 500 lidí a denně vyrobil zhruba 45 nákladních aut.

70 let LIAZu v Mnichově Hradišti

Mezi největšími v Československu

Ještě na konci 80. let minulého století patřil Liaz spolu s letňanskou Avií a kopřivnickou Tatrou k největším výrobcům nákladních aut v Československu. Podnik založený na Liberecku počátkem roku 1953 vyráběl v dobách svého největšího rozmachu kolem 18 000 vozů ročně. Rozpad východního bloku však Liaz tvrdě zasáhl. Od devadesátých let se společnost kvůli ztrátě východních trhů a nástupu konkurence ze Západu potýkala s problémy a nakonec skončila v úpadku.

Výroba těžkých nákladních aut byla na Liberecku zahájena na podzim 1951. Jednalo se o typ Škoda 706R, vyvinutý za druhé světové války v plzeňské škodovce. Tyto robustní vozy vznikaly zpočátku v režii mladoboleslavských Automobilových závodů, národní podnik (AZNP). Teprve od 1. ledna 1953 jejich produkci formálně převzal čerstvě založený podnik Liberecké automobilové závody se sídlem v Jablonci nad Nisou-Rýnovicích a odštěpnými závody v Mnichově Hradišti a Liberci-Hanychově.

Liberecké automobilové závody, zkráceně Liaz, montovaly Škodu 706R až do druhé poloviny 50. let. Tehdy ji ve výrobním programu nahradila legendární modelová řada RT, jíž se kvůli použitému typu kabiny přezdívalo trambus. Obrovský zájem domácích i zahraničních odběratelů o „ertéčka“ odstartoval expanzi Liazu. Ke třem původním továrnám postupem času přibyly závody v Mělníku, Zvolenu, Velkém Krtíši, Přerově a Holýšově.

Co se kamionové dopravy týká, neměly „liazky“ v socialistickém Československu prakticky konkurenci. Kromě tahačů ale existovala celá řada dalších variant, včetně popelářských a zametacích aut nebo pojízdných prodejen. Velká část produkce šla na export, zejména do států Rady vzájemného hospodářské pomoci. Za jejich volant ale usedali i řidiči ze zemí jako Kuba, Etiopie nebo Severní Korea (KLDR).

V lednu 1986 se z Liazu stal takzvaný oborový podnik. Kromě továrny na nákladní auta spadala pod jeho křídla také vysokomýtská Karosa a choceňský výrobce chladírenských návěsů Orličan. Firma měla kolem 18 000 zaměstnanců a ročně vyráběla zhruba stejný počet vozidel.

Nákladní vozy Liaz bodovaly i na slavné dálkové Rallye Paříž – Dakar. V dakarské premiéře Liazu v roce 1985 skončil závodník Jiří Moskal za patřičného mediálního zájmu na uspokojivém třináctém místě. O tři roky později už Moskal s Liazem dojel triumfálně druhý a jeho šanci na výhru zhatily jen technické problémy. Byl to nejlepší výsledek Liazu v tomto závodě. Úspěch československých vozů tehdy podtrhl Karel Loprais na konkurenční tatře svým prvním vítězstvím.

VIDEO: Slavná liazka startuje do Dakaru

Pak ale přišel pro Liaz strmý pád. Zhroucení komunistických režimů ve střední a východní Evropě přineslo prudký pokles poptávky na tradičních trzích. Jestliže v roce 1989 vyrobil Liaz 18 101 náklaďáků, o dva roky později vyjelo z jeho bran už jen něco málo přes 4 200 aut. Zachráncem chřadnoucího Liazu, jenž se v roce 1992 přeměnil ze státního podniku na akciovou společnost, se měl stát německý Mercedes. Jednání o vytvoření společného podniku však skončila krachem a v červenci 1995 se majoritním akcionářem Liazu stala Škoda Plzeň podnikatele Lubomíra Soudka.

Pro automobilku, která si kvůli tomu pozměnila název na Škoda Liaz, představovala škodovka záblesk naděje. Jejím projevem bylo mimo jiné dokončení vývoje nového tahače Škoda 400-Xena, jenž se měl stát vlajkovou lodí automobilky. Optimismus však brzy narazil na tvrdou realitu. V roce 1998 se Škoda Liaz přetransformovala na holding Truck International. Firma však hospodařila se ztrátou a na jaře 2001 skončila v konkurzu.

Škoda Xena: velká bojovnice z Mnichova Hradiště měla zachránit Liaz

Druhého pokusu o resuscitaci Liazu se chopila finanční skupina Sipox holding Slovakia slovenského podnikatele Jozefa Majského. Ta v listopadu 2001 koupila továrnu Liazu v Mnichově Hradišti s tím, že pro ni má rozjednané objednávky na stovky aut. Skutečná produkce však dosahovala několika desítek vozů ročně a už se snad ani nedala nazvat sériovou výrobou. Počátkem září 2002 vstoupil Liaz Sipox do likvidace a v srpnu 2003 vyjela z bran továrny v Mnichově Hradišti poslední „liazka“. Byl to asistenční vůz pro dakarský tým závodníka Martina Macíka.

VIDEO: Nejlepší český dakarista popisuje, jak se závodí bez čelního skla

Právě Macík spolu s třebíčskou strojírenskou společností Tedom napsal závěrečnou kapitolu v příběhu značky Liaz. Tedom v roce 2003 koupil bývalou motorárnu Liazu v Jablonci, a za Macíkova přispění plánoval vyrábět lehký nákladní automobil Fox. Auto, které konstrukčně vycházelo ze stejnojmenné řady vozů Liaz, skutečně v několika exemplářích vzniklo a bylo prezentováno veřejnosti. Do sériové výroby se ale nikdy nedostalo.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...