Průměrné ceny letenek z Číny do Evropy jsou podle analytické společnosti ForwardKeys až o 80 procent vyšší než před vypuknutím pandemie, a i kvůli tomu se počet čínských návštěvníků v Evropě během prvních květnových dní letošního roku propadl. V porovnání se stejným obdobím roku 2019 dokonce o 64 procent, jak informovala agentura Reuters.
Pětidenní svátek práce na území Číny mohl být pro mnoho lidí dobrou záminkou pro výlet do Evropy. Jejich počty ale zaostaly za přáním obchodníků a mas čínských turistů se nedočkali. Jejich útraty v Evropě ale nijak dramaticky neklesly. Může za to hlavně majetnější vrstva.
„Bohatí Číňané mají při návštěvách měst jako je Paříž nebo Milán nyní tendenci utrácet víc. Nejsou tolik citliví na cenu letenek a s větší pravděpodobností se jim podaří získat také víza, neboť na svých bankovních účtech mají třeba i dostatečně velké uspořené sumy,“ uvedla agentuře Reuters Amrita Bantaová, která je výkonnou ředitelkou výzkumné společnosti Agility Research and Strategy.
Arnaultův majetek stále roste. Podnikatel může poděkovat čínským zákazníkům |
Transakce jsou vyšší
Pohled odborníků mimo jiné potvrzuje i hodnota průměrné transakce ze strany čínského turisty v Evropě. Během března letošního roku totiž byla o 28 procent vyšší než v roce 2019, z čehož koncerny s luxusním zbožím jako třeba LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) těží.
V rozhovoru pro agenturu Reuters tyto informace potvrdil i generální ředitel koncernu LVMH Antonio Belloni. Novinářům taktéž řekl, že na masivní příliv Číňanů nejsou mnozí evropští prodejcI ani dostatečně připraveni. „Nikdo není tak rychle připraven na velké změny. Týká se to obchodů, hotelů i třeba leteckých společností,“ uvedl.
Společnost Exane BNP před pár dny zveřejnila svůj výzkum, podle kterého nyní Číňané utrácejí v turistických oblastech ze zahraniční klientely nejvíce hned po Francouzích a Američanech.
Bohatí Čínani v Evropě chybí doma
Návrat bohatých Číňanů do Evropy má ale dopad i na situaci v Číně. Atraktivita tamějšího bezcelního čínského ostrova Hainan totiž postupně slábne a promítá se to i do tržeb.
Na tuhle chvíli jsme čekali roky. Hodnota LVMH dosáhla 500 miliard dolarů |
Provincie Hainan bývá často označována za „Havaj Číny“. Od roku 2020 se stala jednou z hlavních čínských nákupních destinací, a to i proto, že kvůli protipandemickým omezením nemohli Číňané jednoduše cestovat do zahraničí.
Právě tržby na Hainanu ale díky tomu rychle vzrostly, a i význam této provincie tak během poměrně krátké chvíle stoupl. V roce 2021 představovaly útraty za luxusní zboží na ostrově 13 procent všech prodejů za takové výrobky v celé Číně. Nyní se ale situace začíná opět nejspíš pomalu měnit.