„Sedmička“ nese zřejmě ne náhodou stejnou číslovku jako luxusní sedany konkurence od BMW, stejně jako ony bude vrcholem modelové řady automobilky. Volkswagen sedmičce dopřál úplně nový elektromotor o výkonu 210 kW (286 koní), který bude ve všech verzích ID.7 bez ohledu na velikost baterie. Ta bude mít určitě několik verzí, tak jako u dosavadních elektrických volkswagenů, aktuálně mají „ídéčka“ baterie s využitelnou kapacitou 77 kWh (slabší 58 kWh verze jistě nebude nabízena ve vrcholném modelu). Pravděpodobné však je, že ID.7 dostane i novou, ještě silnější baterii. Všechny komponenty si koncern Volkswagen chce do budoucna vyrábět sám, elektromotor (interní označení APP550) byl vyvinut ve spolupráci s „dcerou“ VW Group Components v Kasselu, kde se také vyrábí.
Právě s nejsilnější baterií slibuje výrobce dojezd na jedno nabití až 700 km podle novějšího (a pravdomluvnějšího) měřicího cyklu WLTP. Pomáhá k tomu i vyladěná aerodynamika se skvělou hodnotou součinitele 0,23 – což je na úrovni absolutní světové špičky. Maximální nabíjecí výkon, důležitý pro rychlonabíjení na dlouhých cestách, je na úrovni 200 kW – což je hodně, ale rekord to není, některé modely (například Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5) umějí i víc – a špičkové nabíječky zvládají až 350 kW.
ID.7 je pro značku Volkswagen v Evropě, Číně a Severní Americe extrémně důležitým modelem. Je to atraktivní vůz, který nadchne prémiovými technologiemi, exkluzivitou, špičkovým komfortem a vysokou užitnou hodnotou v každodenním provozu.
Imelda Labbéová, členka představenstva značky Volkswagen
Chytrá střecha, hlasové ovládání. A automatická jízda
ID.7 má také spoustu prvků výbavy, kterou jsme zvyklí vídat jen u vozů vyšších tříd prémiových značek. Příkladem jsou masážní sedadla s certifikátem „zdravých zad“ AGR a adaptivní klimatizací, zajišťující chlazení, vyhřívání i vysoušení, nebo elektronicky zatmavitelná panoramatická střecha. Ta má takzvané „chytré sklo“, jež lze dotykovým ovládáním elektronicky zprůhlednit nebo zneprůhlednit. Stejně jako u mnoha dalších funkcí v modelu ID.7 může i ovládání střechy probíhat prostřednictvím hovorových hlasových povelů – o to se stará nový hlasový asistent IDA. Portfolio výbavy na přání završuje audiosystém Harman Kardon o výkonu 700 W se 14 high-endovými reproduktory včetně centrálního vpředu a subwooferu v kufru.
Nové úskalí autonomní mobility. Žere data a elektřinu, kterých není dost |
Kromě toho bude ID.7 umět sama jezdit – a protože to evropská legislativa nedovoluje, uvádí automobilka, že její „Travel Assist se sdílenými daty převezme v případě potřeby řízení modelu ID.7 v příčném i podélném směru“. Od rychlosti 90 km/h na vícepruhových dálnicích pak systém zvládne i asistovanou změnu jízdního pruhu, byť řidič musí na celý proces dohlížet. Samočinné parkování si zase umí zapamatovat posledních 50 metrů jízdy a za- nebo vyparkovat automaticky. Řidič přitom může sedět za volantem, nebo na parkovací manévr dohlížet zvenku v aplikaci na chytrém telefonu.
Automatické systémy mají ovšem stále mnohá omezení – tím nejvýznamnějším je fakt, na nějž upozorňuje i sama automobilka v poznámkách „pod čarou“. A to, že „řidič musí být kdykoli připraven převzít řízení a není zbaven své povinnosti odpovědného řízení vozidla“. Což vlastně znamená, že nechat řízení jen na autě samotném není možné, nevěnovat se řízení také ne – jinak by se mohlo stát, že by vám systém chtěl „předat řízení“ až ve chvíli, kdy si sám neví rady, tedy v krizi. Zároveň automobilka píše, že proces lze kdykoli deaktivovat a „funguje pouze ve spojení s navigačním systémem a s aktivní licencí We Connect. Online funkce systému „Travel Assist se sdílenými daty“ lze využívat pouze na území pokrytém mobilní telefonní sítí a při patřičném nastavení pro ochranu soukromí. A to pokrytí může být docela problém, jak jsme popisovali v této glose:
GLOSA: Řízení na dálku? Utopie. Z internetu na cestách zešílí i jogín |
Každopádně jsme velmi zvědavi, co vlastně bude sériová ID.7 umět, až se na podzim začne v Česku prodávat. A taky, kolik bude vlastně stát...