Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejrychlejší traktor světa brzdí padákem. Vznikl, aby pokořil rekord

Ještě než byste dokončili celý nápěv „Jede traktor – je to Zetor“, by nejspíš dorazil z jednoho konce ranveje na druhý. S rychlostí blížící se 250 kilometrů v hodině je totiž žluto-černý Fastrac Two nejrychlejším traktorem světa. A to je také jediné poslání téhle neobvyklé konstruktérské hříčky.

Britská společnost JCB, ve světě dobře zapsaná jako výrobce těžké stavební a manipulační techniky, se v roce 2018 pochlubila jednou kuriozitou. Strojem, který jedním vrzem zbořil mýtus o pomalých neohrabaných traktorech a současně položil základ novému světovému rekordu. Jejich Fastrac uháněl rychlostí 166 kilometrů v hodině.

Inženýři z dílen ve Staffordshire si sice mohli pogratulovat k úspěchu, ale už tehdy přemýšleli, jak by se rekord dal posunout. A tak o rok později na pronajatou ranvej letiště v Elvingtonu přistavili Fastrac Two. Traktor vycházející ze standardní konstrukce, ale modifikovaný tak, aby zvýšil laťku možného. Nebyl to stroj do pole, jen technická hříčka, strojírensky posunutá k dosažení co největší rychlosti.

Klíčová pro úspěch byla aerodynamika karoserie.

Na sestavení Fastrac Two pracoval tým mechaniků a inženýrů pod vedením motocyklového závodníka Guye Martina.

„Byl to obrovský počin, a já jsem byl jen malým kolečkem v celém tom podnikovém soustrojí. Ale být tím malým kolečkem pro mě byla obrovská pocta,“ vyprávěl Martin nadšeně poté, co mu inspektoři z Guinessovy knihy rekordů oznámili, že se dílo povedlo.

Unikátní závodní traktor byl schopný pojezdu průměrnou rychlostí 217,8 kilometru v hodině, a v maximu pak dosáhl 247,37 kilometru.

Na cestě k vrcholu

Konstrukce obou rekordmanů vychází ze standardního, komerčně běžně dostupného traktoru Fastrac od JCB. Jen výrazně pohubl. Místo 8,5 tuny váží necelých pět, součásti karoserie nemá z oceli, ale hliníkových panelů a uhlíkových vláken.

Do vínku také získal vyšší výkon, díky použití 7,2litrového motoru JCB Dieselmax, který pro něj speciálně přichystali v dílnách JCB Power Systems v Derbyshire.

„Výkon šestiválcového motoru Fastrac o výkonu 284 koní jsme zvýšili přemontováním motoru JCB 672 o výkonu přes 1 016 koní, s točivým momentem přes 2 500 Nm,“ prozrazují technici.

Fastrac Two je skutečně ukázkou nevšedních konstrukčních řešení.

Má hybridní systém přeplňování spojující turbodmychadlo s elektricky poháněným kompresorem. To zvyšuje průtok vzduchu o 350 %, uvádí JCB. „Zvýšili jsme plnicí tlak o 230 % a otáčky motoru na 3 300 ot./min.“

Motor je také asi o desetinu lehčí než tovární klasika. Bylo přidáno masivní palivové čerpadlo o tlaku 2 500 barů, větší sací potrubí a chladič vzduchu s ledovou vodou.

Přesto Fastrac Two pořád byl – rodokmenem svých součástí a užitých dílů – z padesáti procent stejný jako běžný černožlutý tahoun z farmy.

Při brzdění si někdy musí Fastrac Two trochu vypomoct.

Klíčová pro úspěch byla aerodynamika karoserie. Na ní se vyřádil Rob Smedley, bývalý vedoucí oddělení Williamsu.

Navrhl úpravy standardního designu JCB tak, že došlo ke snížení odporu vzduchu u modelu Fastrac Two o desetinu. Kabina traktoru byla snížena o 200 a zúžena o 300 milimetrů. Celý stroj je také o 200 milimetrů nižší.

Rodokmenem svých součástí a užitých dílů je z padesáti procent stejný jako běžný černožlutý tahoun z farmy.

Má hybridní systém přeplňování spojující turbodmychadlo s elektricky poháněným kompresorem. To zvyšuje průtok vzduchu o 350 %, uvádí JCB,

Traktor pro rallye

Bez zajímavosti není ani obutí. „Mohli jsme sáhnout po aerodynamických pneumatikách, ale pak by to nebylo o JCB,“ vysvětlují konstruktéři. „A tak jsme raději osadili standardní pneumatiky Fastrac, doplněné o ocelové pásy, které jsou normálně dimenzovány na rychlost 80 km/h, ale mají výrobně schválený limit 260 km/h.“

Místo 8,5 tuny váží necelých pět, součásti karoserie nemá z oceli, ale hliníkových panelů a uhlíkových vláken.

Vývoj spojky a řazení pro zlepšení plynulosti nebo samotná montáž zabraly podstatně méně času než průběžné testování a kontroly. Bylo třeba provést ověření výkonu brzd, analýzy chladicího systému, měření valivého odporu.

Trvalo to pět měsíců, než se už hotový Fastrac Two mohl postavit na start tři kilometry dlouhé ranveje v Elvingtonu. A dokázat, že v JCB umí dělat ty nejrychlejší traktory na světě.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...