Jan Kopecký s novou rallyovou Škodou Fabia RS Rally2 v barvách AGROTEC Škoda...

Jan Kopecký s novou rallyovou Škodou Fabia RS Rally2 v barvách AGROTEC Škoda Rally Teamu při předsezonních testech na jižní Moravě. | foto: Agrotec

Autofotka týdne: Český šampion trénuje s novou fabií v moravských vinicích

  • 3
Spolupráce mezi Janem Kopeckým a AGROTEC Škoda Rally Teamem pokračuje i po dvou veleúspěšných sezonách. Pokaždé byly korunovány ziskem domácího mistrovského titulu. Českému šampionovi teprve před pár týdny dorazil nový rallyový speciál, v tomto týdnu s ním trénoval na jižní Moravě, těsně před pátečním startem Valašské rally.

Ze 14 startů posádky Jana Kopeckého v uplynulých dvou sezonách jich hned 10 skončilo vítězstvím v absolutní klasifikaci. Jan Kopecký bude tedy reprezentovat barvy AGROTEC Škoda Rally Teamu i v sezoně 2023 a zaútočí na desátý český titul.

„Naše vztahy jsou založené na vzájemné důvěře a přátelství. Pokračování v tomto projektu tak bylo naší jasnou prioritou,“ přiznává před sezonou Jan Kopecký. Přes zimu se tak řešila především změna soutěžního vozu. „Dva roky jsme používali náš soukromý vůz Škoda Fabia Rally2 evo, který nás nikdy nezklamal a který jsme dotáhli v týmu Motorsport Kopecký k dokonalosti. Na trhu je ale nová Škoda Fabia RS Rally2 a my o ní měli mimořádný zájem. Poptávali jsme ji již v polovině loňské sezóny, ale k dispozici byl nový vůz až po Novém roce. Škoda Motorsport první vozidla prioritně dodávala do velkých týmů v mistrovství světa a Evropy. Díky společnému úsilí Škoda Auto, Škoda Motorsport a AGROTEC Group se ale dostalo i na nás a my si tak na začátku března přivezli na dílnu nový vůz.“ Kopecký prozradil, že tým plánoval, že se s novým ‚eresem‘ zúčastní už loňské Barum rally, což se ovšem nepodařilo zrealizovat.

Rodák z Kostelce nad Orlicí byl jedním ze čtveřice testovacích jezdců, který se Škodou Fabia RS Rally2 najezdil na asfaltových testech tisíce kilometrů. „Díky tomu, že jsem byl součástí vývojového týmu, jsem získal hodně zkušeností. Vím, jak auto nastavit na české podmínky, abych byl maximálně spokojený. Ale musím se stále opakovat. Bylo fakt těžké udělat něco rychlejšího a spolehlivějšího, než byl model Rally2 evo. Toto auto patří k absolutní světové špičce ve své třídě. RS je jeho nástupcem. Věřím však, že fabii bude rychlejší charakter českých vložek sedět.

Nejprve měla posádka dvou Honzů – Kopeckého a Hlouška první krátký, asi padeátikilometrový, test s novým vozem doma v Kostelci nad Orlicí. „Tam jsme si především potřebovali ověřit, že na autě není nějaký problém, který by se u nového auta projevil hned na začátku. Ve středu jsme pak testovali na známé trati nedaleko Hustopečí. Tam jsme se již zaměřili na hledání nejlepšího nastavení pro nadcházející víkend,“ popisuje první velké testování nového speciálu Jan Kopecký. „Celý test proběhl na suché trati. Každopádně se potvrdilo, že Škoda Fabia RS Rally2 je skvělé auto a já už se nemohu dočkat ostrého startu,“ řekl před Valašskou rally, která odstartovala v pátek 31. března.

AGROTEC Škoda Rally Team má v plánu všech 7 soutěží českého šampionátu. Nová rallyová fabia má trochu jiné míry díky upraveným dílům karoserie, dostala nové pružiny a má nový motor, ten původní, jehož blok se vyráběl v Číně, už totiž není k mání. Výkon nového agregátu je podle Kopeckého stejný jako u předchůdkyně.

Změna nastává u značky pneumatik, kdy se tým po roce opět vrací k osvědčené značce Michelin.

Spolehlivé motory dakarských obrů žerou i 200 litrů, staví je český fachman

Škoda Fabia RS Rally2

  • Přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru vychází z motoru 2.0 TSI z rodiny benzínových TSI motorů EA888. Motor má výkon přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím sekvenční pětistupňové převodovky a dvou diferenciálů.
  • Sekvenční pětistupňová převodovka, speciálně navržená pro nasazení v rally, umožňuje jezdci měnit rychlostní stupně v řádu několika milisekund pomocí řadicí páky bez použití spojky. Fabia RS Rally2 má sice manuální spojku, ale ta se používá pouze při rozjezdu, parkování nebo pomalé jízdě.
  • Pro co nejlepší zrychlení na úzkých a klikatých rychlostních zkouškách má Fabia RS Rally2 relativně krátké převodové poměry. I tak ale dosahuje dostatečné maximální rychlosti 200 km/h.
  • Koncepce pohonu rallyového speciálu se od standardní Fabie výrazně liší a to nejen pohonem všech kol. Technické předpisy FIA například zakazují jakoukoliv elektronickou asistenci pro zlepšení trakce. U pohonu všech kol jsou povoleny pouze mechanické uzávěrky diferenciálů na přední a zadní nápravě, použití mezinápravových diferenciálů s uzávěrkou je zakázáno. Novinkou je hydraulicky ovládaná mezinápravová spojka, která přichází ke slovu při zatažení ruční brzdy. Toto řešení je v rally běžně používáno pro rychlejší nasměrování vozu do zatáčky. Na obou nápravách jsou použity vzpěry MacPherson, které lépe snášejí extrémní zatížení.
  • Brzdové kotouče se při ostrém brzdění v závodním tempu snadno zahřejí na více než 700 °C. Proto mají vnitřní ventilaci a kromě toho byl vyvinut systém chlazení brzd, který byl optimalizován pro asfalt i šotolinu. Vůz také používá odlišné brzdové kotouče pro rychlostní zkoušky na asfaltu a na šotolině. Brzdové kotouče na asfalt mají průměr 355 mm vpředu a 300 mm vzadu. Brzdy pro použití na šotolině mají vpředu i vzadu průměr 300 mm.
  • Fabia RS Rally2 má speciální palivovou nádrž podle předpisů Mezinárodní automobilové federace FIA. Nádrž je vyrobena z nárazuvzdorné pryže a má objem 82,5 l. Kromě toho je naplněna speciální pěnou, která zabraňuje úniku benzinu. Nádrž je ve spodní části chráněna krytem z karbon-kevlarového kompozitu a absorpční vrstvou.
  • Posádku chrání 35,8 metrů ocelových trubek vyrobených z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli. Ochranná klec se přivaří k podvozku ještě během stavby karoserie a teprve poté se k ní připevní boční panely a střecha. Hlavním cílem tohoto postupu je vyšší přesnost, lepší spojení trubek s karoserií a lepší přizpůsobení trubek karoserii. Vzhledem k tomu, že sestavování probíhá ručně, jsou odchylky velmi malé.
  • Při konstruování nového modelu vycházeli inženýři Škoda Motorsport z analýz dřívějších nehod v rally. Bezpečnostní rám se skládá z podélných, příčných a diagonálních trubek v místě dveří, pod střechou vozu, kolem čelního skla a za sedadly. Rozměry a materiál bezpečnostního rámu jsou definovány technickými předpisy Mezinárodní automobilové federace. Škoda Motorsport s novým vozem Fabia pro rally tyto požadavky výrazně překračuje.
  • U modelu Fabia RS Rally2 byl prodloužen zdvih tlumičů. Zavěšení náprav MacPherson je také pevnější. Snížilo se tření v tlumičích. Na základě většího rozvoru navrhli konstruktéři novou kinematiku podvozku a zvýšili odolnost komponent. Zlepšila se rovněž funkčnost diferenciálu a zvýšila se účinnost převodovky při řazení.
  • Fabia RS Rally2 těží zejména z delšího rozvoru čtvrté generace modelu. Díky němu je vůz o něco klidnější a záď stabilnější. Došlo též ke změně umístění palivové nádrže. V motorovém prostoru tak mohli inženýři využít větší prostor mezi podélnými nosníky.
  • Vedle širších blatníků vyšuje přítlak také nově vyvinuté křídlo. V jeho zadní části se nachází malý lem, tzv. Gurneyho klapka, která slouží jako odtrhová hrana a rovněž zvyšuje přítlak. Proudění vzduchu nad střechou optimalizuje centrálně umístěný tzv. scoop, který slouží především pro přívod čerstvého vzduchu do kokpitu.
  • V případě nehody rallyového speciálu hrozí posádce největší nebezpečí především při bočním nárazu. Proto má Fabia RS Rally2 mezi vnějším pláštěm dveří a interiérem strukturu pohlcující energii složenou z absorpční pěny a dveřních panelů kombinujících pět vrstev uhlíkového kompozitu 280 a jednu vrstvu kevlaru 300. Kevlarová vrstva je nejblíže posádce, aby v případě nehody chránila před případnými ostrými úlomky uhlíkových kompozitů.
  • Boční okna nového rallyového vozu jsou vyrobena z polykarbonátu a v souladu s předpisy FIA je lze snadno odstranit. Bezpečnostní výbava obsahuje navíc protipožární systém, který se skládá z automatického hasicího systému s tryskami v kokpitu a motorovém prostoru a ručního hasicího přístroje v prostoru nohou navigátora. V případě nouze jej lze aktivovat i zvenčí.