Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Nejrychlejší traktor světa brzdí padákem. Vznikl, aby pokořil rekord

Ještě než byste dokončili celý nápěv „Jede traktor – je to Zetor“, by nejspíš dorazil z jednoho konce ranveje na druhý. S rychlostí blížící se 250 kilometrů v hodině je totiž žluto-černý Fastrac Two nejrychlejším traktorem světa. A to je také jediné poslání téhle neobvyklé konstruktérské hříčky.

Britská společnost JCB, ve světě dobře zapsaná jako výrobce těžké stavební a manipulační techniky, se v roce 2018 pochlubila jednou kuriozitou. Strojem, který jedním vrzem zbořil mýtus o pomalých neohrabaných traktorech a současně položil základ novému světovému rekordu. Jejich Fastrac uháněl rychlostí 166 kilometrů v hodině.

Inženýři z dílen ve Staffordshire si sice mohli pogratulovat k úspěchu, ale už tehdy přemýšleli, jak by se rekord dal posunout. A tak o rok později na pronajatou ranvej letiště v Elvingtonu přistavili Fastrac Two. Traktor vycházející ze standardní konstrukce, ale modifikovaný tak, aby zvýšil laťku možného. Nebyl to stroj do pole, jen technická hříčka, strojírensky posunutá k dosažení co největší rychlosti.

Klíčová pro úspěch byla aerodynamika karoserie.

Na sestavení Fastrac Two pracoval tým mechaniků a inženýrů pod vedením motocyklového závodníka Guye Martina.

„Byl to obrovský počin, a já jsem byl jen malým kolečkem v celém tom podnikovém soustrojí. Ale být tím malým kolečkem pro mě byla obrovská pocta,“ vyprávěl Martin nadšeně poté, co mu inspektoři z Guinessovy knihy rekordů oznámili, že se dílo povedlo.

Unikátní závodní traktor byl schopný pojezdu průměrnou rychlostí 217,8 kilometru v hodině, a v maximu pak dosáhl 247,37 kilometru.

Na cestě k vrcholu

Konstrukce obou rekordmanů vychází ze standardního, komerčně běžně dostupného traktoru Fastrac od JCB. Jen výrazně pohubl. Místo 8,5 tuny váží necelých pět, součásti karoserie nemá z oceli, ale hliníkových panelů a uhlíkových vláken.

Do vínku také získal vyšší výkon, díky použití 7,2litrového motoru JCB Dieselmax, který pro něj speciálně přichystali v dílnách JCB Power Systems v Derbyshire.

„Výkon šestiválcového motoru Fastrac o výkonu 284 koní jsme zvýšili přemontováním motoru JCB 672 o výkonu přes 1 016 koní, s točivým momentem přes 2 500 Nm,“ prozrazují technici.

Fastrac Two je skutečně ukázkou nevšedních konstrukčních řešení.

Má hybridní systém přeplňování spojující turbodmychadlo s elektricky poháněným kompresorem. To zvyšuje průtok vzduchu o 350 %, uvádí JCB. „Zvýšili jsme plnicí tlak o 230 % a otáčky motoru na 3 300 ot./min.“

Motor je také asi o desetinu lehčí než tovární klasika. Bylo přidáno masivní palivové čerpadlo o tlaku 2 500 barů, větší sací potrubí a chladič vzduchu s ledovou vodou.

Přesto Fastrac Two pořád byl – rodokmenem svých součástí a užitých dílů – z padesáti procent stejný jako běžný černožlutý tahoun z farmy.

Při brzdění si někdy musí Fastrac Two trochu vypomoct.

Klíčová pro úspěch byla aerodynamika karoserie. Na ní se vyřádil Rob Smedley, bývalý vedoucí oddělení Williamsu.

Navrhl úpravy standardního designu JCB tak, že došlo ke snížení odporu vzduchu u modelu Fastrac Two o desetinu. Kabina traktoru byla snížena o 200 a zúžena o 300 milimetrů. Celý stroj je také o 200 milimetrů nižší.

Rodokmenem svých součástí a užitých dílů je z padesáti procent stejný jako běžný černožlutý tahoun z farmy.

Má hybridní systém přeplňování spojující turbodmychadlo s elektricky poháněným kompresorem. To zvyšuje průtok vzduchu o 350 %, uvádí JCB,

Traktor pro rallye

Bez zajímavosti není ani obutí. „Mohli jsme sáhnout po aerodynamických pneumatikách, ale pak by to nebylo o JCB,“ vysvětlují konstruktéři. „A tak jsme raději osadili standardní pneumatiky Fastrac, doplněné o ocelové pásy, které jsou normálně dimenzovány na rychlost 80 km/h, ale mají výrobně schválený limit 260 km/h.“

Místo 8,5 tuny váží necelých pět, součásti karoserie nemá z oceli, ale hliníkových panelů a uhlíkových vláken.

Vývoj spojky a řazení pro zlepšení plynulosti nebo samotná montáž zabraly podstatně méně času než průběžné testování a kontroly. Bylo třeba provést ověření výkonu brzd, analýzy chladicího systému, měření valivého odporu.

Trvalo to pět měsíců, než se už hotový Fastrac Two mohl postavit na start tři kilometry dlouhé ranveje v Elvingtonu. A dokázat, že v JCB umí dělat ty nejrychlejší traktory na světě.

  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Brusel zvažuje výjimku ze zákazu spalovacích motorů pro syntetická paliva

Evropská komise navrhla povolit prodej nových osobních vozů se spalovacími motory po roce 2035. Podmínkou ovšem je, že...

Statistika z bazaru: zájem o diesely neutuchá, drží se jich hlavně firmy

Prodeje automobilů na naftu pomalu klesají, pomáhá jim však ustálení cen nafty, uvedla společnost Aures Holdings,...

Tajný tip bazarového šmejdila: benzinový Mitsubishi Outlander je superdržák

Premium Znáte ten vtip o japonských autech? O tom, že na fórech jejich majitelů se často diskutuje, jestli se záruka vztahuje i...

Frajeřina, či šílenost? Tříletý kluk prohání ferrari za 50 milionů po okruhu

Ferrari za padesát milionů korun, tříletý kluk a bývalý světový šampion motorkové třídy Supersport Kenan Sofuoglu – to...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...