Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Z Hamburku do Mariupolu. Češi dohodli rozšíření vlakových tepen na Ukrajinu

Odstřihneme Rusko a Bělorusko a silněji se spojíme s Ukrajinou a Moldavskem. Tak by se v kostce dal shrnout dlouhodobý plán rozšiřování železniční sítě směrem na východ, který během svého předsednictví pomáhalo Česko připravit.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Nejde přitom o žádné troškaření. Severomořsko-baltský koridor se má podle plánu prodloužit až do přístavu Mariupolu v Azovském moři, tedy hluboko do Ruskem okupované části Ukrajiny. Odstřižení od železničních koridorů Ruska a Běloruska už ale fakticky nastalo s přijetím protiruských sankcí během minulého roku. Fakticky se tím utnul roky rozvíjený projekt takzvané Hedvábné stezky, od které si řada zemí slibovala přesun zboží z obřích kontejnerových lodí plujících z Číny na železnici.

V evropské části ale tato trasa procházela Ruskem a do evropské sítě s úzkým rozchodem se překládala v běloruském Brestu. „Největší toky zboží z Brestu šly do Německa přes Polsko ale část směřovala i směrem k nám. Existuje samozřejmě snaha zprovoznit jižní trasu Hedvábné stezky přes Turecko, ale to se obávám potrvá dlouho,“ uvedl prezident Svazu dopravy Oldřich Sládek.

Například v roce 2020 i přes covidové restrikce převezla tuzemská společnost Metrans po této trase přes devět stovek vlaků, tedy zhruba třicet tisíc kontejnerů. Ve srovnání s rokem 2019 více než dvojnásobek.

Přestože se tento proud zboží zastavil, čeští železniční dopravci získali v regionu jiné obchodní příležitosti zejména spojené s potřebou odvozu ukrajinského obilí vnitrozemskou cestou. Mediálně nejznámější a nejsledovanější je přeprava agrárních produktů z Ukrajiny, ta meziročně narostla na 437 procent,“ uvedl generální ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth.

Rýsují se železniční tratě pro vodík. Vlaky budou tam, kde plyn využijí i autobusy

Oproti předválečnému období po železnici z Ukrajiny do Evropy a severomořských a baltských přístavů nesměřovala jen pšenice a sója, ale i kukuřice, luštěniny a oves ať už v potravinářské kvalitě, nebo ve formě krmiv. Další komoditou převáženou státem vlastněným dopravcem byla železná ruda, které vlaky ČD Carga převezly během loňska zhruba čtyři miliony tun. Vypadly ale naopak dovozy komponentů pro automobilovou výrobu nebo převoz uhlí z Ruska do Evropy.

„Rozšíření koridorů na Ukrajinu a do Moldavska byla jasná reakce na ruskou agresi a zároveň jsme ze sítě TEN-T ( Evropsky významné prioritní dopravní tahy) vypustili spojení do Ruska a Běloruska. Pokládám to za přirozenou reakci,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Zatímco výše zmiňovaný severomořsko-baltský koridor je významný pro Polsko a Německo, českou síť by mohlo pozitivně ovlivnit rozšíření, respektive prodloužení koridoru Rýn–Dunaj. Ten měl původně končit ve slovenských Košicích, nyní se ale počítá s jeho výhledovým prodloužením do západoukrajinského Lvova. I zde však plány narážejí na problém rozdílné šířky kolejí v Evropě a na Ukrajině.

Jedna z možností je alespoň do jednoho z blízkých velkých center, jako je právě Lvov, přivést železnici evropského rozchodu a přesunout terminály pro překládku nákladu právě tam. V současnosti je nutné zboží překládat buď v Čierné nad Tisou nebo nedaleké Dobré, případně v polské Medyce u Přemyšle.

Práce na desítky let

Po kompletním přechodu na rozchod 1 435 milimetrů začala Ukrajina pokukovat už během léta. Přestavba jejích 22 tisíc kilometrů tratí by ale znamenala desítky let práce. Druhou možností je zaměření se na vozidla schopná rozdíl 85 milimetrů překlenout. Technologie proměnných podvozků používají například španělské železnice.

Stejnou část ukrajinských kolejí jako Rýnsko–dunajský koridor bude používat i koridor propojující Balt a Jadran, který prochází přes Budapešť. Posledním rozšiřovaným koridorem je síť tras propojující Balt, Černé a Egejské moře. U ní se počítá s modernizací dvojice tras, severní čistě přes území Ukrajiny a jižní přes Rumunsko a moldavský Kišiněv.

Propustnost kolejí ve východní Evropě ale není jediným problémem, který komplikuje vývoz ukrajinského obilí v současnosti nebo zintenzivnění výměny zboží v budoucím uspořádání Evropy. Na limity totiž železnice naráží i jinde.

„Problém vývozu obilí z Ukrajiny je do značné míry propojený s problémem příměstské dopravy v Drážďanech,“ uvedl Sládek. V údolí Labe totiž kvůli rekonstrukcím platí dlouhodobě zúžení provozu na jednu kolej. Potíže jsou ale i jinde. Celkově je tak železnice schopná přepravy zhruba 4,5 milionu tun ukrajinského obilí. Tedy necelou čtvrtinu předválečné produkce.

Loď, která zničila most v Baltimoru, odtáhli do přístavu

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Člověk při nákupu nedokáže vnímat více než sedm věcí, vysvětluje expert

25. května 2024

Premium Žádný obchod není postavený nahodile, každé zboží v regálech má své místo. Aby obchodník efektivně...

Kde se platí a nevyplatí turistické poplatky. Ne všude totiž pomáhají

25. května 2024

K čemu jsou dobrá zdanění cestovního ruchu, městské turistické daně, poplatky za ubytování v...

Google buduje nový podmořský optický kabel. Spojí Afriku s Austrálií

24. května 2024

Společnost Google pracuje na prvním podmořském optickém kabelu propojujícím Afriku s Austrálií....

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...