Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chybná platba nebo podvod. Jak reklamovat problém v bezhotovostním styku

Bezhotovostní platby jsou již dlouho běžnou součástí našeho života. Někdy stačí překlepnout se v čísle účtu a problém je na světě. A někdy můžeme naletět podvodníkům. Jak v podobných případech postupovat, přibližuje v rozhovoru pro iDNES.cz analytik bankovních služeb skupiny Partners František Nonnemann.

František Nonnemann | foto: Partners

Pokud máme za to, že jsme při bezhotovostním platebním styku zaplatili něco, co jsme platit nechtěli nebo zaplatili více, než měli, jak máme postupovat? Máme se obrátit na obchodníka nebo na banku?
Doporučil bych celou věc řešit nejprve s obchodníkem. Ve většině případů jde o nedorozumění či chybu, kterou lze snadno a rychle napravit. Problém může nastat u obchodníka, například špatným zaúčtováním pohledávky, chybou při odesílání zboží a podobně. Chyba ale může vzniknout i u klienta, který si třeba nevšimne, že si nekoupil jednorázový přístup do časopisu, ale pravidelné měsíční předplatné.

Co máme mít u sebe, abychom s reklamací uspěli?
V každém případě je důležité mít ke sporné transakci všechny podklady, aby se klient mohl bránit, pokud by u obchodníka neuspěl. Informace o odchozí transakci vždy najde ve výpise ze svého účtu, s tím není problém. Důležité je ale i myslet na další doklady, například účtenku, stížnost, vyjádření k reklamaci a tak dále. Pokud by se obchodník odmítal ke stížnosti či reklamaci vyjádřit písemně, tak už to bych považoval za podezřelou indicii.

Co všechno můžeme od obchodníka požadovat?
Pokud obchodník klientovi například z karty neoprávněně strhne určitou částku, má klient právo na její vrácení v plné výši. Kdyby se na straně obchodníka jednalo o úmysl, obchodník věděl, že částku strhává neoprávněně, pak má klient právo i na úroky z neoprávněně stržené částky až do doby jejího vrácení v plné výši.

Pokud obchodník peníze vrátit nechce, jak se bránit? Čím argumentovat, kam se obrátit o pomoc?
Odlišil bych dvě roviny, obranu faktickou a právní. Nejdůležitější je konat, aby si klient ochránil své peníze. Proto by se v takovémto případě měl ihned obrátil na svoji banku nebo jiného poskytovatele platebních služeb a informovat ho, že došlo k neautorizované, nepotvrzené, neodsouhlasené transakci z jeho účtu. A ideálně k tomu připojil další podklady, objednávku, vyjádření obchodníka, screenshoty komunikace atd.

Pokud banka nebude mít pochyby o tom, že ze strany klienta nejde o pokus o podvod, nebo že na jeho straně došlo k hrubé nedbalosti, například ztratil platební kartu, u které měl napsaný i PIN kód, pak mu je povinna neautorizovanou transakci vrátit do konce následujícího pracovního dne po oznámení. Vymáhat vrácení částky po obchodníkovi už musí banka sama.

František Nonnemann

  • Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze.
  • Několik let pracoval na Úřadu pro ochranu osobních údajů, mimo jiné i jako ředitel analytického odboru a vedoucí právního oddělení.
  • Od roku 2016 působí v soukromém sektoru, kde se zabývá především pravidly pro zpracování a ochranu informací, ochranou spotřebitele a compliance systémy.
  • Na tato témata také publikuje a školí.
  • V projektu založení Partners banky má na starosti nastavení compliance systému a pravidel pro řízení nefinančních rizik.

A co když banka nárok poškozeného klienta neuzná?
I to se může stát, například proto, že problém oznámil pozdě, nechránil přístupové údaje do svého mobilního nebo internetového bankovnictví. Pak je nejefektivnější obrátit se na finančního arbitra. To je mimosoudní orgán pro řešení spotřebitelských sporů, který se bude snažit pro obě strany sporu, poskytovatele platebních služeb i klienta, nalézt přijatelné řešení celé situace.

Co má dělat člověk, kterého obere vyložený podvodník, a takzvaně mu vyluxuje účet?
Informovat svoji banku. Telefonicky, mailem, osobně na pobočce, jakkoliv. Banka může zablokovat další platby, zkontrolovat, jestli klient nepřišel i o další prostředky, například ze spořicího účtu, a také poradit, jak postupovat dále.

Kdo a jak se posuzuje, zda klient přišel o peníze svou chybou nebo nečestným jednáním protistrany/podvodníků?
Když klient platbu reklamuje u svojí banky, tak je to právě banka. Pokud bude banka tvrdit, že se klient dostatečně nechránil, například umožnil přístup do svého mobilního bankovnictví někomu dalšímu, nechal bez dohledu svoji platební kartu spolu s poznamenaným PINem a podobně, pak se klient může opět obrátit na finančního arbitra nebo na soud.

Má smysl obrátit se i na Policii ČR? Co od ní lze čekat?
Po informování banky a ověření všech transakcí je jistě na místě informovat i policii. Policie má výrazně víc možností, jak identifikovat podvodníka a zajistit neoprávněně získané prostředky. Poškozený klient se může po podvodníkovi domáhat jejich vrácení i tehdy, pokud banka jeho stížnost zamítla, třeba proto, že jí o neautorizované transakci informoval s delším časovým odstupem. Tato skutečnost ale pro policii a podstatu trestného činu relevantní není.

Když poškozený klient uspěje, kdy dostane své peníze zpět?
V případě jasného podvodu, kdy došlo k nepotvrzené, neautorizované platební transakci, je banka povinna částku klientovi připsat do konce následujícího pracovního dne. V případě sporu s obchodníkem o to, jestli byl produkt nebo služba hrazená kartou skutečně poskytnuta, případně v domluvené kvalitě, ceně atd., může také klient uplatnit reklamaci prostřednictvím karetních asociací (VISA, MasterCard, pozn. red.), tzv. chargeback.

Vyřízení trvá déle, někdy měsíc, ve složitějších případech i déle, ale jeho banka i příslušná karetní asociace celou věc prošetří a pokud skutečně produkt či služba nebyly poskytnuty, peníze mu obvykle vrátí.

Kdy je banka vlastně povinná uhradit klientovi škodu?
Zákon o platebním styku upravuje několik situací, kdy je banka povinna klientovi ztrátu uhradit. Zpravidla jde o situaci, kdy například banka pro konkrétní transakci nepožadovala dvoufaktorové ověření klienta. Dalším příkladem je situace, kdy klient banku informoval o ztrátě nebo odcizení platebního prostředku, typicky karty, a banka mu kartu přesto nezablokovala.

Co může udělat sama banka, když její klient při bezhotovostním styku naletí, ale nemá zákonný nárok na náhradu?
Každá banka se může rozhodnout, že například ztráty do určité výše nebo ztráty v některých situacích bude za klienty hradit bez dalšího. Může to být součástí její politiky, snahy o zvyšování loajality klientů, podporu jejího jména, nebo k tomu může přistoupit prostě proto, že se jí nevyplatí třeba reklamace drobných částech vůbec řešit a dohledávat k nim všechny podklady. Pokud se ale nejedná o některou ze zákonem vymezených situací, záleží kompenzace na rozhodnutí banky a klient na ni nemá nárok.

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Když tělo hovoří za duši. Signály těla vnímejte jako cenné informace o zdraví

20. května 2024

Premium Máte na den naplánováno hodně úkolů a obáváte se, že je nezvládnete? A zrovna vás ještě navíc...

KOMENTÁŘ: Sendvičová generace je v obležení povinností. Jak z toho ven

21. května 2024

Přibližně milion Čechů denně bojuje s náročnou situací, kdy musí pečovat o své stárnoucí rodiče,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

IT nebylo to pravé ořechové. Srdce ho táhlo k práci s kovem a dřevem

18. května 2024

Technická škola ho nebavila, stejně tak ho neoslovil ani víc adrenalinově zaměřený obor. Adrenalin...

Hledám dobrého a levného zubaře na pokladnu. Pomoci může i zdravotní pojišťovna

24. května 2024

Zubního lékaře potřebujeme všichni. Někdo více, někdo méně často. Minimálně na preventivní...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KOMENTÁŘ: Jak neprodělat, když úrokové sazby letí dolů

23. května 2024

Oči všech Čechů jsou už nějakou dobu upřeny na Českou národní banku a tlačí ji, aby snížila úrokové...

Nulová inflace? Myšlení bychom museli přeprogramovat, vysvětluje ekonomka

25. května 2024

Premium Inflace byla v posledních třech letech palčivým tématem. Zdražování se dotklo každé domácnosti...

Letní dovolená či tábor pro děti. Jak na ně přispívají zaměstnavatelé?

24. května 2024

Dovolená je věc, kterou si Češi vzít nenechají, potvrzuje se to každý rok. A letos to nebude jinak....

Hledám dobrého a levného zubaře na pokladnu. Pomoci může i zdravotní pojišťovna

24. května 2024

Zubního lékaře potřebujeme všichni. Někdo více, někdo méně často. Minimálně na preventivní...

KOMENTÁŘ: Jak neprodělat, když úrokové sazby letí dolů

23. května 2024

Oči všech Čechů jsou už nějakou dobu upřeny na Českou národní banku a tlačí ji, aby snížila úrokové...

AURES Holdings a.s.
NÁKUPČÍ AUTOMOBILŮ - BRNO (A12460)

AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...