„Mluvili jsme se zástupci akademické sféry a zjisti jsme, že současné dezinformace se týkají uprchlíků z Ukrajiny a ekonomického dopadu jejich příchodu do země. Naše kampaň lidem přibližuje jaké triky a manipulativní metody proti nim dezinformátoři používají. Je to především vyvolávání strachu a metoda obětního beránka,“ sdělila iDNES.cz tisková mluvčí Google Alžběta Houzarová.
Metoda obětního beránka svaluje vinu za negativní skutečnosti na určitou znevýhodněnou skupinu. Druhá metoda spočívá ve vyvolávání strachu, který vede k tomu, že příjemce má tendenci neposuzovat reálná fakta, ale reagovat podle svých emocí.
CZ.NIC ukončil blokaci sedmi dezinformačních webů. Aeronet stále nefunguje |
„Bude se jednat o dva spoty na dvě metody, které po dobu čtyř týdnů nasadíme na YouTube, Facebooku a Twitteru. Kampaň poběží na Slovensku, Polsku a v Česku,“ uvedla Houzarová.
Prebunking se objevil v 60. letech, ale až v současnosti tuto metodu výzkumníci úspěšně otestovali. Ve středu vyšla v časopisu Science Advances studie společnosti Jigsaw a Univerzity v Cambridgi, která potvrdila, že lidé vystavení prebunkingovým videím mají v budoucnosti lepší schopnost dezinformaci rozpoznat a předejít jejímu šíření.
Covid i Ukrajina. Desetina učitelů na českých školách podléhá dezinformacím |
Podle prvotních výzkumů vedených akademiky z Harvardovy univerzity, Massachusettského technologického institutu nebo Univerzity v Cambridge je tato metoda o něco účinnější než běžně využívaný fact-checking. Ten spočívá v ověřování a vyvracení jednotlivých nepravdivých tvrzení až po jejich zveřejnění.
Ve vědecké komunitě se věří, že metoda prebunkingu je efektivnější. „Google se dlouhodobě snaží upozorňovat na dezinformace, ale metoda prebunkingu funguje především v obecné rovině a existuje riziko, že ji divák nespojí s konkrétním manipulativním narativem,“ upozornil nicméně Petr Gongala ze serveru Demagog.cz.
Projekt vznikl v technologickém inkubátoru Jigsaw, který je dceřinou společností Google a který se zabývá výzkumem hrozeb, kterým je vystavena otevřená společnost. Za konceptem prebunkingových kampaní stojí Beth Goldbergová. Její tým se spojit s pracovníky Univerzity v Cambridge, aby připravili zmiňovanou studii.
„Metoda fungovala pro konzervativce i liberály. Fungovala i pro lidi, kteří jsou nebo nejsou recipienti konspiračních teorií,“ popsala Goldbergová svůj výzkum pro server Protocol.
Výsledky čtyřtýdenní kampaně bude společnost Google sdílet na vědeckých konferencích, kde k nim bude mít veřejnost přístup.