Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak najít vlaky pro 2,6 milionu „Pražanů“. Příměstské železnice se zahustí

Podobně jako nedávno Brno, tak i Praha v současnosti řeší, jak zmodernizovat přes sto let starý systém železničních tratí a kudy dovést vysokorychlostní vlaky až do centra.

ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Ambiciózní plán, na kterém spolupracuje Správa železnic s dopravci, magistrátem a dalšími experty, předpokládá, že se Praha za dalších padesát let rozroste o bezmála tři sta tisíc obyvatel a podobným způsobem naroste i počet lidí ve Středočeském kraji.

Současné kapacity kolejí ale už dnes narážejí na své limity a plánovaný nárůst železniční dopravy nebudou schopné zvládnout. Příměstské železnice by se totiž měly zahustit na úroveň, jakou dnes jezdí o víkendech pražské metro. Ve špičce by tak cesty lidí mělo zajišťovat 283 vlaků naráz.

Studie, na kterých nyní Správa železnic pracuje, přitom odhaduje, že největší počet lidí bude do Prahy směřovat ze směru, kde nad zastaralou železnicí drtivě vítězí autobusy – od Kladna.

Rodí se plán na přímé spojení letiště a hlavního nádraží. Naráží na komplikace

Tento směr spolu s odbočkou na pražské letiště má výhledový potenciál více než 90 tisíc přepravených lidí během dvaceti čtyř hodin. Necelých osmdesát tisíc pak připadá na trasu od Benešova a zhruba kolem pěti desítek tisíc cestujících bude využívat směr od Berouna nebo od Kolína.

Výhled na půl století

„Díváme se na vývoj Prahy v horizontu let 2035 až 2070. Uvedené počty lidí vycházejí z realistického odhadu. Je nesmyslné předpokládat, že se Praha rozroste na pět milionů lidí, a zároveň, že se nerozroste vůbec,“ uvedl Martin Vaněk, který za Správu železnic přípravu pražského železničního uzlu vede.

Pracovní skupina, která se přestavbou kolejišť zabývá, shromáždila na stovku možných variant, jak budoucí železniční provoz v Praze vyřešit. Z těchto nápadů nyní vybere deset, se kterými bude i nadále pracovat. V každém případě ale platí, že všechen železniční provoz se na povrch nevejde a část vlaků tak bude muset zamířit pod zem.

17. března 2022

Zatím se jako nejefektivnější jeví varianta, kdy pod povrch zamíří regionální vlaky (respektive jejich velká část), zatímco vysokorychlostní a konvenční dálková doprava zůstane na povrchu.

Projednává se i opačný scénář včetně varianty vedení vysokorychlostních vlaků pod zemí na letiště. Ten je ale vzhledem k stoupání i klesání pro výrazně delší dálkové soupravy mnohem náročnější. Potíže představuje i ve chvíli, kdy by bylo potřeba tato vozidla z tunelů přesměrovat na odstavná nádraží a tam je připravit na další obrat.

Celkově tak jde o vyřešení železniční dopravy v pěti územních celcích. Ve středu města okolo hlavního a Masarykova nádraží, dále směr na Beroun a Plzeň, směr na Vysočany a Ústí nad Labem, výjezd do Libně a dále východním směrem a poté primárně nákladní spojení přes takzvaný most Inteligence a Krč do Malešic a Běchovic.

Interval sedm a půl minuty

V dálkové dopravě se na každé trase, ať už konvenční, nebo vysokorychlostní, počítá se základním intervalem 60 minut. Ve srovnání s tím bude regionální doprava kmitat v taktu po sedmi a půl minutách. Kromě zkrácení intervalu bude potřeba zvýšit i kapacitu příměstských vlaků.

Zatímco dnes je kapacita dvoupatrových CityElefantů 310 sedících cestujících, budoucí plán počítá s vlaky přepravujícími o stovku sedících cestujících více, které jsou v železničářské hantýrce označovány jako EMU 400. Právě tyto jednotky by měly postupně stárnoucí dvoupatrové soupravy na tratích v okolí Prahy nahradit.

Přestože plánování jednoho z největších železničních projektů v zemi připadlo na období koronavirových lockdownů, kdy řada expertů předpokládala, že se významná část pracujících do režimu denního dojíždění do práce nevrátí, podle dat Správy železnic se nakonec nic takového neprojevilo. Covidové omezení dopravy považuje pouze za dočasnou epizodu.

Zatímco v Brně bylo hlavním bodem diskusí zachování hlavního nádraží v centru města nebo jeho odsun do takzvaného dolního nádraží, v Praze se počítá se stávajícími nádražími. Doplnit by je ještě mohl podzemní terminál pro rychlovlaky v okolí hlavního nádraží, původně označovaný jako Opera.

Umístění podzemních nástupišť pro několik stovek metrů dlouhé vlaky ale není jednoduché. Lidově řečeno jim v tomto prostoru překážejí obdobně dlouhé stanice metra.

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Desítky dlužných miliard. Čechům rostou nedoplatky na daních, pojistném i clu

25. května 2024

V Česku narůstají dluhy na pojistném, daních i clu. Dluží firmy, OSVČ i jednotlivci. Důvodem může...

Orbán chce v Budapešti vystavět malou Dubaj. Pomoci mají arabské peníze

25. května 2024

Maďarská vláda plánuje v hlavním městě Budapešti postavit malou Dubaj. Moderní výstavba výškových...

Levné čínské zboží zaplavuje Unii. Němci tlačí na revizi celní politiky

25. května 2024

Německo usiluje o zrušení daňové úlevy, která zejména čínským e-shopům umožňuje prodávat své...

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...