Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dvoustovka na železnici se odsouvá, hledá se technické řešení

Už rok a půl je to od chvíle, kdy Správa železnic s velkou slávou testovala průjezd Ejpovickým tunelem u Plzně dvousetkilometrovou rychlostí. „Souprava dosáhla rychlosti 200 km/h při čtyřech jízdách, přesně tak, jak bylo naplánováno,“ hlásil tehdy generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Údaje získané při testovacích jízdách budeme dále analyzovat a používat k optimálnímu návrhu konstrukcí trakčního vedení při zavádění vyšších rychlostí,“ dodal.

Následně správa železnic uvedla, že prvním úsekem české železnice, kde by se mohla rychlost zvýšit z maximálních 160 kilometrů na dvě stě, by měl být právě tento úsek a že se jím první cestující projedou na přelomu let 2022 a 2023.

Dvoustovkou ve vlaku posvištíme do dvou let, slibuje Správa železnic

Nyní je však zřejmé, že během půl roku se tak určitě nestane. Čeští cestující si tak na trať s dvousetkilometrovou rychlostí, kterou kupříkladu v sousedním Polsku mají od roku 2014 a obdobnou trať Bělehrad – Novi Sad zprovoznili Srbové letos v březnu, budou muset ještě počkat.

Místo nezbytných úprav tunelu, které by bylo s blížícím se datem nezbytné už provádět, totiž záměr zatím uvázl ve fázi dohadování vhodného technického řešení. „Pro úsek Plzeň (mimo) - Ejpovice (mimo) je aktuálně zpracovaný záměr projektu, který se projednává na Ministerstvu dopravy. Další postup ve zvýšení rychlosti nad 160 km/h v tomto úseku bude možné podrobněji specifikovat až na základě schváleného záměru projektu a stanovení dalších podmínek,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Hlavními technickými problémy, které spuštění vyšší rychlosti brzdí, je ukotvení napájecích trolejí a vyřešení otázky, jaké zabezpečovací zařízení bude provoz vlaků hlídat. Při vyšších rychlostech totiž lokomotivy více rozkmitávají napájecí drát, který je proto zjednodušeně nutné ukotvit na více místech a jiným způsobem, aby zvýšení rychlosti nebránil.

V současné době je tak podle informací MF DNES zvýšení rychlosti proti optimistickým scénářům z období po zkušebních jízdách posunuté nejméně o rok. Fakticky to však bude mnohem déle.

Původně se totiž uvažovalo o možnosti, že by zde dvoustovka mohla být zavedena ještě před přepnutím celé trati pod takzvaný výhradní provoz ETCS, kdy by jí jezdily vlaky vybavené evropským zabezpečovačem ETCS, zatímco pro ostatní soupravy by platilo dosavadní rychlostní omezení. Nyní se ale úřady přiklání k tomu, že před ostrým spuštěním jednotného evropského zabezpečovače ze zrychlování nic nebude. A tím se opět projekt posouvá o další roky do budoucnosti.

Trať na Plzeň totiž nepatří k vytipovaným železničním tahům, na kterých bude takzvaný výhradní provoz zavedený v první vlně od začátku roku 2025. Podle materiálu, který vloni schválila vláda se na trať do Plzně dostane v roce 2027. Ani potom ale nepůjde o srovnatelný počin s výše uvedenými tratěmi v Srbsku nebo Polsku. Dvoustovkou by v něm mohly jezdit pouze naklápěcí soupravy (v Česku zatím pouze jednotky pendolino) a to jen v části trasy tunelu a krátkém navazujícím úseku, který se už nachází prakticky na předměstí Plzně.

Méně asfaltu a oprav tratí. Úspory minuly jen cyklostezky

Datem spuštění dvoustovky na prvních úsecích by tak mělo být právě datum začátku roku 2025, kdy by měl být výhradní provoz zahájen na prvním tranzitním koridoru směřujícím od německých hranic přes Ústí nad Labem do Prahy a dále přes Pardubice a Brno do Břeclavi a zároveň na části třetího koridoru z České Třebové do Ostravy přes Olomouc a druhého mezi Brnem a Přerovem.

Právě modernizace Brno – Přerov je plánována jako trať s maximální rychlostí do dvou set kilometrů, nebo na zmiňovaných tratích jde o úseky z Chocně do Pardubic případně z Šakvic do Břeclavi. Celkem Správa železnic připravuje projekty na 240 kilometrů tratí, po kterých by se v relativně blízké ale i dosti vzdálené budoucnosti mělo dvoustovkou jezdit.

Zvýšení rychlosti na dvě stě kilometrů v hodině mělo být jakýmsi předstupněm před výstavbou prvních úseků vysokorychlostních tratí. Nyní se ale zdá, že pokud stát od ambiciozních plánů na výstavbu rychlotratí neupustí, velký časový rozdíl mezi těmito projekty nebude.

Zatímco u rychlotratí, které jsou v Česku připravované pro rychlosti nad 300 kilometrů v hodině, půjde výhradně o novostavby, na dvoustovku lze upravit celou řadu již existujících konvenčních tratí. Podmínkou je zmiňovaný moderní zabezpečovač nebo zrušení železničních přejezdů a jejich nahrazení mimoúrovňovými kříženími se silnicemi.

Kde by se mohlo jezdit dvoustovkou

V projektové přípravě jsou:

- Ejpovice (mimo) - Plzeň (mimo)

- Choceň – Uhersko

- Uhersko- Pardubice

- Šakvice – Břeclav

- Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, nová trať Plzeň - Stod

- Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, úsek Stod - Domažlice

- Modernizace trati Brno – Přerov, 2. stavba Blažovice – Vyškov

- Modernizace trati Brno – Přerov, 3. stavba Vyškov – Nezamyslice

- Modernizace trati Brno – Přerov, 4. stavba Nezamyslice – Kojetín

- Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov

- Modernizace trati Nemanice – Ševětín

- Novostavba trati Praha-Smíchov – Beroun

- Všejanská spojka (propojení trati z Lysé nad Labem do Milovic s tratí Nymburk – Mladá Boleslav)

- Nymburk – Nepřevázka

Ve studijním prověření je pak dalších cca 110 km. Jde o úseky:

- Bakov nad Jizerou – Liberec

- Zliv – Strakonice

- Brno – Znojmo

Zvažuje se zavedení rychlosti na dalším úseku 4. koridoru v délce cca 13 km:

- Ševětín – Veselí

Zdroj: Správa železnic

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

Rakušanům se zima vyvedla. Navzdory skepsi a počasí ze sezony vykřesali maximum

4. června 2024

Uplynulá lyžařská sezona v Rakousku se i přes nevlídné počasí povedla. Tamní ubytovací zařízení...

Zametají bídu pod koberec. Paříž stěhuje bezdomovce, město svádí vinu na stát

4. června 2024

S blížícím se datem zahájení letních olympijských her ve Francii zintenzivnily operace, jejichž...

Ukrajinská call centra podvádějí Rusy a peníze posílají armádě, zuří Sberbank

4. června 2024  15:53

Ukrajina provozuje stovky podvodných call center, jimiž okrádá ruské občany a výdělky financuje...

Závislosti na ruské ropě se zbavíme do poloviny příštího roku, slibuje Fiala

4. června 2024  14:04

Česká republika se zbaví závislosti na ruské ropě nejpozději do poloviny příštího roku. O zrušení...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...