Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tivoli je tip na zajímavé SUV. Zaujme cenou, pozor na fígl s kufrem kombíku

Tivoli je uklidňující crossover, funkční spotřebič do domácnosti – to není výtka. Trochu ze staré školy, tak o půl generace zpátky oproti nejnovější konkurenci. A to může být pro mnohé obrovská výhoda. Kombíkové provedení je zajímavá, neotřelá nabídka, navíc za rozumné peníze.
Ssangyong Tivoli Grand

Ssangyong Tivoli Grand | foto: pro iDNES.cz

Je to takové nevyřčené tajemství: snad každé nové auto něčím štve – jedno infotainmentem, druhé otravným pípáním, když se podrbete za uchem, místo abyste drželi volant (fakt jsme takové zažili, bylo z Číny), a třetí tím, jak se hádá dvouspojková převodovka se start-stop systémem.

A Tivoli? Nic. I přes trochu podivný vzhled prodloužené karoserie je to nečekaně příjemné, normální auto. Co má být na tlačítko, to neschovali do pátého virtuálního podmenu infotainmentu, ale má to čudlík; velký, nahmatáte ho poslepu a je jasné, co umí. Má normální neadaptivní tempomat (takže až do vás u nákupáku někdo nacouvá, nerozbije radar na čumáku), prevít, co se s vámi přetahuje o volant, aby vás udržoval v pruhu, se dá napořád(!) vypnout.

Jede normálně, snad bez emocí, ale taky bez zaškobrtnutí. A stojí příčetné peníze, i když si naporoučíte výbavu. Tohle auto vás vrátí o pár let nazpět, do let, kdy bylo o něco líp. A třeba i cenami. Auto na fotkách je za 583 200 korun, nejlevnější krátké Tivoli je za 419 900, „naše“ o 25,5 cm prodloužená verze Grand je o třicet tisíc dražší. Krátké Tivoli míří vlastně proti Kamiqu (čtyřačtvrmetrové délka, rozvor 2,6 metru), ceník škodovky startuje na 428 tisících, prodloužené provedení (délka 448 cm) je vlastně jakýsi SUV-kombík se sedmisetlitrovým kufrem.

Fígl s kufrem

Natažená verze je designově trochu rozháraná, na střízlivou, relativně hranatou příď přilepili trochu nesourodou barokní záď. Kratší provedení vypadá líp, uceleněji. Zajímavý je boční pohled. Hodně tlustá střecha a svalnaté zadní boky zdůrazňují, jak jsou boční okna nízká. Jejich spodní hrana je ale pořád dost nízko na to, aby děti zezadu viděly ven.

Kabina je na kategorii menších SUV nečekaně velká. Do zadní řady se vejdou tři děti. Dvě na podsedácích a jedno v sedačce (bez isofixu). Pro kolena i hlavu je vzadu centimetrů dost i pro dospělého. Nastupování usnadňují nízké prahy. Kabina je velmi slušně odhlučněná.

Kufr má hodně vysokou podlahu. Kryje ho trochu fórově působící roletka. Sedm set dvacet litrů mu na pohled nehádáte, je to totiž hra s čísly – fígl je v poznámce „dle standardu VDA 214“ v tabulce technických údajů, což znamená objem celého zavazadlového prostoru až po strop; běžně automobilky uvádí objem kufru pod roletku nebo plato. Prostor je hezky široký a hodně členitý. Po stranách podlážky, pod níž je uložena plnohodnotná rezerva, jsou velké kapsy, kam se dají třeba tašky s nákupem. Když se z nich ale něco vysype, budete to složitě hledat na dně právě kolem náhradního kola. Sklopením zadních opěradel (mají polohovatelný sklon) dostanete téměř rovnou plochu.

Za volantem se žije dobře, pojetím je to typický Asiat, trochu blyštivější než střízlivá (pro někoho nudná) Evropa. Displej místo budíků tacho- a otáčkoměru umí zobrazovat třeba i množství benzinu, které jste za poslední jízdu spálili. Při klidné jízdě to bývá kolem osmi na sto, osm a půl až devět při jízdě na hraně limitů rychlosti, kolem devíti a půl na sto pak vzalo auto na dálnici.

Infotainment uprostřed přístrojovky je sice za modernou o něco pozadu, ale funguje obstojně, věci, které potřebujete, umí. Grafika je trochu rozháraná, nakonec je největší potíž v tom, že na displej za slunečného dne dopadá světlo tak, že není moc vidět. Odkládacích kapes a přihrádek je dost, nechybí indukční bezdrátové nabíjení telefonu.

Kliďas

V nabídce Tivoli pro Česko zbyl jediný motor – čtyřválcová benzinová přímovstřiková přeplňovaná patnáctistovka spárovaná s manuálem nebo šestistupňovým měničovým automatem Aisin za třiatřicetitisícový příplatek (to má pak motor snížený točivý moment z 280 na 260 Nm). Základem je pohon předních kol, který je pro „granda“ jedinou možností. Krátké provedení nabídne za čtyřicetitisícový příplatek čtyřkolku (jednoudušší zadní nápravu tvořenou torzní příčkou nahradí multilinkem). Systém 4x4 je řízen elektromagnetickou spojkou, která za běžných podmínek posílá výkon na přední kola a ta zadní připojuje podle potřeby automaticky – má ale i funkci Lock, umožňující pevně „zamknout“ čtyřkolku v poměru 50:50.

Z patnáctistovky vydolovali motoráři 120 kilowattů, které jsou ale spíš vlažné, jako u 1,5 TSI ve škodovkách nebo volkswagenech. Je to spíš na normální jízdu než na sprinty. Přitom Tivoli váží jen 1 350 kilogramů. Překvapí údaj v techničáku – maximálka 175 km/h jde tak nějak s dnešním trendem, kdy automobilky (Volvo, Renault) ořezávají nejvyšší rychlost s poukazem na to, že je to nebezpečné, neekologické, asociální a vůbec fuj.

I na největších, osmnáctipalcových kolech (215/50) podvozek velmi dobře tlumí nerovnosti, zároveň ovšem dobře omezili ladiči sklony k SUVčkovskému houpání a kymácení, při normální jízdě jede hezky hladce, sviští bez rázování. Na větší náklony si zvyknete, ostatně konejšivá nálada na palubě řidiče stejně odradí od skopičin. Na ostřejší jízdu v zatáčkách není Tivoli úplně stavěné a nedotáčivost přichází vcelku brzy.

Čtvrtý největší jihokorejský výrobce automobilů se na třetí pokus vrátil na český trh v roce 2019, a nevede si vůbec špatně. Na Slovensku dokonce zas ožil Ssangyong klub. Pravda, nejsou to auta pro nadšené řidiče, bojují hlavně poměrem užitku a ceny, ale hlasové ovládání některých funkcí nebo hlídač mrtvého úhlu nabídne taky. A automobilka svou nabídku ještě podepře pětiletou zárukou.

Tivoli

Jméno Tivoli pochází z Itálie, stejně jako design. Vzhled dalo korejskému SUV studio Pininfarina. Tivoli je město přibližně 30 kilometrů východně od Říma. Bylo oblíbeným letním letoviskem movitých Římanů, papežů, kardinálů i římské šlechty, kteří zde stavěli své honosné vily. Nejslavnější je Villa d´Este ze 16. století, která je obklopena renesanční zahradou s terasami, sochami, fontánami a vodotrysky.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Kolem Mladé Boleslavi testuje Škodovka nový elektrický model Elroq

7. června 2024  16:02

Škoda finišuje s vývojem nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp testuje na českých silnicích, při...

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Diář petrolheada: Do Čáslavi nahoře bez a miniprasečinky v Peruci

7. června 2024

Další víkend nabitý akcemi prosycenými vůní benzinu je na spadnutí. Na své si přijdou i příznivci...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...