Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ssangyong Rexton: mamut na rámu pohoupá a zaujme prostorem i cenou

Ssangyong na třetí pokus vstoupil na český trh jak se patří. S předcovidovými cenami, hezky tvarovanými a dobře postavenými auty a elánem. Za tři a půl roku se podařilo korejské automobilce prokousat na šestnácté místo v prodejích na českém trhu.
Ssangyong Rexton

Ssangyong Rexton | foto: Kateřina Horáková pro iDNES.cz

To za prvních sedm měsíců letoška znamená skoro patnáct set aut, což je víc, než prodal třeba Citroën nebo Suzuki. Už prý se v centrálách importérů do Česka přestali Ssangyongu posmívat a začali „ty Korejce s podivným jménem“ řešit. To „podivné jméno“ znamená v překladu „dvojitý drak“. Ti, kdo chtějí nebo potřebují semtam vyjet mimo bezpečí asfaltového koberce, znají tato auta už dekády. A jsou s nimi spokojeni, ne pro výkřiky moderní techniky, ale pro robustnost.

A to přesně pasuje na jeden z nejznámějších modelů, nejdražší Ssangoyong v české nabídce jménem Rexton. I když je nejdražší, není drahý. Festovní pětimetrový houpavý koráb za milion je v dnešní době, kdy automobilky skoro nestíhají přepisovat ceníky, opravdu dobrá nabídka. Navíc na trhu vlastně nemá konkurenta.

Ta houpavost je hlavní charakteristikou Rextonu. Nejen jí, ale také dojmem lehce staromilské festovnosti i jízdním chováním velmi připomíná Toyotu Land Crusier.

První generace Rextonu debutovala v roce 2001 a přes dva velké a několik drobnějších faceliftů vydržela ve výrobě až do roku 2017. Vždy využívala žebřinový rám odvozený od první generace Mercedesu ML a po většinu času se v nabídce vyskytovaly i pohonné jednotky i motory od stuttgartské automobilky.

Má rám!

Obměna modelu do „nízkoemisní“ doby byla ovšem pro mnohé milým překvapením. Rexton má totiž i nadále žebřinový rám, z 82 procent vyrobený z vysokopevnostní oceli. Při premiéře v září 2017 na autosalonu ve Frankfurtu se Ssangyong chlubil, že je Rexton prvním off-roadem na světě, v jehož konstrukci je použita extrémně pevná ocel lisovaná pod tlakem 1,5 GPa. Tak vidíte, že je to rustikální stroj jen na oko.

Poháněna jsou vždy zadní kola, ta přední lze i za jízdy připojit „natvrdo“ (do 70 km/h), pro výlety do sněhu či na uklouzané polňačky pomůže redukce. Uzávěrka diferenciálu na zadní nápravu za 14 tisíc pomůže pro vyškrábání se ze škarpy. O pohon se stará 2,2litrový čtyřválec vlastní konstrukce o výkonu 202 koní (149 kW). Ve spojení s hezky hladkým osmistupňovým planetovým automatem od Hyundaie (na počátku měl sedmikvalt původem od Mercedesu) přenáší 441 Nm a zvládne vlek o hmotnosti až tři tuny.

Zavěšení kol má rexton nezávislé, vpředu tvořené dvojitými příčnými rameny, vzadu pak pracuje multilink. Verze s uzávěrkou diferenciálu má sofistikovanější zadní nápravu, což mimo jiné přináší zvětšení světlé výšky z 203 na 224 mm. Rexton se obejde bez vzduchového odpružení, které sice posouvá možnosti podvozku, ale za cenu zbytečné složitosti a vysokých servisních nákladů.

V reálu je jízda přesně taková, jakou od velkého teréňáku na opravdu vysokánském podvozku na rámu čekáte. Kymácivá, na dálnici trochu rozevlátá. Jen při seskoku z vysokých retardérů se rozhoupe odpředu dozadu víc, než je občas milé.

Tivoli je tip na zajímavé SUV. Zaujme cenou, pozor na fígl s kufrem kombíku

Žádný sprinter to není, ale spíš než motorem je to jeho velikostí a zavalitostí. Než se dvě tuny rozhoupou k akci, chvilku to trvá, maximálka 184 km/h je tak akorát. Spotřeba se dá udržet kolem osmi litrů, nejmíň jsme přejeli Prahu a brázdili okresky pod sedm, po dálnici pak uháněli asi za jedenáct.

Obr

Zevnějšek je impozantní, rozměry 4 850 x 1 960 x 1 825 mm přerůstá na délku o 15 cm kodiaq a dotahuje se skoro na BMW X5 (+7 cm). Při pohledu zvenku tento dojem podporují i vysoká kapota a masivní zadní sloupky, uvnitř pak vysoký posaz a pro off-roady typický nadhled zpoza volantu. Nastupování pro méně pohyblivé je už trochu sportovní výkon, levá bočnice řidičovy sedačky bude asi brzy ošoupaná, při vystupování se totiž menší postavy sklouznou po zadku na zem.

Interiér je vysloveně hezký, střízlivý, dobře smontovaný a skvěle vyvažuje modernu s klasikou. Vůbec, na pohled i dotek působí celé auto bytelně. Bezpečnostní výbava plně odpovídá dnešku a má samostatné mechanické tlačítko pro vypnutí udržovače v pruhu (plus sto bodů!). Vůbec, tlačítkové ovládání rádia, klimatizace a dalších funkcí je fajn, navíc to dokázali pojmout designéři tak, že to vypadá dobře. Za volantem se sedí trochu jako na židli, s nohama dolů. V obou řadách se sedí opravdu vysoko, což také umocňuje dojem z kymácivosti, v reálu se houpe jako všechny „teréňáky“ na rámu. Abyste viděli ven, manévrování natěsno je třeba si přece jen trochu natrénovat. Hodně pomohou kamery na obou koncích (příplatek v paketu).

K tomu obrovitý tisícilitrový kufr (měřeno po střechu). Když složíte opěradla zadních sedadel a odklopíte je dopředu, naložíte skoro dva kubíky. A do druhé řady sedadel tři dětské sedačky vedle sebe.

Hledání chyb tu zavání hnidopišstvím: pro bezklíčkové odemknutí musíte vzít za přední dveře – zadní pár dveří nemá „aktivní“ kliky. Na dálnici je možná trochu hlučnější než čekáte, je to ale spíš dané očekáváním, které fajnový interiér dává. Je ovšem třeba vzpomenout kategorii a cenovku, jakou Rexton má. To taky připomene přece jen na dnešní poměry jednoduchý infotainment. Naopak displej tvořící kapličku pod volantem je na výši doby. Adaptivní tempomat nebo systém udržování v jízdním pruhu je za příplatek, bohužel za peníze navíc je i hlídač slepého úhlu, který se u skoro pětimetrového mamuta hodí.

Když do Evropy tento rexton premiérově přijel, startoval s ceníkem kolem osmi set tisíc, dnes je o sto padesát tisíc dražší, což je ovšem stále skvělá nabídka. K pěti obřím, pohodlným křeslům se dá připlatit za třetí řadu sedadel (16 900 korun). Provedení Premium s lepší zadní nápravou a bohatší výbavou už se vyšplhá nad 1,1 milionu.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...