Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tivoli je tip na zajímavé SUV. Zaujme cenou, pozor na fígl s kufrem kombíku

Tivoli je uklidňující crossover, funkční spotřebič do domácnosti – to není výtka. Trochu ze staré školy, tak o půl generace zpátky oproti nejnovější konkurenci. A to může být pro mnohé obrovská výhoda. Kombíkové provedení je zajímavá, neotřelá nabídka, navíc za rozumné peníze.
Ssangyong Tivoli Grand

Ssangyong Tivoli Grand | foto: pro iDNES.cz

Je to takové nevyřčené tajemství: snad každé nové auto něčím štve – jedno infotainmentem, druhé otravným pípáním, když se podrbete za uchem, místo abyste drželi volant (fakt jsme takové zažili, bylo z Číny), a třetí tím, jak se hádá dvouspojková převodovka se start-stop systémem.

A Tivoli? Nic. I přes trochu podivný vzhled prodloužené karoserie je to nečekaně příjemné, normální auto. Co má být na tlačítko, to neschovali do pátého virtuálního podmenu infotainmentu, ale má to čudlík; velký, nahmatáte ho poslepu a je jasné, co umí. Má normální neadaptivní tempomat (takže až do vás u nákupáku někdo nacouvá, nerozbije radar na čumáku), prevít, co se s vámi přetahuje o volant, aby vás udržoval v pruhu, se dá napořád(!) vypnout.

Jede normálně, snad bez emocí, ale taky bez zaškobrtnutí. A stojí příčetné peníze, i když si naporoučíte výbavu. Tohle auto vás vrátí o pár let nazpět, do let, kdy bylo o něco líp. A třeba i cenami. Auto na fotkách je za 583 200 korun, nejlevnější krátké Tivoli je za 419 900, „naše“ o 25,5 cm prodloužená verze Grand je o třicet tisíc dražší. Krátké Tivoli míří vlastně proti Kamiqu (čtyřačtvrmetrové délka, rozvor 2,6 metru), ceník škodovky startuje na 428 tisících, prodloužené provedení (délka 448 cm) je vlastně jakýsi SUV-kombík se sedmisetlitrovým kufrem.

Fígl s kufrem

Natažená verze je designově trochu rozháraná, na střízlivou, relativně hranatou příď přilepili trochu nesourodou barokní záď. Kratší provedení vypadá líp, uceleněji. Zajímavý je boční pohled. Hodně tlustá střecha a svalnaté zadní boky zdůrazňují, jak jsou boční okna nízká. Jejich spodní hrana je ale pořád dost nízko na to, aby děti zezadu viděly ven.

Kabina je na kategorii menších SUV nečekaně velká. Do zadní řady se vejdou tři děti. Dvě na podsedácích a jedno v sedačce (bez isofixu). Pro kolena i hlavu je vzadu centimetrů dost i pro dospělého. Nastupování usnadňují nízké prahy. Kabina je velmi slušně odhlučněná.

Kufr má hodně vysokou podlahu. Kryje ho trochu fórově působící roletka. Sedm set dvacet litrů mu na pohled nehádáte, je to totiž hra s čísly – fígl je v poznámce „dle standardu VDA 214“ v tabulce technických údajů, což znamená objem celého zavazadlového prostoru až po strop; běžně automobilky uvádí objem kufru pod roletku nebo plato. Prostor je hezky široký a hodně členitý. Po stranách podlážky, pod níž je uložena plnohodnotná rezerva, jsou velké kapsy, kam se dají třeba tašky s nákupem. Když se z nich ale něco vysype, budete to složitě hledat na dně právě kolem náhradního kola. Sklopením zadních opěradel (mají polohovatelný sklon) dostanete téměř rovnou plochu.

Za volantem se žije dobře, pojetím je to typický Asiat, trochu blyštivější než střízlivá (pro někoho nudná) Evropa. Displej místo budíků tacho- a otáčkoměru umí zobrazovat třeba i množství benzinu, které jste za poslední jízdu spálili. Při klidné jízdě to bývá kolem osmi na sto, osm a půl až devět při jízdě na hraně limitů rychlosti, kolem devíti a půl na sto pak vzalo auto na dálnici.

Infotainment uprostřed přístrojovky je sice za modernou o něco pozadu, ale funguje obstojně, věci, které potřebujete, umí. Grafika je trochu rozháraná, nakonec je největší potíž v tom, že na displej za slunečného dne dopadá světlo tak, že není moc vidět. Odkládacích kapes a přihrádek je dost, nechybí indukční bezdrátové nabíjení telefonu.

Kliďas

V nabídce Tivoli pro Česko zbyl jediný motor – čtyřválcová benzinová přímovstřiková přeplňovaná patnáctistovka spárovaná s manuálem nebo šestistupňovým měničovým automatem Aisin za třiatřicetitisícový příplatek (to má pak motor snížený točivý moment z 280 na 260 Nm). Základem je pohon předních kol, který je pro „granda“ jedinou možností. Krátké provedení nabídne za čtyřicetitisícový příplatek čtyřkolku (jednoudušší zadní nápravu tvořenou torzní příčkou nahradí multilinkem). Systém 4x4 je řízen elektromagnetickou spojkou, která za běžných podmínek posílá výkon na přední kola a ta zadní připojuje podle potřeby automaticky – má ale i funkci Lock, umožňující pevně „zamknout“ čtyřkolku v poměru 50:50.

Z patnáctistovky vydolovali motoráři 120 kilowattů, které jsou ale spíš vlažné, jako u 1,5 TSI ve škodovkách nebo volkswagenech. Je to spíš na normální jízdu než na sprinty. Přitom Tivoli váží jen 1 350 kilogramů. Překvapí údaj v techničáku – maximálka 175 km/h jde tak nějak s dnešním trendem, kdy automobilky (Volvo, Renault) ořezávají nejvyšší rychlost s poukazem na to, že je to nebezpečné, neekologické, asociální a vůbec fuj.

I na největších, osmnáctipalcových kolech (215/50) podvozek velmi dobře tlumí nerovnosti, zároveň ovšem dobře omezili ladiči sklony k SUVčkovskému houpání a kymácení, při normální jízdě jede hezky hladce, sviští bez rázování. Na větší náklony si zvyknete, ostatně konejšivá nálada na palubě řidiče stejně odradí od skopičin. Na ostřejší jízdu v zatáčkách není Tivoli úplně stavěné a nedotáčivost přichází vcelku brzy.

Čtvrtý největší jihokorejský výrobce automobilů se na třetí pokus vrátil na český trh v roce 2019, a nevede si vůbec špatně. Na Slovensku dokonce zas ožil Ssangyong klub. Pravda, nejsou to auta pro nadšené řidiče, bojují hlavně poměrem užitku a ceny, ale hlasové ovládání některých funkcí nebo hlídač mrtvého úhlu nabídne taky. A automobilka svou nabídku ještě podepře pětiletou zárukou.

Tivoli

Jméno Tivoli pochází z Itálie, stejně jako design. Vzhled dalo korejskému SUV studio Pininfarina. Tivoli je město přibližně 30 kilometrů východně od Říma. Bylo oblíbeným letním letoviskem movitých Římanů, papežů, kardinálů i římské šlechty, kteří zde stavěli své honosné vily. Nejslavnější je Villa d´Este ze 16. století, která je obklopena renesanční zahradou s terasami, sochami, fontánami a vodotrysky.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....