ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Doprava zdarma není zdarma. Obchodníky stojí ročně i miliony korun

  • 207
Doprava zdarma může být rozhodujícím jazýčkem na vahách, zdali zákazník dokončí svou objednávku. Mnoho obchodníků si to uvědomuje a bezplatné dopravné používá jako efektivní marketingový nástroj. Tuto službu většinou zaplatí ze své marže.

Ve vysoce konkurenčním prostředí každý z e-shopů hledá unikátní atributy, aby se odlišil. Někdo nabídne dopravu zdarma, někdo nejnižší základní cenu, někdo širokou nabídku, někdo rychlé doručení a někdo kvalitní doplňkové služby.

„Doprava zdarma sice není zdarma, ale aby e-shop zůstal konkurenceschopný, musí snížit svou marži na úkor dopravného,“ doplňuje obchodní ředitel reklamní a kreativní agentury Fairy Tailors Ondřej Tyleček.

Dopravu zdarma si organizuje řada internetových obchodů sama bez spolupráce s konkrétním dopravcem. Takovou akci buď dotuje ze svého marketingového rozpočtu, nebo si například sníží marži. Nastavení takových akcí může mít řadu podob a záleží vždy na strategii daného e-shopu, jakou cestou se vydá.

„Pokud tedy někde vidíte akci doprava zdarma, nemusí jít o akci dopravce, ale samotného internetového obchodu. To platí i pro případy, kdy se e-shop rozhodne spojit s některým konkrétním dopravcem. I zde ale platí, že taková akce je čistě v režii daného e-shopu a my jako dopravce s ní nemáme přímo nic společného,“ uvádí marketingový ředitel skupiny Packeta, majitele Zásilkovny Milan Šmíd.

To stejné potvrzuje také další velký dopravce. „Konečnou cenu přepravy zboží k zákazníkovi si určuje e-shop sám. Naše společnost má s každým e-shopem samozřejmě sjednané podmínky, v rámci nichž má e-shop nastaven ceník přepravy. Jedná se ale čistě o vztah naší společnosti versus konkrétní e-shop. Je pak ale čistě jen na e-shopu, jakou konečnou cenu bude po příjemci za dopravu požadovat,“ vysvětluje Miloš Malaník, generálního ředitele DPD v Česku.

Čím větší e-shop, tím výhodnější podmínky

Malé společnosti tak velmi často nemohou konkurovat velkým či zavedeným firmám, pro které je doprava zdarma téměř automatickou službou.

„Na našem e-shopu je doprava zdarma na vše, tedy i na nůž za 49 korun i na čtvrt tunovou roli koberce posílanou na Slovensko. Cena přepravy se výrazně liší. Máme nasmlouvané přepravce, DPD, GLS, Toptrans, Českou poštu. Přepravce vybírá systém automaticky podle váhy a velikosti zásilky,“ přibližuje majitel a zakladatel společnosti Mujkoberec.cz Marek Černý.

„Průměrná cena dopravy se pohybuje okolo 250 korun bez DPH. Cenu přepravy – a měsíčně jsou to milionové částky – platíme ze své marže,“ říká Černý a dodává, že existuje určité procento objednávek, na kterém kvůli vysoké ceně přepravy nevydělá nebo dokonce se dostane do červených čísel.

Obchodníky dohání uzavřená Šanghaj. Nedostatek kurýrů řeší skupinovými nákupy

Řada menších e-shopů tedy volí méně násilnou formu a nabízí tuto službu až od určité cenové hladiny. „Výše hranice dopravy zdarma je dána nákladovou složkou pro balení a distribuci, maržovostí, četností objednávek v dané cenové relaci a průměrnou výší objednávek,“ přibližuje Vít Hruška content marketing manager 4Camping.

Obchodníci tak musí velmi dobře kalkulovat cenu zboží, aby správně promítli náklady na dopravu zdarma. „Důležitá je nejen počáteční kalkulace, ale průběžná kontrola, zpravidla na měsíční bázi, kdy je třeba vyhodnocovat reálné náklady za dopravu. Cena za dopravu totiž často není jen i hmotnosti zásilky, ale je třeba promítnout i cenu za pojištění, dobírku, případně příplatky za nadstandardní služby a také za cenu zpětné logistiky, reklamace a nepřevzaté zásilky,“ upřesňuje manažer marketingu Pošta bez hranic David Polášek.

Doprava za kačku

E-shopy nejčastěji lákají zákazníka na limitované akce, kde dopravu zdarma nabízejí v časovém rozmezí. Takové marketingové akce jsou z největší části hrazené z logistického či marketingového budgetu.

„Doprava je z největší části hrazena z našeho logistického budgetu. Máme samozřejmě různé marketingové akce, které nám pomáhají a zároveň jsou i zajímavé, co se týče cen za dopravné. Jednou z nich je například doprava za jednu korunu, kterou máme společně se Zásilkovnou a jsme domluveni na oboustranně výhodných podmínkách,“ popisuje spolumajitel české značky spodního prádla Styx a obchodů Trenýrkárna.cz Ruslan Skopal.

Přepravce zapojila i český výrobce batohů Vuch. „Podařilo se nám pro letošní rok domluvit spolupráci s některými dopravci, kteří nám poskytují jak marketingovou podporu tak i na sebe berou část nákladů při akci doprava zdarma. Snažíme se tuto akci střídat a každý měsíc jí opakovat s jedním nebo druhým přepravcem. Co se týče rozložení nákladů tak se s dotací dopravy pohybujeme kolem 40 procent z celku,“ upřesňuje spoluzakladatel a spolumajitel značky Vuch Martin Kůs.

Příliš drahé obaly. Ceny papíru i plastů strmě rostou, firmy hledají řešení

E-shopy uzavírají s dopravci smlouvy zpravidla na jeden kalendářní rok. V období ledna až března se domlouvají podoby nových kontraktů a podmínky pro nadcházející sezonu, která vrcholí většinou v období Vánoc. Smlouvy mohou být koncipovány různě, ale mají několik stěžejních parametrů, které určují finální cenu přepravy.

„Základem je počet podaných balíčků ke konkrétnímu dopravci. Čím větší je toto číslo, tím je větší vzájemný objem obchodní spolupráce a je možné dostat se na lepší podmínky za jeden expedovaný balíček. Cena je ještě ovlivněna jeho velikostí, tedy vnímanou hlavně z pohledu váhy. Případný vliv může mít rychlost dodání, tedy expres příplatky a regiony, kam zboží zasíláte,“ vysvětluje mechanismus ředitel oddělení marketingu v Knihách Dobrovský Adam Pýcha.

„Pro úplně dokreslení kalkulací, je potřeba zmínit ještě nadstandardní služby v podobě pojištění, SMS notifikací či příplatků za naftu. Tento poslední bod je zde přítomen, aby mohl reflektovat výkyvy na trhu s palivy, což se ukázalo zásadní v tomto roce, byť v minulosti to na cenu dopravy mělo jen minimální vliv,“ uzavírá Pýcha.