Středa 17. srpna 2022, svátek má Petra
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 17. srpna 2022 Petra

České outdoorové značky ušly dlouhou cestu. Jsou hrdé, že vyrábějí doma

Za českými outdoorovými značkami stojí většinou party nadšenců, kteří před lety začali vyrábět první oblečení „na koleně“. Vedl je k tomu nedostatek vybavení na trhu splňující vysoké nároky na kvalitu. Nyní tyto značky oblékají nejen českého zákazníka, ale mnohé se prosadily i v zahraničí. Své výrobní dílny s mnohamilionovými obraty tam však nikdy nepřesunuly. České outdoorové vybavení tak dodnes vzniká v malých městech.

ilustrační snímek | foto: Hannah

Mnoho Čechů má rádo funkční a technické výrobky určené primárně pro outdoorové aktivity a velmi často je používají i na běžné nošení nebo na všední aktivity. Tedy jinak, než k čemu byly primárně stvořeny. To potvrzují všichni oslovení výrobci.

„Po revoluci lidé nosili šusťákovky, které si šili sami doma. A najednou se objevilo oblečení od Mammuta či The North Face, které bylo sice kvalitní, ale také mimořádně drahé a já naprosto rozumím tomu, že v nich lidi chodili všude,“ vzpomíná majitel společnosti Tilak Roman Kamler a dodává, že doba, kdy se ve městech chodilo v křiklavých bundách s kevlarovými výztužemi na ramenou, je pryč. Dnes už lze koupit outdoorovou bundu slušné kvality, ale nenápadného designu a nosit ji ve městě.

Česká výroba i vlastní designéři

Za třicet let český outdoor ušel velký kus cesty. Z hrstky domácích dílen a maloobjemových zakázkových výroben se většina značek posunula a stala se velkými a silnými hráči s nadnárodním přesahem. „Bez problémů tak svými produkty umí oslovit široké spektrum zákazníků napříč uživatelskými skupinami, národnostmi a dokonce i světadíly,“ popisuje Vít Hruška, content marketing manager 4Camping.cz.

Po požáru povstala firma z popela, zničené zásoby pořídila znovu

Světová konkurence v outdoorové branži je však obrovská a držet krok s novými technologiemi, materiály i množstvím dovážených produktů ze zahraničí však není nic jednoduchého. „Kromě kvality a neustálého sledování nových trendů i technologických postupů, které zavádíme do výroby, se snažíme levným produktům, například z Číny, konkurovat nadstandardním servisem,“ doplňuje Jiří Doubrava, jednatel a CEO Direct Alpine.

Čeští výrobci tak podle svých slov od počátku existence kladou velký důraz na vlastní vývoj a spoléhají se na vlastní týmy. „Máme vlastní skupiny designérů, vývojářů a specialistů, kteří mají přehled o trendech ve světě. A díky tomu se nám daří rozvíjet i export,“ zmiňuje brand manager značky Hannah Jan Štika.

Daří se i v cizině

České outdoorové značky mají proti velkým zavedeným značkám výhodu v tom, že jsou pružnější ve finálních rozhodnutích, a tak se jim daří být konkurenceschopnými. To, že se umějí prosadit na zahraničním trhu dokazuje například výrobce oblečení Tilak, který se svou fashion kolekcí Poutnik prorazil dokonce v Japonsku.

Český outdoor

Stejný úspěch zaznamenává také společnost Sir Joseph, kterou v roce 1974 neoficiálně založil horolezec Josef Rakoncaj. Firma se tak dá považovat za průkopníka horolezeckého a outdoorového vybavení, jejichž výrobky se prodávají po celé Evropě. „Kromě Slovenska, Německa, Belgie a Francie je velmi zajímavý i norský trh. I přesto, že tam nejsme považováni za velkou konkurenci, naše značka i tam našla své příznivce,“ doplňuje majitel firmy Lukáš Rakoncaj.

Naopak outdoorová společnost High Point se věnuje především tuzemskému trhu a do zahraničí dodávají jen menší série do outdoorových speciálek. „Soustředíme se hlavně na tuzemský trh, který zvládneme uspokojit. Výroba má svou kapacitu, abychom ji mohli mít stále pod kontrolou a nemuseli vyrábět v zahraničí. Tím, že se zlepšujeme technologicky, nám pomáhá držet situaci plně ve svých rukou, v Čechách,“ míní obchodní a marketingový ředitel společnosti Matěj Molcar.

Výroba se odráží v ceně

Pořídit si opravdu kvalitní funkční oblečení není vůbec levné a cena pro českého zákazníka hraje velkou roli nejen v segmentu outdooru. Za outdoorové oblečení je však našinec ochoten zaplatit i desítky tisíc. Pokud už zákazník ví, co potřebuje, soustředí se více na kvalitu než na cenu. „Stále častěji se tak řeší původ výrobku a jeho složení. Za kvalitu, funkčnost a technologické novinky jsou lidé ochotni si připlatit,“ potvrzuje Doubrava z Direct Alpine.

Vyšší cena však jde ruku v ruce s precizní výrobou, která se odehrává převážně v Česku, jen materiály se dovážejí ze zahraničí. „Naše oblečení vzniká v Česku a přidanou hodnotou je pak vlastní oddělení vývoje, designu a disponujeme také vlastní modelárnou. Finální kolekci, která jde do prodeje zákazníkovi, pro nás vyrábí partneři napříč Evropou a Asií,“ potvrzuje Jan Štika z Hannahu.

Silná textilní výroba z minulosti tak mnohým výrobcům pomohla v začátcích a oni tak mohli zaměstnat šikovné šičky a řemeslníky. „Dnes se bohužel tento trend změnil, a přestože je o šičky a kvalifikovaný personál v českých firmách velký zájem, nejsou lidé, kteří by tu práci mohli dělat,“ konstatuje Hruška z 4Camping.cz

Personální situaci přibližuje také Lukáš Rakoncaj, který při výrobě sází hlavně na ruční výrobu, ovšem některé vybavení je již nyní nucen nechat šít v Asii. „Šijeme v primárně v Čechách, ale vzhledem k tomu že nejsou švadleny, máme dílny také v Asii. Výroba však vzniká pod naším dohledem a kvalita je stejná jako u nás,“ říká majitel turnovské firmy Sir Joseph.

Některé české outdoorové značky

Direct Alpine (Liberec)
Vznik společnosti se datuje k roku 1998, kdy zakladatelé firmy a dlouholetí kamarádi ze skal Radek Nováček a Jirka Sika, začali vyrábět první modely outdoorového oblečení. S testováním funkčních materiálů, vhodných zejména pro horolezectví, však začali již o rok dříve. Vedl je k tomu naprostý nedostatek podobného oblečení na trhu, které by splňovalo jejich vysoké nároky a požadavky na vysokohorské výstupy či třeba skialpinismus.

Hannah (Plzeň)
Česká značka vznikla v roce 1991. Zakladatele spojovalo zapálení ke sportu a láska k přírodě. Nedostatek sportovního oblečení a vybavení té doby je donutil jednat. Vzali do ruky látky, jehlu, nit, peří a začaly vznikat první outdoorové kousky. Ještě před samotným oficiálním založením značky Hannah vznikaly první sportovní bundy, kalhoty a spací pytle.

High Point (Sušice)
Firma vznikla v roce 1990. Výrobní tradice Abrahama Schwarzkopfa ale sahá až do roku 1830, kdy se pustil do prvních výrobků, díky kterým se otevřely další možnosti. Takový zápal a odhodlání, který v začátku nastartoval motory pro firmu, která dnes vyrábí top outdoorové oblečení, byl zásadní. Díky tomu, že vedení firmy zůstává v rukou další generace této rodiny, dokážou držet původní záměr.

Sir Joseph (Turnov)
V roce 1974 neoficiálně založil firmu Rakoncaj, která se jako jedna z prvních se výlučně zaměřila na výrobu speciálního expedičního horolezeckého oblečení a doplňků. Bezprostředně po sametové revoluci v roce 1990, jakmile to politická situace dovolila, zahájil svou podnikatelkou činnost oficiálně s novým názvem firmy, Sir Joseph.

Tilak (Šumperk)
Firma vznikla v roce 1986 na vyhlášku o soukromém podnikání občanů. Do roku 2000 fungovali jako fyzická osoba pod značkou KAMMsport. Od roku 2000 jako akciová společnost Tilak. Dnes zaměstnává 65 zaměstnanců a vykazuje řádově stomilionový obrat.

  • Nejčtenější

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď s kukuřicí, která jako první opustila Ukrajinu, trčí ve Středomoří

Nákladní loď Razoni, která jako první vyplula po ukončení blokády z Ukrajiny s nákladem kukuřice, bloudí Středozemním...

Vláda zvažuje zavedení válečné daně. Čirý populismus, říká opozice

Vláda vážně debatuje o zavedení válečné daně, uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura pro CNN Prima News. Na rozdíl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve svetrech za záchranu hospodářství. Stát v nouzi omezí teplo i domácnostem

V případě nedostatku plynu by stát přistoupil k omezení dodávek tepla do domácností, aby udržel v chodu klíčové složky...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

Ve svetrech za záchranu hospodářství. Stát v nouzi omezí teplo i domácnostem

V případě nedostatku plynu by stát přistoupil k omezení dodávek tepla do domácností, aby udržel v chodu klíčové složky...

O čtyři stupně méně. Bazény kvůli drahým energiím sníží teplotu vody

Provozovatelé bazénů budou kvůli vysokým cenám energií nuceni razantně snížit teplotu vody na zhruba 22 stupňů ze...

McDonald’s vydává hudební klip. Přemek Forejt v něm rozehrává suroviny

Na oslovení současné mladé generace už firmám klasické marketingové postupy nestačí. I tradiční značky tak stále více...

Registr vozidel měl několik hodin výpadek, nevydával tištěné dokumenty

Registr vozidel měl ve středu několik hodin poruchu při generování dokumentů. Úřady mohly jen registrovat bez vydání...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...