Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Komponenty klatovské firmy pro rakety Ariane 6 jsou připravené ke startu

Projekt raket Ariane 6 za více než 3,6 miliardy eur, tedy přes 90 miliard korun, Evropské kosmické agentury (ESA) má v plánu první start v posledním kvartálu příštího roku. České komponenty pro raketu, dodávané klatovskou společností ATC Space, však již prošly posledními zkouškami a jsou připravené ke startu.
Porovnání velkosti komponenty, která slouží k připojení bočního pomocného...

Porovnání velkosti komponenty, která slouží k připojení bočního pomocného motoru k hlavnímu stupni rakety Ariane 6. | foto: ATC SpaceTechnet.cz

Nyní se čeká, až agentura spustí program nosných raket. Náročnějšími zkouškami musel projít spodní díl takzvaného boosteru, protože na tomto více než třímetrovém hliníkovém prstenci stojí hmotnost více než šest desítek metrů dlouhé rakety a ani po jejím natankování palivem se díl nesmí nijak zdeformovat.

„Testování dopadlo velmi dobře a nový díl je kvalifikován ke startu,“ řekl MF DNES Daniel Zeman, mluvčí Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu v pražských Letňanech, kde díl nazývaný Rear Skirt podrobovali tlaku 12 milionů newtonů.

Podle firmy ATC Space byl konkrétní díl testovaný v Letňanech dokonce už převezen do provozů skupiny MT Aerospace v německém Augsburgu, kde na něj bude nanesena tepelná ochrana. 

Ani poté ale pouť součástky po evropských zemích neskončí. Ještě než tato část první Ariane 6 poputuje na kosmodrom ve Francouzské Guyaně, čeká ji zastávka ve francouzském Bordeaux, kde do ní technici zapojí kabeláž a bude připravena k finálnímu sestavení s ostatními díly rakety.

Ilustrace odhození dvou bočních pomocných motorů rakety  Ariane 62.

„Pokud bychom to přirovnali k automobilovému průmyslu, tak my tady v Klatovech vyrobíme karoserii, v Augsburgu ji zvenčí nastříkají a ve Francii provedou kabeláž, veškeré trubičky a připraví pro osazení motoru,“ uvedl provozní ředitel ATC Space Aleš Homolka. První část cesty se spodním dílem má i vrchní část přídavné rakety, takzvaný Forward Skirt. I ten z Klatov putuje na nastříkání tepelného štítu do Augsburgu, poté ale směřuje do španělského Madridu na dovybavení elektronickou výstrojí.

Jistota na čtvrt století

Systém sofistikované kosmické skládačky, jejíž jednotlivé součásti jsou postavené na dodávkách z různých států, má své výhody i nevýhody.

Předností je například jistota, že žádná evropská raketa Ariane 6 bez přídavných raket zčásti vytvořených v Česku nevzlétne. Podle smlouvy s Evropskou kosmickou agenturou má klatovská strojírna na dodávku těchto dílů monopol na celých 25 let. S tím ale přichází zároveň odpovědnost v podobě vysokých sankcí za nedodání potřebného počtu komponentů. Pokuty za nedodání dílu překračují dvojnásobek prodejní ceny. 

V Česku se vyrábí díly pro raketu Ariane 6, vydělají stovky milionů korun

Rakety Ariane 6 mohou letět buď se dvěma, nebo čtyřmi přídavnými motory. Dodávky jsou vypočítány na to, že proběhne devět až jedenáct letů ročně. Kvůli několikerému posunutí termínu prvního letu Ariane 6 se ale tuzemský výrobce potýká s přesně opačnou situací. 

Nynější předpoklad, že Ariane 6 poprvé poletí koncem příštího roku, přitom nemusí být podle zákulisních informací definitivní. Klatovský závod přitom podle Homolky momentálně vyrábí na sklad díly už pro sedmý let. A to je podstatná komplikace, jelikož výroba zatím nedosáhla očekávaných objemů, se kterými tuzemský výrobce počítal při designování výrobní haly a nastavování celého procesu. K dorovnání plateb má dojít až ve chvíli, kdy začne výroba naplno.

Čtyři metry a ani o milimetr víc

Společná evropská výroba raket navíc klade značné nároky na logistiku – je potřeba spousta přejezdů mezi jednotlivými výrobními závody. Aby nebylo nutné díly pro rakety převážet na korbách kamionů jako nadrozměrný náklad, což by v případě každé cesty znamenalo zajišťovat speciální povolení, vymysleli technici v ATC Space způsob, jak zhruba tunu vážící díly převážet jako standardní, běžný náklad.

„Díl se přišroubuje ke speciální ocelové paletě, která se i s ním otočí o 90 stupňů a takto se uloží do transportního kontejneru. Navrhli jsme jak tento kontejner, tak otočné zařízení a zároveň jsme vybrali speciální kamionový návěs,“ uvedl Homolka. 

Pro splnění zákonných podmínek šlo o každý centimetr. Standardní dopravou jsou totiž náklady do čtyř metrů výšky. Samotný Rear Skirt měří v průměru 3,5 metru. I s kontejnerem je pak náklad vysoký 3,7 metru, takže bylo nutné najít na trhu návěs, který má ložnou plochu 30 centimetrů nad zemí. Pokud by výška byť jen o centimetr přesáhla čtyři metry, bylo by nutné každou jízdu ohlašovat policii a řešit podjezdné výšky mostů a další komplikace.

Autor:
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Člověk při nákupu nedokáže vnímat více než sedm věcí, vysvětluje expert

25. května 2024

Premium Žádný obchod není postavený nahodile, každé zboží v regálech má své místo. Aby obchodník efektivně...

Kde se platí a nevyplatí turistické poplatky. Ne všude totiž pomáhají

25. května 2024

K čemu jsou dobrá zdanění cestovního ruchu, městské turistické daně, poplatky za ubytování v...

Google buduje nový podmořský optický kabel. Spojí Afriku s Austrálií

24. května 2024

Společnost Google pracuje na prvním podmořském optickém kabelu propojujícím Afriku s Austrálií....

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....