„Jsem přesvědčený, že příští rok budeme mít největší flotilu elektrických aut v Česku a asi i v celé střední Evropě,“ uvádí šéf Rohlíku Olin Novák. Podle jeho vyjádření plánuje firma velký rozvoj v oblasti elektromobility. Do roku 2025 chce mít elektrifikovanou celou svou flotilu. V současné době má přitom zhruba 700 kurýrních aut a z toho jen 21 elektromobilů.
Dodavatel E.ON zajišťuje pro Rohlík síť dobíjecích stanic, kterých má být v příštím roce stejný počet jako elektromobilů, tedy 400. „Začali jsme pilotním projektem,“ komentuje spolupráci Martin Klíma, který má v E.ONu na starost právě oddělení mobility.
Rohlík opět expanduje. V příštím roce zamíří do dalších 3 zemí jako Sezamo |
„Do dep v Horních Počernicích a Liboci jsme nasadili zhruba šest až osm dobíjecích bodů, přičemž následovala etapa tříměsíčního sbírání dat, v níž jsme pomocí GPS a analytiky na dobíjecích stanicích sbírali data a modelovali nabíjecí výkony tak, abychom byli schopni zajistit, že Rohlík bude moct nabíjet přes noc a nebude potřebovat během dne realizovat jakékoliv prostoje na dobíjecích stanicích,“ popisuje Klíma.
Co se týče typu auta, půjde o čínské elektrododávky Maxus eDeliver 3, které podle zástupců firmy ujedou na jedno nabití zhruba 250 kilometrů.
Rohlík i E.ON počítají s tím, že do budoucna bude dobíjecí infrastrukturu zajišťovat i fotovoltaika či bateriová úložiště. Internetový obchod navíc plánuje rozšíření elektromobilů ve svých zahraničních flotilách, například v Německu, Rumunsku, Maďarsku nebo Itálii.
Kolik to bude stát
„Infrastruktura není nejlevnější, ale díky chytrému řešení od E.ONu si myslím, že jsme vybrali nejvhodnější variantu, která se pohybuje v řádu několika milionů korun,“ říká Jan Bezchleba, který má na starosti „rohlíkovou“ flotilu.
„Co se týče ceny vozidel, díky tomu, že jsme odběratel s obrovským vozovým parkem, tak se nám daří ceny vozidel nasmlouvat tak, že se skoro rovnají klasickým konvenčním spalovacím motorům nebo v našem případě CNG pohonům,“ říká Bezlechaba. „Pro nás je to spíš investice do budoucna než náklad,“ doplňuje ho Olin Novák.
Kromě elektromobilů plánuje Rohlík i větší zapojení elektrokol. Ta by do budoucna měla nahradit veškerý provoz Rohlíku v centrech měst. Firma jich nyní nasazuje 23, přičemž jedno nákladní elektrokolo dokáže uvést 180 kilogramů nákupu a jeho dojezd činí 40 kilometrů.