V pořadí už čtvrtý průzkum na toto téma ukázal, že oproti loňskému roku dotázaní méně požadují, aby šéf ve svém rozhodování zohledňoval udržitelnosti a společenskou odpovědnost. Na druhou stranu důraz na ekologii a péči o přírodu jako součást firemních hodnot roste. Podle průzkumu Úspěšný leader a CSR Češi začali vnímat jednotlivá témata firemní udržitelnosti a společenské odpovědnosti, a namísto podpory celého konceptu si vybírají oblasti, která jsou pro ně nejvíce důležitá.
Až 79 % dotázaných se domnívá, že by společenská odpovědnost měla být v agendě managementu firem. „Strategie udržitelnosti je něco, co by v úspěšné firmě nemělo chybět. A žádná strategie nemůže fungovat, pokud není „srdcovou záležitostí“ vedení. Podporovat myšlenku udržitelnosti znamená zahrnout ji do firemní strategie, propisovat do procesů a uvádět ji v život ve firemní kultuře,“ uvedla Tereza Koucká, která je ředitelkou platformy Business Leaders Forum.
Hodnotící pohovor s nadřízeným? Berte ho jako příležitost, ne zkoušku |
Průzkum ukázal, že nároky zaměstnanců na management každoročně rostou. Pro spokojenost zaměstnanců jsou přitom nejdůležitější dobré vztahy na pracovišti, možnost růstu, etické jednání ve firmě i schopnost manažerů generovat zisky.
„Situace kolem pandemie nemoci covid-19 zaskočila celou řadu pracovníků. Ti ale potřebovali motivovat nejvíce, a o to více stoupla role leaderů. Lidé potřebují cítit, že leadrovi záleží na jeho zaměstnancích, že je spravedlivý a zodpovědný. Pochopitelně ruku v ruce se zásadovostí a morálkou,“ řekl ředitel pro vnější vztahy ve společnosti Ipsos Tomáš Macků.
Kompetenční absurdita. Nadřízený trestal i rozhodoval, zda jednal zákonně |
Důležitější než dříve jsou pro Čechy i celkové firemní hodnoty. Vůbec nejvíce vzrostl počet těch, kteří za důležité považují příjemné pracovní prostředí. To bylo loni zásadní pro 60 % pracujících, letos už pro 73 %. A firmy dle všeho na přání svých zaměstnanců také reagují. Zlepšení pracovních podmínek se podle průzkumu dočkalo 13 % zaměstnanců.
Očekávání vzrostla i v ostatních tématech včetně podpory osob v nouzi, otevřené komunikace nebo rovných příležitostí. „Pro pracující Čechy je důležité, aby se ředitel nebo majitel firmy choval eticky a ekologicky. Spokojenost s reálným etickým a ekologickým chováním ředitelů a majitelů je však nižší,“ dodala Koucká.