Konec nadějím na zachování lokálek přišel s výsledkem parlamentních voleb. Triumf opoziční koalice, která pravděpodobně převezme vládu nad Českem, předznamenává také změnu ve vedení ministerstva dopravy.
Právě šéf resortu Karel Havlíček (ANO) byl největším zastáncem zachování menších tratí. Nyní tak nestojí plánům hejtmanství, které argumentuje nízkou vytížeností spojů a úsporou 52 milionů korun, nic v cestě. Počítají s tím ve městech a obcích, jichž se omezení železniční dopravy dotkne.
Někde se navíc do popředí zájmu dostaly potíže s růstem cen energií a materiálů.
„Ve chvíli, kdy volby dopadly, jak dopadly, jsem v souvislosti s kupícími se problémy kauzu lokálek trochu opustil. Máme potíže s dodavatelem plynu, který nám vypověděl smlouvu, a museli jsme kvůli navýšení ceny zrušit výběrové řízení na prodloužení vodovodu,“ říká starosta Rožmitálu pod Třemšínem Pavel Bártl (ČSSD).
O zachování spoje Rožmitál–Březnice nicméně doposud usiloval a chce o lokálce vést diskusi rovněž po nástupu nového vládního kabinetu. Ve spolupráci s rakovnicko-protivínskou dráhou dokonce město zvažovalo vlastní objednávku vlaků.
Rušení lokálních spojů v krajiV kraji od 12. prosince některé vlakové spoje nahradí autobusy. Na vybraných lokálních tratích buď dojde ke zrušení spojů, nebo bude doprava omezena. Kolejiště, která patří pod Správu železnic, zůstanou, místy například pro nákladní přepravu či letní turistické linky. Zastavení osobní dopravy: Vlašim – Trhový Štěpánov Březnice – Rožmitál pod Třemšínem Vraňany – Lužec nad Vltavou Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov Straškov – Zlonice – (Slaný) Čelákovice – Mochov Plaňany zastávka – Kouřim |
„Za současné ekonomické situace se s tím neodvažuji předstoupit před zastupitelstvo. Na kraj ale předáme petici proti rušení lokálky, pod níž jsou stovky podpisů,“ upozorňuje rožmitálský starosta. V celém kraji podepsalo dokument proti rušení osobních vlaků téměř šest tisíc lidí. Patrně marně.
Podobně jsou na tom na Mladoboleslavsku, kde se místní rovněž musí smířit s tím, že jim ubudou letité spoje. Nutno podotknout, že rovněž málo využívané. A to mezi Dolním Bousovem a Bakovem nad Jizerou jezdil pouze jeden ranní a odpolední spoj.
„Trať je málo využívaná. Potvrzují to data, která jsme obdrželi z krajského úřadu. Nebyla tak síla, abychom provoz lokálky obhájili. Jde o pouhé jednotky cestujících, navíc už je tomu tak několik let. Dali jsme si ale podmínku, že bude možné v letní sezoně kolejiště využít pro provoz historických vláčků. Pokud bude zájem od dopravců, kteří takové spoje vypravují,“ upozorňuje starosta Dolního Bousova Miroslav Boček (bezpartijní).
Podle něj je důležité, aby trať byla i nadále udržována. „Protože když je občas výluka mezi Mladou Boleslaví a Dolním Bousovem, využívá ji jako náhradní společnost Škoda Auto,“ konstatuje dolnobousovský starosta.
Konzervace, nikoli rušení
Kraj upozorňuje, že samotné tratě nezmizí. „Nerušíme lokální tratě, pouze omezujeme objednávku osobní dopravy,“ vysvětluje krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Kolejiště totiž patří státu, stará se o ně Správa železnic (SŽ). Tratě tak budou takzvaně zakonzervované.
„Nevylučuji, že přijde čas, kdy se se státem domluvíme na modernizaci kolejiště a my tam nakoupíme nové vozy. Příkladem je třeba trať na Dobříš,“ podotýká radní pro dopravu.
Ve zmiňovaném Rožmitále už za pár týdnů nahradí lokálku autobusy. „Pět linek má o víkendu zajistit, aby se lidé dostali na březnické nádraží a pokračovali dál po železnici,“ připomíná Pavel Bártl.
Neděle 12. prosince bude pro obce zásadní datum. Spoje začnou jezdit podle nového grafikonu a samosprávy jej dál mohou připomínkovat.
„Starostové nejlépe vědí, jakou frekvenci potřebují. Sami pak za kraj budeme vyhodnocovat vytíženost spojů. Od Nového roku navíc zavádíme Standardy dopravní obslužnosti. Obce budou motivované hlídat si, zda přispívají na vytížené či nevytížené spoje,“ říká Petr Borecký.
Ministr versus hejtmanství
Krajské plány kritizuje ministr dopravy. Úspora 52 milionů se mu zdá zanedbatelná. „K objednávce regionálních vlaků kraj nepřistupuje s ohledem na potřeby veřejné dopravy, ale s ohledem na potřeby finanční,“ míní ministr Karel Havlíček.
„Pan ministr celé téma zúžil pouze na lokálky. Největší problém máme u kapacity hlavních koridorových tratí a nových tratí v okolí Prahy. Momentálně ji nelze navýšit,“ říká radní Borecký s tím, že i kdyby kraj objednal nové soupravy, obdrží je až za několik let.