Poslední přímý spoj z Berlína do české metropole odjede ve středu v 17:16, další pojede až příští týden v úterý v 06:17. Na cestující, kteří budou chtít jet v době stávky vlakem, čeká v úseku mezi Berlínem a Drážďany nejméně jeden přestup.
Ze saské metropole už přímé vlaky do Prahy jezdit budou. Alternativou může být náhradní autobusová doprava, kterou DB organizovaly za předchozích stávek.
„Cestujícím, kteří plánovali cestu vlaky DB, doporučujeme cestu odložit. Na provoz vlaků ČD na území České republiky stávka vliv mít nebude,“ uvedly na svých webových stránkách České dráhy, kde jsou také upravené jízdní řády v souvislosti se stávkou.
Omezení budou na všech spojích, které vypraví DB. Mimořádné jízdní řády budou zveřejňovány na webových stránkách DB. Dopravce chce podobně jako za předchozích stávek jezdit vlaky mezi velkými německými městy a průmyslovými oblastmi alespoň každé dvě hodiny. Na východě země budou dopady vážnější, neboť na západě Německa má řada strojvedoucích smlouvy zapovídající stávkovat.
Jízdenky na dálkové spoje, které si cestující zakoupili na dny stávky, lze využít kdykoli do 17. září. Pro jízdenky vázané na konkrétní spoj bylo omezení zrušeno.
Železničáři chtějí vyšší mzdy
Odborový svaz německých strojvedoucích (GDL) chce stávkou dosáhnout zvýšení mezd celkem o 3,2 procenta. Se zvyšováním chce začít už letos a dokončit ho v nadcházejícím roce. Dráhy s celkovými 3,2 procenta souhlasí, ale úpravu chtějí rozdělit až na roky 2022 a 2023, což zdůvodňují hospodářskými dopady pandemie nemoci covid-19.
Takový postup odbory odmítají. Spor se vede také o výši jednorázového covidového příspěvku, GDL žádá 600 eur (zhruba 15 300 korun). Protest chtějí odboráři ukončit v úterý v 02:00. Stávka, kterou dráhy považují za překročení mezí, bude pro miliony lidí znamenat dopravní komplikace.
„Je to jedna z našich nejdelších stávek,“ řekl šéf odborového svazu strojvedoucích (GDL) Claus Weselsky, podle kterého ale nemají odbory kvůli neochotě vedení DB jinou možnost. Weselsky před týdnem ve středu po skončení druhé stávky varoval, že další protest bude následovat, pokud dráhy nepředloží rozumnou nabídku. Vyloučil ale tehdy možnost vyhlášení časově neomezené stávky.
V Německu vyjíždí stále jen každý čtvrtý vlak, vyšší zájem je o půjčení aut |
Podle DB vedení odborového svazu spor vyhrotilo a další stávkou učinilo z cestujících i zaměstnanců železnice oběti svého mocenského zájmu. „Společnost (DB) opět vyzývá GDL, aby neodkladně zahájilo vážná jednání. Na stole je nabídka, o které lze vyjednávat,“ uvedl železniční dopravce.
DB ale mají jiný názor. „Smlouva o mzdách vzniká jednáním a ne diktováním,“ prohlásil šéf osobního oddělení DB Martin Seiler. „Pokud si GDL přeje skutečně řešení, pak musí konečně přijít k jednacímu stolu,“ dodal.
Během předchozích dvou stávek se DB dařilo část vlaků vypravovat, především na východě země ale byla situace vážnější. Během stávky před týdnem nevyjelo 70 procent dálkových vlaků a 60 procent regionálních. Odbory uvedly, že k protestu se přidalo přes 10 tisíc zaměstnanců DB, dráhy hovořily o počtu 8 500 z celkových asi 20 tisíc strojvedoucích.