ilustrační snímek | foto: ČTK

Spory Kiwi s aerolinkami mohou uškodit i pražskému letišti, má s ním smlouvu

  • 74
Pražské letiště přenechává prodejci Kiwi.com nabídku prémiových služeb a má za to reklamu. Kampaň, jež měla do vyprázdněných terminálů po covidové karanténě přilákat cestující, kteří Prahu využijí jako přestupní uzel pro lety dále do světa, spustilo Letiště Václava Havla na jaře. Nyní ji komplikuje to, že řada aerolinek dává od Kiwi ruce pryč.

Za propagaci pražského letiště může Kiwi.com svým klientům nabízet zdarma služby, za něž si musí většina ostatních cestujících připlatit. Přednost ve frontě na odbavení (takzvaný Fast Track) stojí obvykle jednoho pasažéra 150 korun, za využití VIP salonků musí sáhnout do peněženky pro 720 korun.

Zejména služba Fast Track je pro klienty prodejce, který se na trhu etabloval díky schopnosti kombinovat více letů nespolupracujících aerolinek, velká výhoda. Ti totiž často musí během přestupu opustit prostor pro transferové cestující, protože mají fakticky dvě nenavazující letenky, jít si na výdej vyzvednout zavazadla a s nimi se poté odbavit na další let. Povolené předbíhání šetří čas.

Letenky jsou teď pod cenou, dlouhé lety ale výrazně zdraží, říká Dlouhý z Kiwi

Oliver Dlouhý z Kiwi.com ve vysílání CNN Prima News

Využívání VIP salonků se potom hodí ve chvíli, kdy je na navazující let potřeba čekat delší dobu. Salonky nabízejí větší pohodlí s občerstvením nebo třeba možností použít sprchu.

Protiplněním za služby ze strany Kiwi.com má být očekávané navýšení počtu zahraničních cestujících, kteří si vyberou za přestupní bod právě Prahu, a propagace pražského letiště na stránkách Kiwi.com.

„Jedná se o barterovou spolupráci, žádné finanční plnění z jedné nebo z druhé strany aktuálně nevzniká,“ potvrdila MF DNES mluvčí letiště Kateřina Pavlíková. 

„Účelem této smlouvy je prostřednictvím spolupráce stran navýšit návštěvnost rezervačního systému Kiwi.com ze strany transferových cestujících a současně v důsledku toho též navýšit počet transferových cestujících na letišti,“ píše se ve smlouvě obou společností. 

I brněnská společnost dohodu hájí. „Kiwi.com službu Fly Via Prague umožňuje a usnadňuje, což s sebou nese také značné náklady. Letiště se díky spolupráci stává virtuálním hubem a současně těží ze všech benefitů služby, to jest bezproblémových přestupů a tedy i větších objemů cestujících,“ uvedl zakladatel Kiwi Oliver Dlouhý. 

Podle letiště Kiwi nemá být jediným partnerem a jedná i s dalšími subjekty, které by mohly podobné služby poskytovat.  I brněnská společnost dohodu hájí. „Kiwi.com službu Fly Via Prague umožňuje a usnadňuje, což s sebou nese také značné náklady. Letiště se díky spolupráci stává virtuálním hubem a současně těží ze všech benefitů služby, to jest bezproblémových přestupů a tedy i větších objemů cestujících,“ uvedl zakladatel Kiwi Oliver Dlouhý.

Kolik cestujících letištními salonky od jara prošlo s letenkami od Kiwi, ale letiště nesdělilo. Podle Pavlíkové se bude efektivita této spolupráce vyhodnocovat po skončení letní sezony. 

Z dnešního pohledu se nicméně zdá, že když letos v březnu za pražské letiště smlouvu podepisoval dnes už bývalý šéf letiště Praha Václav Řehoř, neměl ve výběru partnera zrovna šťastnou ruku.

Nešťastný spor s aerolinkami

Kiwi.com dlouhou dobu patřila k nejvychvalovanějším českým startupům, loni dokonce zvítězila v anketě byznysově nejúspěšnějších českých značek. V poslední době však má potíže s aerolinkami. Důvodem je, že několik leteckých společností (Aeroflot, KLM, Ryanair a Southwest Airlines) odmítlo s Kiwi.com spolupracovat a požádaly firmu, aby jejich lety vyškrtla ze seznamu nabízených leteckých spojení.

Nejdále zašly irské nízkonákladové aerolinie Ryanair, které oznámily, že cestující s palubními vstupenkami vytištěnými se zeleným pozadím Kiwi.com nebude pouštět do letadel. Šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý uvádí, že v prodeji letenek zmíněných aerolinek hodlá pokračovat.

Ryanair narazil, podnikání Kiwi je podle Ústavního soudu v pořádku

Generální ředitel diskontní letecké společnosti Ryanair Michael O´Leary (3....

To, zda za rozchodem brněnského vyhledávače a aerolinek stojí závist dopravců, že s jejich letenkami umí dělat byznys i další firma, nebo oprávněnost nářků, že Kiwi v případě problému s cestujícími nedostatečně komunikuje a ti si pak vylévají zlost na personálu aerolinek, nakonec rozhodne spokojenost klientů.

Pro pražské letiště je problémem už jen to, jak se spor vyvinul a jaké se mu dostalo mediální pozornosti.

Dlouhodobě výdělečné pražské letiště se kvůli masivnímu úbytku cestujících dostalo v minulém roce do sedmisetmilionové provozní ztráty. Firma, která v předchozích letech vyplácela státu dividendu v miliardových částkách, potřebovala na provoz sama půjčit.

Podobně i Kiwi.com bylo pandemií a s ní souvisejícími restrikcemi postiženo. Firma proto požádala o státní garanci na 1,2miliardový úvěr, kterou jí na konci loňského roku poskytla státní exportní pojišťovna EGAP.

„Společnost je plně soběstačná a financovaná z vlastních zdrojů a dosud také úspěšným a jedním z největších exportérů v České republice. Kvůli bezprecedentní situaci způsobené covidem-19 jsme se rozhodli pro čerpání této půjčky, abychom posílili naši finanční pozici a úspěšně provedli firmu dopady pandemie,“ uvedl tehdy zakladatel a spolumajitel Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Kiwi.com není první tuzemskou společností z oboru leteckého byznysu, která na miliardovou státní podporu dosáhla. Garanci na dvoumiliardovou půjčku dostala letos na jaře společnost Smartwings. Ta na sebe nejprve vyhlásila ochranu před věřiteli, ale nové peníze jí umožnily uniknout insolvenci a dále podnikat.

Provoz na pražském letišti můžete sledovat v přímém přenosu iDNES.tv:

Podívejte se i na naše další nekonečné přenosy

Sledovat na iDNES.tv