Počet stížností lidí na hluk letadel se v roce 2023 zdvojnásobil. Více než 30 000 z nich však pocházelo od pouhých pěti lidí. Aby chronická stěžovatelka mohla dosáhnout svého úspěchu, musela si průměrně stěžovat 60x denně, tedy podat jednu stížnost na každých sedm letadel odlétajících nebo přilétajících do dopravního uzlu v Perthu.
Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk |
„S velkým odstupem se na druhém místě umístil stěžovatel z okolí letiště Brisbane. Ten podal 4 071 stížností,“ uvedl portál Business Insider. Stížnosti občanů na hluk jsou součástí systému, jehož výsledky se předávají australskému senátu. Ten pak zadává impuls pro vyšetřování dopadů hluku na obyvatele.
Hluk škodí
Stížnosti na letadla jsou nicméně z velké části oprávněné. Hluk může mít negativní důsledky na zdraví lidí. Studie provedená na mezinárodním letišti Thurgooda Marshalla v Baltimoru/Washingtonu zjistila, že letecký provoz má pro obyvatele i neblahé finanční důsledky, neboť snižuje jejich produktivitu a zvyšuje náklady na zdravotní ošetření. Podle britského úřadu pro civilní letectví může doprava rovněž zhoršovat školní výsledky dětí, narušovat kvalitu spánku a dokonce zvyšovat riziko kardiovaskulárních onemocnění.
Lidem v okolí letiště v Kolíně vadí hluk. Při průletu se jim třese nádobí![]() |
„Tento problém mohou ignorovat pouze ti, kteří u letiště nebydlí a neznají naše utrpení a bolest způsobenou prolétávajícími letadly,“ uvedla jedna z obyvatelek australského Perthu.
Samotný hluk letadel ale není jediný problém, který tamní obyvatele trápí. „Vadí mi i odsudky od těch, kteří na mě útočí, když na to opakovaně upozorňuji. Nechci, aby s občany úřady zacházely jako s položkami ve statistikách,“ dodává Australanka.
Podle předpisů o letecké navigaci musí většina letadel provozovaných v australském vzdušném prostoru (i jinde) dodržovat hlukové normy a doporučené postupy stanovené Úmluvou o mezinárodním civilním letectví (ICAO).