Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Automobilkám stále chybí čipy, teď hrozí i nedostatek pneumatik

Nedostatek čipů stále brzdí automobilovou výrobu a prodlužuje dodací lhůty. Na obzoru ale může být větší problém. Čína údajně skupuje všechny zásoby kaučuku, což může způsobit problém v dodávkách pneumatik.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Goodyear

Čipy chybí v mnoha oborech, kde se pracuje s elektronikou. Jejich nedostatek komplikuje i výrobu spotřební elektroniky nebo počítačů a začíná finální produkty prodražovat. Špatně jsou na tom i automobilky, některé kvůli tomu musely začít omezovat výrobu. Způsobuje to obrovské ztráty a situace by se mohla zlepšit až někdy na přelomu letošního a příštího roku.

„V posledních měsících intenzivně a s úspěchem pracujeme na minimalizaci účinků celosvětového nedostatku polovodičů na výrobu. V současné době nicméně předpokládáme, že dostupnost čipů bude v následujících měsících nadále omezená,“ přiznává Martina Gillichová, mluvčí Škoda Auto. „Situaci zhoršily v únoru i sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci. Z tohoto důvodu nelze vyloučit další přizpůsobování výroby. V závislosti na nové situaci v oblasti zásobování učiní společnost Škoda Auto vše, aby udržela stávající výrobu a po obnovení dodávek dokompletovala hotové vozy.“

Odstávky a analogové přístrojovky

Aktuálně oznámil částečnou odstávku výroby kvůli nedostatku čipů Daimler v Německu a Volkswagen na Slovensku. V továrně v Bratislavě se montuje devět modelů včetně vozů Škoda Karoq a elektrických vozidel Škoda Citigo. Podle předsedy představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Olivera Grünberga je situace na trhu polovodičových součástek velmi kritická, a to nejen v oblasti univerzálních čipů, ale i takových čipů, jaké se používají jen ve vozech skupiny Volkswagen. Velký podíl elektronických součástek mají hlavně sportovně-užitková vozidla (SUV), která loni tvořila tři čtvrtiny produkce bratislavské továrny Volkswagenu.

Daimler oznámil, že dočasně zastaví provoz ve dvou závodech v Německu ve městech Brémy a Rastatt a zkrátí v nich pracovní dobu 18 500 zaměstnanců. Zástupci obou firem zdůrazňují, že situace se neustále proměňuje, a tak nelze předpovědět dopad a další vývoj.

Pozastavení výroby kvůli stejné lapálii oznámil od pondělka také britský výrobce automobilů Jaguar Land Rover ve dvou domácích závodech ve městě Halewood a u obce Castle Bromwich, kde pracuje dohromady zhruba 5900 lidí, z toho 4000 v prvním z nich.

Automobilová skupina Stellantis nově oznámila, že kvůli nedostatku čipů bude do vozů Peugeot 308 místo digitálních tachometrů montovat tachometry analogové. „Je to šikovný způsob jak obejít reálnou výrobní překážku, dokud krize kolem čipů neskončí, uvedl mluvčí společnosti. Analogové tachometry by se měly ve vozech Peugeot 308 začít objevovat do konce května. Podle francouzského zpravodajského kanálu LCI automobilka zvažuje, že na vozy s analogovými tachometry poskytne slevu 400 eur (zhruba 10 000 Kč).

Výroba současné verze modelu Peugeot 308 by měla na podzim postupně skončit. Nová generace vozu, která se bude vyrábět v jiném závodě, by se už měla vrátit k digitálním tachometrům, poznamenal Reuters.

Aby nemuseli lidé čekat na nové auto i víc než půl roku, musí trochu slevit ze svých požadavků na přesnou výbavu či barvu. „Celosvětové problémy s nedostatkem čipů se týkají všech hlavních světových automobilek, sledujeme delší dodací lhůty u většiny modelů. Řešíme to tím, že udržujeme velké zásoby skladových aut v nejprodávanějších specifikacích, aby mohl běžný motorista odjet s novým autem ihned a nemusel čekat dlouhé měsíce na výrobu auta,“ říká obchodní ředitel Louda Auto Martin Feller.

Jak ale upozornila třeba agentura Bloomberg, na obzoru je další, možná ještě větší problém. Hrozí nedostatek kaučuku, hlavní suroviny pro výrobu pneumatik. Nemoc totiž zdecimovala plantáže pro produkci přírodního kaučuku ve Vietnamu a Thajsku, navíc tamní farmáři začali i bez toho redukovat produkci. Velcí výrobci pneumatik totiž údajně tak tlačili na snížení cen, že se kaučuk pomalu přestávalo vyplácet produkovat a někteří zemědělci raději přešli na výnosnější plodiny. Je to vlastně podobné jako u automobilek a nedostatku čipů pro ně: výrobci aut se svými dodavateli nejednají zrovna v rukavičkách, producenti čipů se tedy přeorientovali na partnery z jiných odvětví (analýzu čtěte zde).

Po kaučuku se ale zvedla poptávka v souvislosti s pandemií covidu, kdy se používal na výrobu různých ochranných pomůcek, jako jsou třeba rukavice. Poptávka se prudce zvedla, ale navýšit produkci přírodního kaučuku není snadné, protože kaučukový strom potřebuje zhruba sedm let, aby dospěl a mohl jej produkovat. Kaučuk se využívá nejen v pneumatikách, ale i různých těsněních do aut a ne vždy je na to vhodný umělý kaučuk vyráběný z ropy. A ani jeho produkční kapacity nejde navýšit ze dne na den.

Na hrozící nedostatek začali okamžitě reagovat zákazníci z USA a zejména Číny, kteří skoupili veškeré volné světové zásoby kaučuku. „Situace se zhoršuje,“ uvedla pro Bloomberg Ann Marie Uetz, partnerka z advokátní kanceláře Foley a Lardner v Detroitu, která zastupuje výrobce automobilových dílů. Už koncem loňského roku došly v USA v některých okamžicích části distributorů kaučuku tzv. vyrovnávací zásoby, které jsou důležité pro zachování výroby „just-in-time“ v celém výrobním řetězci.

V Česku ale zatím žádné fatální problémy nejsou. Alespoň to tvrdí výrobci pneumatik i aut. „Problémy s dodávkami pneumatik kvůli nedostatku kaučuku v současné době nepociťujeme. Zajištění kapacit pneumatik dle výrobního plánu je ovšem dlouhodobě nelehký úkol, zejména kvůli dopadům pandemie koronaviru, uzavírání závodů na výrobu pneumatik v Evropě a komplikacím v lodní dopravě,“ uvedla Martina Gillichová. „Problémy v dodávkách pneumatik nepociťujeme,“ uvedl stručně mluvčí výrobního závodu Hyundai v Nošovicích Petr Michník.

Podobně to vidí i zástupce výrobců pneumatik: „Dodávky základních materiálů zatím neovlivnily plynulost výroby v našem závodě v Otrokovicích,“ říká Regina Feiferlíková, Communication Coordinator Continental Otrokovice. „V souvislosti se zablokováním Suezského průplavu, hledáním náhradních námořních cest a nedostatkem transportních kontejnerů může docházet ke zpoždění dodávek, což má vliv na výši skladové zásoby, nikoliv však na chod výroby. Výhodou globálního koncernu je především to, že si s nejbližšími sesterskými závody můžeme vypomáhat v zásobování při výpadcích. Také používané materiály mají svou variabilitu a náhradní dodavatele a při případných nedostatcích existují povolené substituce surovin.“

Výroba aut v Česku tak zatím kvůli pneumatikám ohrožená není, ale určitý dopad na spotřebitele úplně vyloučení není, jak upozorňuje Martin Feller z Auto Louda: „Ohledně pneumatik jsme zatím žádné komplikace nezaznamenali, všechny automobilky mají své dodávky dlouhodobě nasmlouvané. Nedostatek kaučuku může spíše zdražit pneumatiky ve volném prodeji.“

Autor:
  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: S Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama

Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik tolik, že se jejich cena...