ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Goodyear

Automobilkám stále chybí čipy, teď hrozí i nedostatek pneumatik

  • 32
Nedostatek čipů stále brzdí automobilovou výrobu a prodlužuje dodací lhůty. Na obzoru ale může být větší problém. Čína údajně skupuje všechny zásoby kaučuku, což může způsobit problém v dodávkách pneumatik.

Čipy chybí v mnoha oborech, kde se pracuje s elektronikou. Jejich nedostatek komplikuje i výrobu spotřební elektroniky nebo počítačů a začíná finální produkty prodražovat. Špatně jsou na tom i automobilky, některé kvůli tomu musely začít omezovat výrobu. Způsobuje to obrovské ztráty a situace by se mohla zlepšit až někdy na přelomu letošního a příštího roku.

„V posledních měsících intenzivně a s úspěchem pracujeme na minimalizaci účinků celosvětového nedostatku polovodičů na výrobu. V současné době nicméně předpokládáme, že dostupnost čipů bude v následujících měsících nadále omezená,“ přiznává Martina Gillichová, mluvčí Škoda Auto. „Situaci zhoršily v únoru i sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci. Z tohoto důvodu nelze vyloučit další přizpůsobování výroby. V závislosti na nové situaci v oblasti zásobování učiní společnost Škoda Auto vše, aby udržela stávající výrobu a po obnovení dodávek dokompletovala hotové vozy.“

Odstávky a analogové přístrojovky

Aktuálně oznámil částečnou odstávku výroby kvůli nedostatku čipů Daimler v Německu a Volkswagen na Slovensku. V továrně v Bratislavě se montuje devět modelů včetně vozů Škoda Karoq a elektrických vozidel Škoda Citigo. Podle předsedy představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Olivera Grünberga je situace na trhu polovodičových součástek velmi kritická, a to nejen v oblasti univerzálních čipů, ale i takových čipů, jaké se používají jen ve vozech skupiny Volkswagen. Velký podíl elektronických součástek mají hlavně sportovně-užitková vozidla (SUV), která loni tvořila tři čtvrtiny produkce bratislavské továrny Volkswagenu.

Daimler oznámil, že dočasně zastaví provoz ve dvou závodech v Německu ve městech Brémy a Rastatt a zkrátí v nich pracovní dobu 18 500 zaměstnanců. Zástupci obou firem zdůrazňují, že situace se neustále proměňuje, a tak nelze předpovědět dopad a další vývoj.

Pozastavení výroby kvůli stejné lapálii oznámil od pondělka také britský výrobce automobilů Jaguar Land Rover ve dvou domácích závodech ve městě Halewood a u obce Castle Bromwich, kde pracuje dohromady zhruba 5900 lidí, z toho 4000 v prvním z nich.

Automobilová skupina Stellantis nově oznámila, že kvůli nedostatku čipů bude do vozů Peugeot 308 místo digitálních tachometrů montovat tachometry analogové. „Je to šikovný způsob jak obejít reálnou výrobní překážku, dokud krize kolem čipů neskončí, uvedl mluvčí společnosti. Analogové tachometry by se měly ve vozech Peugeot 308 začít objevovat do konce května. Podle francouzského zpravodajského kanálu LCI automobilka zvažuje, že na vozy s analogovými tachometry poskytne slevu 400 eur (zhruba 10 000 Kč).

Výroba současné verze modelu Peugeot 308 by měla na podzim postupně skončit. Nová generace vozu, která se bude vyrábět v jiném závodě, by se už měla vrátit k digitálním tachometrům, poznamenal Reuters.

Aby nemuseli lidé čekat na nové auto i víc než půl roku, musí trochu slevit ze svých požadavků na přesnou výbavu či barvu. „Celosvětové problémy s nedostatkem čipů se týkají všech hlavních světových automobilek, sledujeme delší dodací lhůty u většiny modelů. Řešíme to tím, že udržujeme velké zásoby skladových aut v nejprodávanějších specifikacích, aby mohl běžný motorista odjet s novým autem ihned a nemusel čekat dlouhé měsíce na výrobu auta,“ říká obchodní ředitel Louda Auto Martin Feller.

Jak ale upozornila třeba agentura Bloomberg, na obzoru je další, možná ještě větší problém. Hrozí nedostatek kaučuku, hlavní suroviny pro výrobu pneumatik. Nemoc totiž zdecimovala plantáže pro produkci přírodního kaučuku ve Vietnamu a Thajsku, navíc tamní farmáři začali i bez toho redukovat produkci. Velcí výrobci pneumatik totiž údajně tak tlačili na snížení cen, že se kaučuk pomalu přestávalo vyplácet produkovat a někteří zemědělci raději přešli na výnosnější plodiny. Je to vlastně podobné jako u automobilek a nedostatku čipů pro ně: výrobci aut se svými dodavateli nejednají zrovna v rukavičkách, producenti čipů se tedy přeorientovali na partnery z jiných odvětví (analýzu čtěte zde).

Po kaučuku se ale zvedla poptávka v souvislosti s pandemií covidu, kdy se používal na výrobu různých ochranných pomůcek, jako jsou třeba rukavice. Poptávka se prudce zvedla, ale navýšit produkci přírodního kaučuku není snadné, protože kaučukový strom potřebuje zhruba sedm let, aby dospěl a mohl jej produkovat. Kaučuk se využívá nejen v pneumatikách, ale i různých těsněních do aut a ne vždy je na to vhodný umělý kaučuk vyráběný z ropy. A ani jeho produkční kapacity nejde navýšit ze dne na den.

Na hrozící nedostatek začali okamžitě reagovat zákazníci z USA a zejména Číny, kteří skoupili veškeré volné světové zásoby kaučuku. „Situace se zhoršuje,“ uvedla pro Bloomberg Ann Marie Uetz, partnerka z advokátní kanceláře Foley a Lardner v Detroitu, která zastupuje výrobce automobilových dílů. Už koncem loňského roku došly v USA v některých okamžicích části distributorů kaučuku tzv. vyrovnávací zásoby, které jsou důležité pro zachování výroby „just-in-time“ v celém výrobním řetězci.

V Česku ale zatím žádné fatální problémy nejsou. Alespoň to tvrdí výrobci pneumatik i aut. „Problémy s dodávkami pneumatik kvůli nedostatku kaučuku v současné době nepociťujeme. Zajištění kapacit pneumatik dle výrobního plánu je ovšem dlouhodobě nelehký úkol, zejména kvůli dopadům pandemie koronaviru, uzavírání závodů na výrobu pneumatik v Evropě a komplikacím v lodní dopravě,“ uvedla Martina Gillichová. „Problémy v dodávkách pneumatik nepociťujeme,“ uvedl stručně mluvčí výrobního závodu Hyundai v Nošovicích Petr Michník.

Podobně to vidí i zástupce výrobců pneumatik: „Dodávky základních materiálů zatím neovlivnily plynulost výroby v našem závodě v Otrokovicích,“ říká Regina Feiferlíková, Communication Coordinator Continental Otrokovice. „V souvislosti se zablokováním Suezského průplavu, hledáním náhradních námořních cest a nedostatkem transportních kontejnerů může docházet ke zpoždění dodávek, což má vliv na výši skladové zásoby, nikoliv však na chod výroby. Výhodou globálního koncernu je především to, že si s nejbližšími sesterskými závody můžeme vypomáhat v zásobování při výpadcích. Také používané materiály mají svou variabilitu a náhradní dodavatele a při případných nedostatcích existují povolené substituce surovin.“

Výroba aut v Česku tak zatím kvůli pneumatikám ohrožená není, ale určitý dopad na spotřebitele úplně vyloučení není, jak upozorňuje Martin Feller z Auto Louda: „Ohledně pneumatik jsme zatím žádné komplikace nezaznamenali, všechny automobilky mají své dodávky dlouhodobě nasmlouvané. Nedostatek kaučuku může spíše zdražit pneumatiky ve volném prodeji.“