Zástupci automobilky o tom informovali ve středu na tiskové konferenci. Za poklesem stojí opatření související s pandemií koronaviru. Investice bez vývojových nákladů se snížily o 35,8 procenta na 850 milionů eur, což je asi 22,3 miliardy Kč.
„Byl to rok plný těžkých výzev, pro celý sektor to byla zátěžová zkouška. Nicméně jsem optimistický, protože jsem byl svědkem toho, čeho je tým Škoda Auto schopen dosáhnout,“ uvedl předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer. „Z celkového pohledu to byl rok složitý, ale přesto úspěšný,“ dodal.
Škoda loni kvůli omezením spojeným s bojem proti koronaviru 39 dní nevyráběla a omezený provoz měla i její prodejní síť. Dodávky zákazníkům loni klesly o 19,1 procenta na 1,005 milionu vozů. Tržby se snížily o 13,8 procenta na 17,1 miliardy eur, tedy asi 448 miliard korun.
Kvůli pandemii prodala loni Škoda Auto o pětinu vozů méně, zisk mladoboleslavské automobilky se proti předkrizovému roku smrskl o téměř 60 procent na 529 milionů eur (13,9 miliardy korun) po zdanění. I přes to automobilka patřící do koncernu Volkswagen celosvětově dodala přes milion vozů a zvýšila v Evropě tržní podíl na 5,4 procenta. Ani letošní rok nebude podle předsedy představenstva Škody Auto Thomase Schäffera jednoduchý.
Škodovka loni přišla o více než polovinu zisků, vyrobila o čtvrtinu méně aut |
„Bude to opět nestabilní rok. Koronavirus ještě není poražený,“ uvedl Shäffer. Firma je připravená naočkovat zaměstnance, kterých se už nyní k očkování přihlásilo na devět tisíc. Zároveň pokračuje situace, kdy je na globálním trhu nedostatek polovodičových čipů, který omezuje produkci automobilů. Úplnému uzavření výroby, o kterém se v současnosti mluví a které by mělo směřovat do období okolo velikonočních svátků se ale firma bude snažit vyvarovat.
Dotahování jarního propadu
„Budeme bojovat za výrobu každého kola,“ uvedl předák odborového sdružení Kovo Škoda Auto Jaroslav Povšík. Podle něj si trojice českých závodů škodovky během loňské 39 dnů trvající odstávky uvědomila, jak je následné uvedení závodů do provozu náročné, firma navíc do bezpečnostních opatření, aby se podobné uzavření opakovat nemuselo nainvestovala 1,3 miliardy korun.
Právě loňská odstávka může za citelný propad provozního zisku, uvedl šéf financí Škody Klaus-Dieter Schürmann. Zatímco v prvním kvartálu se tento ukazatel vyšplhal na 307 milionů eur, druhé čtvrtletí postižené odstávkou skončilo v provozní ztrátě 79 milionů eur. Zbytek roku pak firma tento pokles ve výrobě i v hospodaření dotahovala.
Zaměstnanci Škoda Auto dostanou jednorázový bonus 40 tisíc. Krizi navzdory |
V příštích pěti letech chystá automobilka investice v hodnotě zhruba 2,5 miliardy eur (asi 65,5 miliardy korun). Přibližně 1,4 miliardy eur (asi 36,7 mld. Kč) chce Škoda Auto investovat do dalšího rozšiřování elektromobility, 650 milionu eur (17 mld. Kč) chce vložit do digitalizace, 350 milionů eur (devět mld. Kč) má jít na investice do závodů a výrobních zařízení, informovali zástupci firmy během středeční tiskové konference.
Thomas Schäfer ve středu nastínil také některé plány do budoucna. Pro indický trh vyvinuté SUV KUSHAQ se světu představilo v minulém týdnu, blíží se také příchod nové generace oblíbeného vozu FABIA a další novinky.