ZANIKLÉ TRATĚ: Nedokončenou dráhu z Hlučína nezachránily ani tramvaje

Seriál
V tomto díle se vydáme na Hlučínsko. Prozkoumáme dráhu, která doplatila na vznik Československa, na konec druhé světové války a potom, co vlaky vystřídaly tramvaje, i na špatný stav kolejí. Zamíříme na zpola nedokončenou trať mezi Hlučínem, Petřkovicemi a pruským Annabergem.

Hlučínsko bylo odedávna malým zrnkem mezi mlýnskými kameny velmocí a trať z Hlučína přes Petřkovice do Annabergu byla jednou z obětí. Původně toto území patřilo k Rakouskému císařství, Marie Terezie ho však v roce 1742 prohrála ve válce s Pruskem. Dopravní spojení proto v 19. století mířilo hlavně na sever.

Mapa zaniklé a nedokončená trati Hlučín - Petřkovice - Annaberg

V roce 1911 se začala budovat odbočná trať z Kravař přes Hlučín, která se měla v Annabergu (dnešních polských Chalupkách) napojovat na Wilhelmsbahn, tedy železnici do Berlína. Jenže začátek první světové války stavbu zastavil v Hlučíně. V roce 1920 připadlo Hlučínsko Československu a budování další tratě do Německa bylo zbytečné.

Úřady ovšem rozhodly, že se dráha dostaví aspoň do Petřkovic. První slavnostní vlak po ní projel v červnu 1925. Pravidelná železniční doprava v celé trase však fungovala jen 20 let. Ustupující německá vojska v dubnu 1945 vyhodila do povětří dva viadukty v Petřkovicích a vlaky tak od podzimu končily v zastávce Petřkovice doly. 

Stanice Hlučín na dobové pohlednici
GPS: 49.9011225N, 18.1937922E

Po druhé světové válce se na Ostravsku začal ve velkém budovat těžký průmysl a obyvatelé Hlučínska dojížděli právě tam. Jenže stávající dopravní kapacity nestačily. Ostravský dopravní podnik proto železniční trať od ČSD odkoupil, elektrifikoval a propojil se svojí tramvajovou sítí. Koncem roku 1950 se po takzvané trati Míru rozjely první tramvaje.

Ani elektrický provoz nakonec původní dráhu nezachránil. Mezi Ostravou a Hlučínem jezdily stále původní dvounápravové vozy, budovat koncovou smyčku pro moderní stroje bylo příliš drahé, navíc by se musel nákladně rekonstruovat most přes Odru. Bylo daleko jednodušší trať zrušit a tramvaje nahradit autobusy. Poslední elektrické spoje vyjely z Hlučína 1. prosince 1982. 

Příjezd prvního vlaku do Petřkovic, 15. 6. 1925 GPS: 49.8768111N, 18.2697311E
Třívozová tramvajová souprava linky 1 opustila zastávku Ludgeřovice a míří do...

Po trati z Hlučína do Petřkovic jezdily nejdřív vlaky, potom tramvaje.

Trať zaniklá, ale i nedokončená

Dnešní pátrání je pro nás trochu neobvyklé. Zatím jsme se věnovali výhradně tratím zaniklým, v úseku Petřkovice - Annaberg (Chalupki) se však vydáváme na tenký led tratě nedostavěné.

Zaniklé tratě

Začínáme na nádraží v Hlučíně a objevujeme památky převážně na tramvajový provoz. V Hlučíně od roku 1950 sloužil přestupní terminál, o jakém se dodnes mnoha městům jenom sní. Cestující vystoupili z vlaku, aby o deset metrů dál nastoupili do tramvaje.

Po téměř 40 letech od konce provozu jsme našli hrany nástupišť nebo původní sloupy trakčního vedení. Z dob železničních pak i výtopnu, bohužel už odříznutou od kolejí.

Další kilometry trati se bohužel nezachovaly, protože ve stopě dráhy stojí přeložka silnice I/56. V Ludgeřovicích stále stojí aspoň budova nádraží, přestavěná na rodinný dům. 

Ze zapomnění se někdejší železniční trať vynořuje až v prostoru zastávky Petřkovice doly. Dosud tam stojí zbytky lávky pro pěší. O kousek dál do roku 1945 stávaly dva mohutné ocelové viadukty. Z nich se zachovaly jen opěry a dva betonové pilíře.

Druhý pilíř druhého petřkovického viaduktu. Také tento most v dubnu 1945 odstřelila ustupující německá vojska. GPS: 49.8742847N, 18.2623925E

To někdejší nádraží v Petřkovicích stojí dodnes, je vzorně opravené a dokonce vyzdobené železničními artefakty. V jeho okolí jsme objevili spoustu detailů, třeba zbytky patek od drátovodů nebo hraniční kámen se znakem ČSD.

V reportáži se dál dozvíte, co se dochovalo z rozestavěného úseku do pruského Annebrgu. Zjistíme, že stačilo opravdu málo a vlaky se mohly po dráze rozjet. Podíváme se také do Polska ke stanici Chalupki. Ukážeme vám místo, kde se měla trať z Hlučína napojit na dráhu císaře Wilhelma. 

Kdyby zůstalo Hlučínsko pruské, je více než pravděpodobné, že by vlaky z Opavy přes Hlučín až do Annabergu opravdu jezdily, a to minimálně do konce 2. světové války. Historie však rozhodla jinak. Na druhou stranu mají železniční archeologové dnes alespoň co objevovat.

Betonový mostek těsně před česko-polskou hranicí dnes slouží koňům. GPS: 49.9124881N, 18.3151622E

Líbí se vám náš seriál? Můžete se podílet na jeho výrobě. Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk, Slavonice - Fratres, Hevlín - Laa an der Thaya, Novosedly - Laa an der Thaya, Černovice – Líšeň, Svinov - Kyjovice, Malá a Velká Hrabovka, Praha-Braník - Podolí, Praha-Vršovice - Praha-Krč. Náš e-mail je: zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

První Angličan v Japonsku. Kniha a seriál Šógun mají historický předobraz

23. května 2024

Román Šógun Jamese Clavella, podle kterého byl nedávno natočen seriál, je jen s trochou nadsázky...

Barcelony s dětmi se nebojte. Na malé zvědavé cestovatele tu myslí

22. května 2024  13:40

Barcelona, to jsou pláže, krásné holky, noční život, pochoutky z tapas barů a sangria popíjená po...

Kdo zkusil elektrokolo, už se ke klasickému nevrátí, říká jejich propagátor

22. května 2024

Premium Osm let už testujeme elektrokola, letos byly v testu elektrické hardtaily – horská kola s pomocným...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...