Podle Dufkové by tak aerolinky měly letouny typu ATR dostat zpět. Letadla na začátku února kvůli nesplaceným fakturám zabavil podnik Czech Airlines Technics (CSAT), dceřiná firma Letiště Praha. Společnost s rozhodnutím nesouhlasí a odvolá se proti němu. Zároveň ve věci plánuje i další právní kroky.
ČSA nemůže létat se dvěma stroji, zadrželi je kvůli nezaplaceným fakturám |
Podle zástupců ČSA bylo zadržení letadel už od počátku protiprávní, protože na firmu se vztahuje ochranné moratorium před věřiteli. Aerolinky se proto obrátily na soud. Podle dopravce soud v pondělí stížnosti vyhověl.
„Mimo jiné konstatoval, že pokud by předběžné opatření nařízeno nebylo, mohlo by dojít k faktické likvidaci provozu ČSA. Dále soud shledal, že postup skupiny Letiště Praha je v rozporu s principy mimořádného moratoria vydaného ve prospěch ČSA za účelem poskytnutí prostoru k překonání finančních problémů při zachování a udržení stávajícího provozu,“ uvedla v pondělí skupina Smartwings.
Po tomto rozhodnutí musí podle Smartwings CSAT okamžitě zadržené letouny vrátit. „Považujeme za nestandardní, že soud při rozhodování o návrhu ČSA vycházel pouze z tvrzení a informací podaných soudu ze strany ČSA způsobem, které vykreslují celou záležitost velmi jednostranně bez možnosti jakkoli se k těmto tvrzením vyjádřit a bránit se jim,“ uvedla mluvčí CSAT Kateřina Pavlíková. Už po zadržení letadel na začátku února firma odmítla, že by šlo o porušení moratoria.
CSAT: Musíme postupovat jako řádný hospodář
„CSAT postupovalo maximálně obezřetně a uplatnilo toto zadržovací právo konkrétně na dvě letadla typu ATR, z toho v jednom případě se jedná o letadlo zaparkované a aktuálně nenasazované v provozu. O tomto kroku jsme vedení letecké společnosti informovali a předložili i možné návrhy řešení,“ řekla Pavlíková. Společnost podle ní v době krize musí postupovat na ochranu svých zájmů jako řádný hospodář. Zároveň odmítla, že by zadržení mohlo provoz ČSA ohrozit, koncern Smartwings vlastní přes 40 letadel.
ČSA jsou těsně před insolvencí. Dopravce žádá od státu 1,1 miliardy |
České aerolinie musely po zadržení letadel zrušit některé pravidelné linky, na kterých letadla ATR létala. Podle dopravce má situace i mezinárodní důsledky, protože vlastníky strojů jsou zahraniční společnosti a ČSA je pouze provozují.
Smartwings a ČSA jsou v současnosti pod ochranným moratoriem před věřiteli. To vyprší na konci února. Letecká skupina kvůli tomu žádá o pomoc stát. Pro ČSA chce nevratnou podporu 1,1 miliardy korun, bez ní podle skupiny čeká dopravce insolvenční řízení, protože aerolinky nemají nárok na podporu z jiných dotačních programů. Skupina zároveň žádá stát o půlmiliardové kompenzace za zrušené lety během loňského jara.