Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Letecká škola vznikla z dětského snu. Z chlapce se stal pán české oblohy

Pokud člověk na začátku 90. let vzhlédl k obloze a spatřil letadlo, které si pod křídlem vezlo bicykl, nešlo o výplod fantazie. V kabině pravděpodobně seděl letecký nadšenec Michal Raudenský. Z jeho koníčku, tedy létání, se postupem času stala práce a dnes Raudenský vlastní jednu z nejlepších leteckých škol v Česku.

Spolumajitel školy Fly For Fun Michal Raudenský | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Příběh roku

Michal Raudenský se účastní soutěže EY Podnikatel roku a soutěží i o cenu čtenářů za nejlepší podnikatelský příběh. Hlasovat pro něj můžete v anketě ZDE

Kvůli pandemii nyní ve škole Fly For Fun běží méně výcviků a Michal Raudenský má víc volného času, než na kolik byl za celý život zvyklý. Byly doby, kdy se odlepoval od země každý den ráno a na ranvej dosedal až po setmění. Celé to přitom začalo jako chlapecký sen.

V dětství Raudenský rád sestavoval modely letadýlek a pouštěl je na poli u chaty za Prahou. V jednu chvíli se na obzoru nad polem objevil letoun Morava 200, a protože letěl nízko, Raudenský mu jako kluk nadšeně zamával. „Pilot mě uviděl a zamával mi taky a to tak, že křídly. Říkal jsem si, jací jsou ti piloti frajeři, a že kdybych já byl jedním z nich, mával bych každému, kdo mi zamává. To se snažím dodržovat,“ směje se letec.

„Pěkné na tom je, že já jsem v tom samém typu letadla dělal zkoušku obchodního pilota. Nevím, jestli to byl přímo ten kus, ale je tu poměrně velká šance, protože jich tady tak moc není,“ dodává Raudenský.

Létali jsme i tak, že jsme měli přivázaný bicykl pod křídlem. Každou chvíli jsme totiž byli někde na poli a potřebovali dojet pro benzin, pro díly nebo domů.

Michal RaudenskýSpolumajitel letecké školy Fly For Fun

Dráze profesionálního pilota bránil režim, ale i maminka Raudenského, která tento typ povolání považovala za nebezpečný. Stal se tedy ajťákem, nicméně hned po revoluci hledal cestu, jak se do vzduchu dostat, a našel ji v paraglidingu.

Pro Michala Raudenského hlasujte ZDE

Tento sport ho přivedl nejen k jeho budoucí ženě Ivě. S ostatními paraglidisty zrovna seděli na kopci Raná, když se na letišti pod nimi objevili dva pánové a s nimi malé letadlo. Navzdory všem zásadám paraglidistů Raudenský seběhl kopec a při obdivování stroje pronesl směrem k pánům, že by si ho rovněž chtěl koupit. „To si nekupuj, to si ho postav,“ odpověděli mu. O pár měsíců později už rozestavěné letadlo vyplňovalo prostor garsonky, kde tehdy Raudenští bydleli.

Šílené devadesátky

Způsob, jakým nabírali letecké zkušenosti, by Raudenský dnes nikomu nedoporučoval. Uvolněná 90. léta však amatérským letcům přála. „Někdy, když jsme letěli ve skupince, tak to bylo horší než nálet na Brémy. Z osmi lidí jich třeba pět nedoletělo a různě si posedali po polích. Spočítal jsem si, že jsem měl šestnáct nouzových přistání. Naštěstí vždycky všechno dobře dopadlo,“ říká Raudenský.

Letenky jsou teď pod cenou, dlouhé lety ale výrazně zdraží, říká Dlouhý z Kiwi

„Úplně běžně se nám stávalo, že nám přestalo chodit magneto (zařízení, které mechanickým způsobem vyrábí jiskru pro zapalování) a Koďas, můj kamarád a tehdy velice výrazná osobnost létání, ho občas opravoval za letu. Otevřel výklop nad sebou, vystrčil trup a utáhnul šroubky,“ popisuje Raudenský. „Nebo jsme létali tak, že jsme měli přivázaný bicykl pod křídlem. Každou chvíli jsme totiž byli někde na poli a potřebovali dojet pro benzin, pro díly nebo domů,“ popisuje Raudenský.

V té době měli Raudenští každý svou živnost a přemýšleli o tom, jak dostat drahý koníček do nákladů. Nebyla jiná možnost než začít nabízet výcvik. „Byl jsem zaměstnaný v IT, takže jsem rozjel reklamu na internetu. Nebylo to tak běžné, myslím, že na Seznamu jsme byli první školou, která tam inzerovala. Dlouhá léta byli všichni naši zákazníci z IT, protože se jako první k téhle informaci dostali,“ uvádí Raudenský.

Koho to jednou chytlo, ten už nemůže sedět doma a koukat na mraky.

Michal RaudenskýSpolumajitel letecké školy Fly For Fun

V kokpitu od rána do večera

Nyní je zákazníkem zjednodušeně řečeno každý, kdo se nebojí výšek a má v kapse dost peněz. „V portfoliu máme služby pro každého, od čistých koníčkářů až po dopravní piloty,“ říká Raudenský. Flotilu školy tvoří jedenáct letadel, tři vrtulníky a pohyblivý simulátor. Kdyby nebylo koronaviru, přesahoval by roční obrat letecké školy Fly For Fun dvacet milionů korun.

Úspěch podnikání manželům Raudenským nepřinesl jen radost. Letecké čundry nad českou krajinou vyměnili za tvrdé pracovní nasazení. V době, kdy na školu byli jenom dva, museli všechnu práci obstarat sami.

„Třeba jsem celý den létal a pak do rána něco upravoval na letadle, abychom druhý den mohli zase letět. Takhle jsme fungovali jedenáct let,“ vzpomíná Raudenský. Létání se pro něj ale nikdy nesmrštilo do škatulky „způsob obživy“. „Koho to jednou chytlo, ten už nemůže sedět doma a koukat na mraky,“ dodává.

Loď, která zničila most v Baltimoru, odtáhli do přístavu

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Kazety zažívají comeback. Pro generaci Z je nosič zajímavá a levná novinka

26. května 2024

Audiokazety dobývají trh a stále více známých umělců na nich vydávají svá nová alba. Zájem o tento...

Sankce versus ruská stínová flotila. Desítky tankerů jsou měsíce odstavené

26. května 2024

Premium Už před několika měsíci zasáhly americké sankce značnou část ruské stínové flotily, která od...

Nizozemští vědci přišli s ekologickým pesticidem. Vábí hmyz na lepkavé kuličky

25. května 2024

Nizozemští výzkumníci vytvořili biologický pesticid, který dokáže ochránit rostliny před chorobami...

Námořní doprava produkuje miliardu tun oxidu uhličitého ročně. Jak z toho ven

25. května 2024

Námořní doprava patří mezi největší znečišťovatele ovzduší, v celosvětovém měřítku vyprodukuje asi...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...