Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Důležitý hyundai nanovo, i20 spojuje jednoduchý grunt s moderní výbavou

S malými auty kdysi začala evropská obroda Hyundaie. To už je dvacet let. Getz zavelel k „zahranacení“ korejských oblin a padl Evropanům do oka, Čechům svou cenou a dalšími kvalitami zvlášť. Teď jsme o tři generace dál, zbrusu nová generace i20 už nebojuje jen cenou.

Malá auta to mají těžké, musí mít všechny moderní vychytávky diktované legislativou (třeba systém nouzového volání o pomoc ecall nebo sledování tlaku v pneumatikách), ale zákazníci dnes čekají, že se do něj naloží čtyři dospělí a odjedou na dovolenou. Hyundai se za poslední rok a půl vymanil z pozice značky, která bojuje cenou. Takže i přesto, že kdysi lákala i20 na cenu hluboko pod čtvrtmilionem, dnes už chtějí zákazníci v Česku víc.

A tak je právě odjíždějící typická i20 za nějakých 320 tisíc. To je na malý hatchback dnes normální cena, auta za poslední sezony zdražila a na těch malých je to vidět nejvíc.

Končící generace i20 je jedním ze tří nejdůležitějších modelů značky na českém trhu (s i30 a Tucsonem). Malý pětidveřový hatchback se do posledních chvil prodával skvěle, celkem se jich v druhé generaci od roku 2014 v Česku prodalo dvanáct a půl tisíce, za letošek 1 400, a to jen proto, že jich víc nebylo. Martin Saitz, šéf českého zastoupení značky odhaduje, že by jich prodali klidně dva tisíce, kdyby ještě nějaké měli. A dodává perličku: v podobné situaci je to dodnes s už vzpomínaným Getzem - robustní, jednoduché auto je i na trhu ojetin velmi žádaným zbožím (tip na ojetinu zde).

„i20 je dlouhodobě jedním z největších tahounů prodeje značky Hyundai v Evropě,“ potvrzuje Andreas-Christoph Hofmann, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe odpovědný za marketing a produkt.

Robustnost a jednoduchost, to byly hlavní zbraně předchůdců. Nová i20 je v tomto ohledu trochu rozpolcená - stále chce být „bezúdržbovým“ festovním pracantem, ovšem na druhou stranu musí nabídnout povinnou (a drahou výbavu) a k tomu komfortní prvky, které už dnes začali zákazníci vyžadovat. A tak se i20 cenově posunula. Martin Saitz je však klidný - cenové nastavení novinky vlastně odpovídá skladbě prodejů u předchůdce (startovací cena je stále dost pod třísettisícovou hranicí) zákazníci však stejně chodí pro vybavenější kusy. 

Hlavně i20 trochu mění své postavení - z auta, které doteď dohánělo konkurenci (technikou, výbavou, rozměry, vnímáním) je dnes alespoň podle Saitze model, který diktuje pravidla v kategorii, mimo jiné s VW Polo, Fabií, Cliem nebo Fiestou

Podle Saitze by mělo být výhodou i v očích zákazníků to, že má základní provedení i20 i nadále atmosferický motor. Je to čtyřválcová dvanáctistovka s 84 koňmi (64 kW) a pětistupňovou manuální převodovkou - robustní, dostatečně jednoduchá. Bez turba, přímého vstřikování, jen s variabilním časování ventilů.

Dalším motorem v nabídce je přeplňovaný litr se sto koňmi nebo 120 v mildhybridním provedení. Ty už mohou mít kromě šestistupňového manuálu také automatickou převodovku. Diesely v nabídce nejsou. Zato se chystá nadupaná verze N s přeplňovanou 204koňovou šestnáctistovkou. Elektrická verze se podle slov Saitze nechystá, protože by byla příliš drahá.

Nová i20 přerůstá o čtyři centimetry čtyřmetrovou hranici, rozvor se natáhl oproti předchůdci z 2 455 na 2 580 mm. O 26 litrů se zvětšil kufr na konečných 352 litrů. Pro zajímavost: první generace i30 z roku 2007 měla v hatchbackovém provedení 340litrový kufr a 2 650 milimetrů mezi nápravami. Auto je oproti předchůdci o dva a půl centimetru nižší a o tři centimetry širší.

Základ bez rádia, zato s tempomatem

„Hyundai i20 je páté nejprodávanější auto v B segmentu (malá auta - pozn. red.) v České republice s 5,4procentním podílem, ovšem v privátním segmentu drží třetí místo s 12,3procentním podílem,“ vypočítává Saitz. To ilustruje pozici na Českém trhu, kde je především značkou soukromých zákazníků, firemní klientela je v menšině.

Marek Trešl, marketingový ředitel českého zastoupení značky oznámil, že první i20 právě zavážejí k dealerům a naostro startuje prodej. Základní cena je 280 tisíc za provedení bez rádia, klimatizace a možnosti nastavení volantu. Zato má sadu bezpečnostních asistentů jako varování před čelní srážkou a autonomní nouzové brzdění, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, asistent pro rozjíždění do kopce nebo tempomat.

To nakonec zákazníky dovede k provedení za cenu od 320 tisíc výš. Nejlevnější verze s přeplňovaným litrem stojí 330 tisíc. To už je cena, na které startuje o kategorii větší nošovická i30.

Martin Saitz to vysvětluje tak, že i30 je aktuálně v polovině svého životního cyklu a dá se předpokládat, že stejně jako nová i20 se v následující generaci posune o něco výš, jak zaměřením, tak cenou. „Už se neprodávají nejlevnější verze. Prodáváme auta dražší a lépe vybavená,“ shrnuje. Podobně mluví také zástupci dalších automobilek na českém trhu.

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...