Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tajný bazarový tip: Hyundai Getz je spolehlivý a levný

Malý Hyundai Getz se po uvedení na trh snažil zatápět domácí Škodě Fabii. Ale přestože byl velice oblíbený, na mladoboleslavskou stálici to nestačilo. Na trhu s ojetými vozy je situace podobná, ale cenově dostupnější Korejec může být zajímavým tipem.
Ojetý vůz Hyundai Getz je dobrou a levnější konkurencí české Škody Fabie.

Ojetý vůz Hyundai Getz je dobrou a levnější konkurencí české Škody Fabie. | foto: Petr Lichtenberg

Hyundai Getz při svém působení na trhu nových aut doplácel na českou oblibu domácí značky. Povedený malý vůz si z hlediska prodejních výsledků vedl skvěle, ale jeho úhlavní konkurent Škoda Fabia si držel pohodlný náskok. Na českém trhu nic zvláštního. Zájem o domácí značku je zde dlouhodobě velmi vysoký.

Ojetý vůz Hyundai Getz je dobrou a levnější konkurencí české Škody Fabie

Testy však dávaly nováčkovi na trhu poměrně velké šance. Getz byl navíc poslem nové éry Hyundaie, kdy se korejská automobilka zaměřila na přiblížení svých modelů chutím evropských zákazníků. To Getz dokazoval střídmým jednoduchým designem, který se vyzněním blíží třeba německé produkci.

Nyní je už k mání jen v autobazarech a soukromé inzerci. I jako cenově skutečně dostupná ojetina si vede velice dobře a navíc ve srovnání s Fabií zaujme nižší cenou.

Model Getz spadá do třídy malých vozů, zde však potěší dostatkem místa pro posádku. Kufr o objemu 254 litrů nepředstavuje v rámci své kategorie zklamání, ale rozhodně ani žádné terno. Někomu mohou vadit výlučně tvrdé plasty palubní desky. To ukazuje na levné zpracování vozu, což není nic překvapivého. Další známky lze pozorovat v podobě absence tlumicích materiálů. Výsledkem je trochu slabší odhlučnění motorového prostoru a průnik hluku odvalujících se zadních kol, čehož si všimnou cestující na zadních sedadlech, zejména za deštivého počasí.

Ale vše musíme hodnotit z pohledu doby, kdy Getz přišel na trh. Stalo se tak na podzim roku 2002 a tehdy se malým automobilům až tak velká pozornost nevěnovala. Bylo na ně pohlíženo jako na levná auta pro méně náročné motoristy a přesně tomu malý hyundai odpovídá. To však neznamená, že by šlo o špatné auto. Jednoduchost konstrukce s sebou nese také pozitivum v podobě spolehlivosti. Zkrátka čím jednodušší vůz, tím méně věcí se může pokazit. Případná oprava navíc zpravidla není tak náročná jako u složitějšího vozidla s množstvím elektroniky a tlumicích hmot, které ztěžují přístup mechanikům třeba do palubní desky.

Ojetý vůz Hyundai Getz je dobrou a levnější konkurencí české Škody Fabie

Zkušenosti majitelky Hyundaie Getz

Mám Getz s naftovým tříválcem. Je to vůz, který kupovali rodiče jako nový, a tak znám jeho historii. S autíčkem jsem velmi spokojená, vždy funguje perfektně a nikdy mě nikde nenechalo. Jediný problém, který se vyskytl, byl utržený silentblok motoru při nájezdu 188 tisíc kilometrů (ale to se v důsledku stáří a únavy materiálu děje i u jiných vozidel – pozn. redakce). Nyní mám najeto už přes 200 tisíc kilometrů a vše je jak má – i STK jsem prošla bez nejmenších potíží.

Motor sice v táhlých stoupání nemá tolik sil a vyžaduje podřazení, na druhou stranu si vystačí s průměrem 4,5 litru nafty na 100 kilometrů a to je pro mě důležité. Jelikož bydlím v Praze, oceňuji i nevelké rozměry usnadňující parkování. Getz je podle mého názoru auto velikostně vhodné do města, ale současně to není úplný mrňous, takže dobře poslouží i pokud jedu třeba na Moravu. Zkrátka jsem s ním spokojená, i když má už dost najeto.

Alexandra, 28 let

Ideální nejen pro začátečníky

Navíc tento malý vůz nepředstavuje propadák ani z hlediska jízdních vlastností. Celkem dobře naladěný podvozek odpovídajícím způsobem tlumí nerovnosti, nezkresluje vnímání vozovky a zajišťuje vozidlu dobré chování v zatáčkách. Pokud k tomu připočteme motor umístěný vepředu a pohon předních kol, vyjde nám automobil vhodný i pro začínající řidiče. Tedy vůz snadno ovladatelný, což je další klad, který spolu s nenáročnou údržbou ocení i další skupiny motoristů. Není se čemu divit, že Hyundai Getz nezřídka volí ženy nebo páry vyššího věku, jimž prostorově zcela dostačuje.

Motorů jen pár, ale zcela stačí

Getz je důkazem, že automobil nepotřebuje mnoho motorizací, aby si vybral každý. Řidiči si totiž vyberou ke své spokojenosti i jen z několika pohonných jednotek, pokud jsou po výkonové stránce dobře odstupňovány. Co to znamená v případě Getzu? Jde o výkony 46 (později 49), 60 (později 71), a 77 či později 78 kW u benzinových verzí. Turbodiesely se nabízely postupně dva, oba se vstřikováním systémem common rail. Nejprve tříválec 1.5 CRDi s dostatečným výkonem 60 kW. Po modernizaci v roce 2005 dostal vůz zbrusu nový čtyřválec 1.5 CRDi s výkony 65 a 81 kW. Ten na rozdíl od tříválce netrpí nadměrnými vibracemi, sdílí s ním však velice nízkou spotřebu.

Z výčtu benzinových verzí není jasné, o jaké mají objemy. Takže pro pořádek, všechny zážehové motory jsou čtyřválcové a nejslabší z nich má objem 1,1 litru. Zpočátku měl výkon 46 kW, což znamená, že moc sil nepobral a bude vyhovovat jen klidným řidičům. Po modernizaci se situace trochu zlepšila, když byl výkon navýšen na 49 kW, přesto je lepší volbou silnější třináctistovka (60 kW) nebo po modernizaci uvedená čtrnáctistovka (71 kW). Tyto motorizace lze považovat z nabídky benzinových agregátů za ideální. Silnější šestnáctistovka (77 či 78 kW) je na trhu výjimkou, protože se moc neprodávala.

Benzinové motory vykazují vysokou spolehlivost, jen pozor na možnost úniků a zvýšené spotřeby oleje. Ten mizí hlavně u třináctistovky, pokud se s vozem vybaveným tímto motorem vypravíte na dálnici, kde přirozeně pojedete vyšší rychlostí. Právě v tomto režimu jízdy se olej spotřebovává více. Jde o jev, který Getz 1.3 provází už od uvedení na trh.

Turbodiesely jsou náchylnější k závadám, přesto pokud je s nimi dobře zacházeno, nestojí si z hlediska spolehlivosti špatně. Problém je, že při pořizování ojetiny nikdy nevíte, kdo a jak s vozem jezdil. I když pohled do dokladů může něco málo napovědět. Pokud nebyl předchozí majitel nevybouřený mladík, jsou šance na dobrý stav pohonné jednotky vyšší. V každém případě pozor na nadměrnou kouřivost nebo obtížné opakované starty po zahřátí motoru. Turbo a vstřikovací čerpadlo jsou choulostivé články těchto vozů. Ale to neznamená, že nutně musejí odejít. V případě vysokého kilometrového proběhu nelze vyloučit ani výskyt vadného vstřikovače, častá závada to však není.

Hyundai Getz podle odborníka z bazaru

Jindřich Topol, manažer AAA AUTO

Při výběru vozu začněte obhlídkou karoserie. Zejména na kapotě některých automobilů najdete stopy začínající koroze, za níž může poškození laku od kamínků odletujících od vepředu jedoucích vozidel. Nepříjemným problémem může být i zdánlivá banalita v podobě zarezlého závitu antény. Drobnost, ale pokud stojíte ve frontě na mycí linku a najednou zjistíte, že anténa nejde sundat, jejímu zlomení pod kartáči už jen těžko zabráníte.

Řadu getzů trápí klepání od zadních brzd, nepřekvapí vůle na přední nápravě a nepotěší častější praskání žárovek v potkávacích světlometech. Pozlobit dokáže centrální zamykání a některá vozidla mají ložiska kol na konci životnosti, což prozradí typické hučení linoucí se od nich za jízdy.

Motory Hyundaie Getz někdy vykazují zvýšenou spotřebu oleje, a to zejména při jízdě vyšší rychlostí. Pokud jste vůz nově zakoupili, po první takové jízdě hladinu motorového oleje určitě zkontrolujte. Turbodiesel občas potká problém se vstřikovacím čerpadlem, pozor také na stav turba. Úspornost tohoto motoru je mezi motoristy pověstná, a tak si Getz 1.5 CRDi nehledá kupce dlouho.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...