Středa 15. července 2020, svátek má Jindřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 15. července 2020 Jindřich

Hyundai i10 je povedené dospělé auto, jen nevyrostlo, uvnitř je velké dost

aktualizováno 
První VW Golf, auto o dvě třídy výš než i10, byl v roce 1974 stejně velký jako tento nový hyundai. Tehdy byl ten volkswagen normální rodinné auto, dnes je mnohým malý. Nejsme až moc rozmazlení? Nová i10 plnohodnotné, normální, příjemné auto je. Jen prostě nejmenší.

Půdorys pasuje skoro na milimetr přesně - rozvor má nová i10 stejných 2,4 metru jako první Golf před 45 lety. Golf byl o tři centimetry delší, ale zas o sedm užší. Hyundai o nové i10 říká, že je to velké, dospělé auto. A to sedí. Jen všechno ostatní za ty dekády tak nějak narostlo; včetně lidí.

Fotogalerie

Minivozy do města v Česku nejsou tak důležité a zákazníci si raději připlatí za o velikost větší Hyundai i20. Někdo - třeba rozvážkové služby nebo penzisté - ale malé jednoduché auto prostě chtějí. Takoví trpaslíci to mají ale dnes nahnuté. Miniauta patří k ohroženým druhům, kvůli emisním požadavkům. Automobilky to řeší tak, že je přepřahají na elektrickou trakci. Jenže to pak třiapůlmetrová nákupní taška nestojí 220 tisíc, ale půlmilion.

Korejský koncern Hyundai-Kia to ale nevzdává. Nová generace Hyundaie i10, jehož výroba se rozběhla v lednu v tureckém İzmitu, je jednoduché, až stokoňové auto. To dnes není vůbec samozřejmé. Postavili ho na stejném technickém základu jako Kia své Picanto, které už tři roky prodává. Za jednoduchou techniku se nestydí, ale dokáže ji obalit atraktivním a robustním autem.

Velká kabina i kufr

Občas jsou to prkotiny, ale jeden si říká, proč to někoho nenapadlo: taky vás rozčiluje, když něco vypnete tlačítkem, a to pak kvůli tomu pořád svítí? Má to tak spousta aut: vypnete to a pořád periferně šilháte na svítící diodu tlačítka „off“ nebo na kontrolku na přístrojovce. Tak přesně tímhle vás i10 neotravuje. Takových drobností, které potvrzují, že u stavby tohoto auta přemýšleli a že není jen nejmenším otloukánkem v nabídce, má i10 víc.

Hyundai i10

Do novinky jde objednat téměř cokoli, na co jsou zákazníci zvyklí z vyšších tříd: infotainment s dotykovým displejem má funkce Android Auto a Apple CarPlay, za příplatek jsou i telematické funkce Hyundai BlueLink, které umožní ovládání některých funkcí auta na dálku přes mobilní telefon.

Hyundai i10 v číslech

  • délka x šářka x výška x rozvor (mm): 3 670 x 1 680 x 1 480 x 2 425
  • atmosferický benzinový tříválec 1.0 MPI, 49,3 kW, 96 Nm
  • atmosferický benzinový čtyřválec 1.25 MPI, 61,8 kW, 118 Nm
  • přeplňovaný benzinový tříválec 1.0 T-GDI, 74 kW, 172 Nm
  • základní cena: 219 990 Kč

Kabina dává dojem dražšího a většího auta. Přístrojovka je fajnově vystrojená z hezkých materiálů a s logicky rozvrženými ovladači. Vepředu je spousta odkládacích prostor. Řidič má nezvykle uchycenou loketní opěrku na opěradle sedadla. Nejotravnější je systém udržování v pruhu, který se s řidičem stále přetahuje o volant, vypnete ho velkým tlačítkem před levým kolenem.

Stejně jako Picanto je také i10 velmi slušně odhlučněná. Jediné, kde se na zvukové izolaci šetřilo, jsou zadní podběhy, kde za deště pasažéři vzadu stále poslouchají cákající vodu.

Velmi slušné jsou sedačky; mohou být vyhřívané stejně jako volant. Sedí se trochu výš, to tak u malých aut bývá, konstruktéři tak posádce vnutí „židlový“ posez s nohama dolů, takže ušetří centimetry na délku. Auto má jen výškově stavitelný volant, za to třeba výškově stavitelné horní úchyty předních bezpečnostních pásů. 

Nová i10 překvapí vnitřním prostorem: ten je opravdu solidní, i vzadu je dost místa pro kolena i hlavu dospělého. A na 2,4metrovém rozvoru zbylo místo na slušný kufr. Ten má nadstandardních 252 litrů, je hlubší, ale tvar má pravidelný a je dobře využitelný, nechybí zadní dělená sedadla. Má docela vysokou nákladovou hranu a je dost krátký, bednu od banánů jsme tam ale dostali. Kočárek budete muset položit na bok.

Krycí plato působí festovně, pojetí je řešené jako kdysi u Citiga. Zůstává položené, aby se ušetřilo 0,00005 eurocentu za 35 centimetrů šňůrky, která by ho zvedala s víkem. Takže když nakládáte něco většího, musíte ho vyklopit do svislé polohy zvlášť. A pak ho skoro vždycky zapomenete sklopit, což pak překáží ve výhledu vzadu; takže ho pak budete se sakrováním sklápět buď tak, že se natáhnete zpoza volantu, nebo se zas odpoutáte, vystoupíte...

Suverén, čipera

Jízdní vlastnosti jsou velmi jisté, ani při dálničních rychlostech nepovlává a drží stopu, o tom si takový automobilový potěr může často nechat zdát. V táhlém oblouku se zapře o rozkročená kola umístěná až v rozích karoserie. A v utažených klikaticích si k mrštnosti pomáhá přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce, funkce vektorování točivého momentu je součástí stabilizačního systému ESP a je v základní výbavě.

Hyundai i10

Pravda, nadbytek přilnavosti přední kola na zimních gumách zrovna neměla, takže nějaké hurónské starty s vytočeným motorem znamenají spíš protočení kol, ale jinak má ten prcek jízdní vlastnosti stejně dospělé, jako je celé auto.

Pro mnohé však bude důležitější malý poloměr otáčení, to se hodí třeba pro rychlé zaparkování k chodníku nebo čipernou otočku v ulici.

Litr stačí

Základem je litrový tříválec s výkonem 67 koní, druhou volbou čtyřválec 1,2 o výkonu 84 koní. Nabroušené provedení N-Line pak umí mít i stokoňový tříválec 1,0 T-GDI, který díky přeplňování dává výkon 100 koní.

Základní tříválec, který vznikl obráním čtyřválce o jednu spalovací komoru, je hezky pružný, když se v městě zapomenete a nepodřadíte, ještě z nějakých třinácti set otáček se umí probrat. Nebrání se ani vytáčení a nahoře ještě jako by chytil trochu druhého dechu. Tříválcové pobrukování posádka slyší, ale nijak výrazně.

Na dálnici dokáže i se třemi lidmi na palubě (cca 200 kilo) držet stotřicítku i v dálničním stoupání. A maximálku 156km/h psanou v dokladech dokonce podle tvrzení tachometrů překonává. Na bohatýrské předjíždění na okresce to není, ale na to ani i10 nestavěli. Ve městě je ovšem jako štika ve vodě. Padesátikilowattový tříválec ryčivě zabere z pole-position na zelenou a do padesátky peláší co to dá. Kolem stovky mu za cedulí konec obce na dálnici dojde dech, to pak zrychlování k dálničnímu maximu už citelně dlouho trvá.

Hyundai i10

Na šest litrů benzinu se s apetytem dostane vždycky, s trochou cviku i o litr níž. My hlavně po dálnicích a okreskách jezdili kolem pěti a půl. Pětatřicetilitrová nádrž vystačí na nějakých pět až šest set kilometrů s přehledem.

Tyhle mrňousy „dusí“ emisní limity, které dnes vyžadují stále složitější řešení pro snížení produkce škodlivin, a zároveň CO2. A právě ten je u těchto aut největší problém: malá a levná auta si nemohou dovolit drahé systémy pro snížení spotřeby, hybridizaci a další technické vychytávky u nich zákazníci nejspíš nejsou ochotni zaplatit.

A jsme u ceny. Ta je za poloviční auto oproti i30 na pohled vysoká. Jenže poloviční auto za půlku peněz nepostavíte. I takoví mrňousové navíc doplácejí - vlastně nejvíc - na bruselský emisní a bezpečnostní diktát, takže musí dostávat drahé technologie, které není do dvousettisícové cenovky kam schovat. I v tom mrňavém městském autě tak tlak vzduchu v kolech hlídají drahé ventilky komunikující s palubním výpočetním střediskem a přední nárazník vám ochrání samobrzdící automat, až budete čučet do mobilu. Největším konkurentem je tak právě Hyundai i20, který za deset tisíc navíc nabídne větší auto a v základu čtyřválec, pokud chcete klimatizaci, musíte u i10 i i20 přidat deset tisíc.

  • Nejčtenější

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Konec trápení se spojkou. Její chytrou verzi dostávají nové kie

Automobilka Kia přichází se zajímavou technickou novinkou. Je jí manuální převodovka se spojkou bez mechanické vazby,...

Řidiči nadýchají po housce i birellu. Policie je na výmluvy zvyklá

Premium Stačí si dát na benzince k svačině hamburgerovou housku, zapít ji birellem – a při následné kontrole můžete jen...

Emise aut rostou třetí rok po sobě. Elektromobilita nezabírá

Podle nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) rostly přes všechny snahy o elektrifikaci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Virtuální premiéra. Optimistické Audi představilo sourozence Škody Enyaq

I když ta nejpřísnější opatření kvůli koronaviru padají, premiéry nových aut se konají nadále převážně online. Audi v...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Kolosální hora švédské oceli jezdí za osm litrů díky úsporným drátům

V provozu jsme vyzkoušeli, jak funguje nejnovější takzvaná mild hybridní technologie s 48V akumulátorem. A to na...

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská značka k elektromobilitě...

Přidej! Nesmím! Rally v autech na baterky není o život, ale o nervy

Čtyři dny, 707 kilometrů, 21 měřených zkoušek pravidelnosti, 28 neměřených přejezdů, jeden duel na okruhu v Sosnové. S...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Sedmnáctiletá přítelkyně Bohuše Matuše je těhotná

Bohuš Matuš (46) a jeho partnerka, o devětadvacet let mladší Lucie (17), se těší na svého prvního potomka. Dítě by se...

Depp a Heardová u soudu perou špinavé prádlo. Kromě drog došlo i na výkaly

Johnny Depp popřel, že by během pobytu na svém soukromém ostrově na Bahamách zaútočil na exmanželku Amber Heardovou....

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Zemřela herečka Kelly Prestonová, manželka Johna Travolty

Americká herečka Kelly Prestonová zemřela v 57 letech na rakovinu prsu. Manželka herce Johna Travolty, který její smrt...