Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Elektromobily stále brzdí krátký dojezd, dlouhé nabíjení a vysoké ceny

  10:30
Bod zlomu pro masové přijetí elektromobilů na celém světě přijde až po podstatném vylepšení nabíjení, dojezdu a snížení nákladů na pořízení elektromobilu. Tři nejzásadnější překážky rozšíření elektroaut potvrdil nový průzkum petrolejářských společností Castrol a BP.

Castrol, která je jednou ze společností britského energetického koncernu BP specializovaného na ropné produkty, zadal agenturám zabývajícím se průzkumem trhu úkol udělat pohovor s 10 000 zákazníky a správci vozového parku v osmi zemích světa. Šlo o Čínu, Indii, USA, Velkou Británii, Francii, Německo, Norsko a Japonsko.

Průzkum zjistil, průměrný globální zákazník začne uvažovat o nákupu elektromobilu že až v roce 2024, přičemž Britové a Američané budou konzervativnější a počkají si ještě o rok déle. Celosvětově až 71 % správců vozového parku očekává, že většina jejich nákupů do roku 2030 bude elektrická.

Průzkum zjišťoval množství důležitých aspektů pro nákup nového elektromobilu. Šlo například o cenu, čas nabíjení, dojezd a infrastrukturu nabíjení vozidla. Tyto aspekty pak měly dotazovaní seřadit podle důležitosti. U dotazovaných spotřebitelů se jako největší obava ukázala cena (38 %), následovala doba nabíjení (28 %) a dojezd (20 %).

Velký byl rozptyl cen. Například Britové by byli ochotni za bateriové auto utratit přibližně 675 000 Kč, Němci 854 000 Kč a Japonci 930 000 Kč.

Stávající generace řidičů je také zvyklá na to, že během pár minut naplní nádrž svého vozu fosilním palivem, což zatím u elektromobilů tak rychlé není. Průměrná požadovaná doba dobíjení se tedy podle průzkumu stanovila na 31 minutách. Nejtrpělivější byli Indové a Číňané s 35 a 34 minutami. Nejméně ochotni čekat jsou Francouzi s 27 minutami.

Z pohledu dojezdu na jedno nabití se průměrná hodnota zastavila na 500 kilometrech. Nejvíce by rádi najeli Britové, necelých 715 km. Kupující z USA by rádi měli dojezd 516 km a Němci necelých 470 km.

Největším problémem nákupu elektromobilu z pohledu kupujících je vyšší kupní cena (52 %), nedostatek místních dobíjecích bodů (44 %) a strach z dlouhých cest (38 %).

Jen v Británii by kompletní přechod na elektromobilitu znamenal instalaci 2,8 milionu veřejných dobíjecích bodů do roku 2035 v celkové hodnotě 16,7 miliardy liber, což je přes 500 miliard Kč. Dnes však má Británie k dispozici jen lehce přes 19 tisíc veřejných dobíjecích bodů, což znamená otevírat denně přes 500 nabíječek, aby se termín stihl.

K výsledkům průzkumu lze dodat, že současné elektromobily sice umí ujet až 500 km, ale za zhruba 800 tis Kč jej nenakoupíte bez dotace a už vůbec nedobijete do plna za půlhodinu.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

VW ukončil námluvy s Renaultem. Patálie s levným elektromobilem pokračují

Renault 5 se stane v roce 2024 prvním vozem automobilky, který vyjede na nové...

VIDEO Volkswagen ukončil jednání s francouzským konkurentem Renault o společném vývoji levného...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

VIDEO Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...