Úterý 7. února 2023, svátek má Veronika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. února 2023 Veronika

Britští energetici chtějí dálkově vypínat nabíjení elektroaut

  9:00
Ve Velké Británii se diskutuje o nové pravomoci pro energetické společnosti dálkově vypínat elektromobily, které si lidé připojili do domácích nabíječek. Důvodem je ochrana elektrické sítě před přetížením. V Česku to zatím v plánu není, naopak se řeší možnost, jak zapojit elektromobily opačným způsobem, tedy využívat jejich baterie pro vykrytí zvýšené spotřeby na jiném místě sítě.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Nabíjení elektromobilu z běžné domácí zásuvky dnes trvá u některých modelů třeba i 24 hodin. Nutností je proto instalace tzv. wallboxů, která tuto dobu zkrátí na pár hodin. To ale klade zvýšené nároky nejen na domácí rozvody, zejména jističe, ale při velkém počtu elektromobilů i na celou síť. Ve Velké Británii nyní energetický kontrolní úřad Ofgem řeší žádost distribučních společností, aby mohly dálkově odpojovat nabíjené elektromobily od nabíječek v případě velkého zatížení sítě.

Návrh, který citoval britský automobilový magazín AutoExpress ze zprávy DCUSA (Distribution Connection and Use of System Agreement/Dohoda o distribučním připojení a používání systému), varuje, že „elektrické sítě ve Velké Británii nebyly navrženy tak, aby uspokojily další významnou poptávku, kterou mají určitá zařízení pro spotřebitele, jako jsou elektromobily a jejich nabíječky“.

Distributoři proto požadují, aby pomocí tzv. chytrých elektroměrů mohli dočasně odpojit z nabíjení zařízení s velkým okamžitým odběrem, což jsou zejména elektromobily, nebo odběr aspoň omezit, což je případ třeba systémů centrálního elektrického vytápění. Společnosti ale zároveň říkají, že by šlo o zcela výjimečné opatření, které by bylo použito jen v nouzi. Diskusi vzbudilo především to, že lidem, kterých by se omezení týkalo, by podle těchto návrhů nebyla nabídnuta žádná forma kompenzace. K usnadnění plánů by si museli také nainstalovat nový inteligentní měřič elektřiny třetí generace.

V Česku budují chytré sítě

Výrobci a distributoři elektřiny v Česku zatím ve vlivu nabíjení na spotřebu elektřiny a její distribuci problém nevidí. Podle nich je v tuto chvíli jak přenosová, tak zejména distribuční síť v Česku dostatečně robustní na to, aby si dokázala poradit se spotřebou elektřiny v objemech, které by odpovídaly počtům elektrických vozidel zmíněných např. v Národním akčním plánu čisté mobility. Ten počítá s tím, že v roce 2030 by v ČR mohlo být v provozu 250 000–500 000 elektromobilů, jejichž spotřeba vychází zhruba na úrovni 0,78-1,56 TWh / rok. Pro srovnání roční produkce Temelína byla loni 15,76 TWh.

„Je samozřejmě nutné zvážit, jak by se dobíjení uvedeného počtu vozidel rozložilo mj. geograficky i časově nebo v rámci dobíjecích výkonů,“ řekl iDNES.cz mluvčí ČEZ Martin Schreier. „To všechno jsou faktory, které hrají roli při kalkulaci dopadů nárůstu dobíjení na sítě. Je zjevné, že efekt se projeví na úrovni domácností a firem, kde se předpokládá zásadní objem dodaných kWh. Problémem v takových případech může být třeba nerovnoměrné zatěžování fází domácích rozvodů a využívání zásuvek, které nejsou primárně na pravidelné dobíjení určeny nebo připraveny.“ Negativní dopady dobíjení lze podle Schreiera kompenzovat využitím dalších technologií: „průběžný zájem o řešení kombinující dobíjení, bateriové úložiště a třeba fotovoltaiky tento trend potvrzuje.“ Podle mluvčího energetické společnosti souhrnně platí, že ani následně při zvyšujícím se počtu elektrických vozů nepůjde o výrazný zlom. „Provozovatelé soustav budou průběžně sledovat vývoj spotřeby i poptávku po nových připojeních a budou tomu přizpůsobovat investice do obnovy nebo rozvoje. Spíše než o revoluční tak půjde o evoluční, postupný proces posilování,“ dodává.

Chytré distribuční trafostanice a dálkové ovládání sítě se už ale zavádějí i v Česku. V případě elektromobilů by však naopak mohly využívat energii z jejich baterií, než že by omezovaly nabíjení. „Konkrétně v Praze není problém s nedostatkem elektřiny jako takové,“ konstatoval mluvčí PRE Petr Holubec. „Mohl by teoreticky nastat někdy v budoucnu při masovém rozšíření elektroaut, pokud by všichni v jedné lokalitě začali dobíjet ve stejné době – třeba na sídlišti. My proto v současnosti pracujeme hned na několika opatřeních, jak tomuto teoretickému nebezpečí čelit. Jedna z cest je vyšší využití prvků dálkového ovládání energetické sítě, a tedy zvýšení možnosti řídit toky elektřiny tam, kde je to aktuálně nutné. Proto takzvaně pochytřujeme distribuční trafostanice, zkraje října zprovozníme již stou v Praze, a do konce roku 2030 počítáme, že jich budeme mít celou třetinu již na nové požadavky připravených. Dosud platilo, že elektřina „teče“ od elektrárny k zákazníkovi, a tak byla elektrická síť konfigurována. Dnes může „téci“ i od zákazníka, třeba když má fotovoltaickou elektrárnu a chce přebytky dodávat do sítě, nebo při vyspělých technologiích si může dispečer pomoci při nedostatku i čerpáním elektřiny z baterií aut připojených na „chytré“ dobíjení.“

PRE nedávno spustila projekt dobíjení elektroaut z lamp veřejného osvětlení. Prvních 13 bylo dokončeno ve Slezské ulici na Vinohradech, během šesti let jich má být takto upraveno na 3 000. Měly by ale být umístěny po celé Praze, aby nebyla tímto způsobem zatížena jen jedna lokalita.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Statistika trhu s ojetinami: nejdražší je mercedes za 30 milionů, nejvíc je octavií

Škoda Octavia vykazuje podle TÜV Reportu 2022 v závislosti na stáří podíl závad...

Počet nabízených ojetých vozů v inzerci a autobazarech se v prosinci proti listopadu snížil o...

O práci se zaměstnanci automobilek bát nemusí. Můžou montovat bicykly

Propouštění zaměstnanci z výroby součástek pro automobilový průmysl můžou najít...

Každá akce vyvolá reakci. Chválené inovace v evropských automobilkách, které v menší či větší míře...

Vládce článků pro elektroauta je čínský. CATL nově vyrábí v Německu

Černé moduly s články od CATL

Čínská společnost Contemporary Amperex Technology (CATL) si v loňském roce dál upevňovala podíl na...

Naftová auta odnaučila lidi řídit, říká šéf policejních řidičů

Flotila elektrických vozů Škoda Enyaq před zámkem v Litomyšli

Exkluzivně Jaké je být šoférem Audi A8, které vozí třeba premiéra? „Základem je defenzivní jízda. Když řidič...

V Česku vyjde provoz elektromobilu dráž než u spalovacího auta

V USA vymysleli „elektrický galon“ MPGe, má hodnotu 33,7 kilowatthodin.

Exkluzivně Drahý při nákupu, ale levnější při provozu – to je zjednodušený základní pohled na provoz...

O elektromobilu uvažuje jen málo privátních zákazníků, prodeje potáhnou firmy

Uspávání dětí v autě? Funguje i v elektromobilech.

VIDEO Nedávný průzkum iDNES.cz na téma elektromobility ukázal, že mezi soukromými zákazníky je poměrně...

Tesla Model S z druhé ruky nemusí být past. Je však třeba pořádná prověrka

Revoluční brzdový systém Sensify od Bremba dokáže regulovat brzdnou sílu na...

Tesla není elektrický průkopník. Tím je elektrický Nissan Leaf, prodávaný od roku 2011 jakožto...

  • Nejčtenější

Špatný leden autoprůmyslu Evropy. Krachují už i protežované elektroprojekty

Konec roku a počátek nového je obdobím bilancování a přehodnocování. A bohužel v tom momentálně není příliš optimismu....

Slováci mohou na červenou doprava. Čechům to sliboval ministr před pěti lety

V Americe je to běžné, v Evropě jen někde. Nově i na Slovensku. Tamní úřady zavádějí do provozu novou dopravní značku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dva roky s Toyotou Proace. Japonská eurododávka si rekordní prodeje zaslouží

Premium Nejprodávanější „rodinná dodávka“ v Česku je Toyota Proace Verso. Převlečený francouzský „multivan“ láká zákazníky...

VIDEO: Superb s pluhem ve Švédsku čistí silnice

Sněžný pluh nemusí být obrovský, nemusí být ani oranžový. V některých zemích běžně používají i osobní auta, zvlášť tam,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čínská anexe ruského autoprůmyslu běží. Výroba odstartovala v Kaliningradu

Ruská automobilka Avtotor v Kaliningradu zahájila výrobu vozů čínské značky Kaiyi. Čínské značky se staly důležitými...

Kriminalista Karel Tichý: Jestli se Radovan Krejčíř vrátí, budu první mrtvý

Premium Podle Karla Tichého už dříve Radovan Krejčíř vyslal signál, že chce zpátky do Česka. A byl za to ochotný vysvětlit...

Trable s láskou v posteli. Když chce jeden z partnerů víc než ten druhý

Premium „Ty už mě nemiluješ! Vůbec tě nevzrušuju!“ protne noční ticho výčitka ostrá jako břitva a následuje vzlykot, nad nímž...

Závislost na alkoholu? Při odvykání můžete vidět bílé myši, vysvětluje odbornice

Premium Dvě skleničky vína ještě neznamenají závislost na alkoholu. „Aby člověk mohl být označen za závislého, musí splnit...

V Česku je už 6,425 milionu aut, průměrné stáří se přiblížilo 16 letům

Počet osobních aut na českých silnicích loni vzrostl o 132 292 kusů na 6,425 milionu. Jejich průměrné stáří za poslední...

Pařížský festival veteránů ukazuje i největší skvosty světa aut

Evropa pomalu přichází o velké motoristické svátky, autosalony, které byly neodmyslitelnou součástí života minimálně od...

Jak se žije v norském ráji elektroaut. Úzkost o nabití a dojezd podle mrazu

Norští majitelé elektromobilů mají slovo pro to, jak se cítí, když při jízdě v mrazivém počasí nervózně sledují...

Autofotka týdne: Umělá inteligence vs. šílenci a karikaturisté designu BMW

Už druhou dekádu si někteří tradicionalističtí milovníci BMW myslí, že auta jejich milované značky navrhují šílenci....

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Každý má nějakou erotickou slabůstku či fetiš. Které patří mezi nejčastější?

Mít v sexuálních hrátkách nějakou více či méně podivnou „úchylku“, která nám dělá dobře, rozhodně není hřích. Je to...

A TOTO VÍTE? K čemu je ten tlustý válec na hlavních moderních tanků

Seriál I na tanku lze identifikovat věci, které mohou u někoho vzbudit otazníky. Například tlustší válec na hlavni kanonu....

Zemřela zpěvačka Naďa Urbánková. Proslavila se hity Závidím či Drahý můj

Ve věku 83 let zemřela v pátek zpěvačka a herečka Naďa Urbánková, držitelka pěti Zlatých slavíků, interpretka hitů...

Jak poznat přetížená játra. Příznaky, které by vás měly varovat

Již dávno neplatí, že za nemocná játra může jen a pouze nadměrná konzumace alkoholu. Stále častěji je totiž na vině...