Mladoboleslavská automobilka musí posílit v segmentu cenově výhodných aut. Těmi dvěma značkami německého koncernu, na které nemá Škoda podle Diesse dotírat, jsou určitě Audi a podle všeho Volkswagen.
Tím, kdo kormidlem značky pootočí, má být podle obvykle dobře informovaného magazínu Automobilwoche opravdu Thomas Schäfer. O vedoucím jihoafrické části koncernu Volkswagen se mluví jako o nejžhavějším kandidátovi na nového šéfa Škody už několik týdnů.
Novým generálem automobilky má být padesátiletý německý manažer zvolen v pondělí na zasedání představenstva značky.
Jeho zvolení vidí jako téměř jisté také předák Škodováckých odborů Jaroslav Povšík. „Neví se, kam Škodu nasměruje,“ řekl s tím, že Schäfer je pro škodovácké odbory neznámý.
„Je to pro mě takzvaně králík vytažený z klobouku, o kterém jsem prakticky nikdy neslyšel. Pochází z Jižní Afriky, v rámci značky se tomu říká větší dílna, je to něco menšího než Kvasiny,“ řekl Povšík.
Zatím neví, kam bude chtít Schäfer značku nasměrovat, bude proto sledovat jeho práci. „Před měsícem jsem s ním mluvil, položil jsem mu otázku číslo jedna, jestli přichází Škodu ztlumit, nebo rozvíjet. A on řekl: Vždycky hraju za tým, kde jsem kapitánem,“ uvedl Povšík.
Nově zvolený předseda představenstva nahradí Bernharda Maiera, který končí v čele společnosti po necelých pěti letech (čtěte zde). O jeho dalším osudu se ještě bude rozhodovat. Diess v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung uznal, že rozvoj vrcholových manažerů není silnou stránkou VW (sám přišel od BMW, ze kterého dnes pochází nezvykle hodně vysokých manažerů VW). Manažery, kteří přišli o pozici, si podle Diessových slov chtějí nechat v koncernu. Podle zdroje iDNES.cz obeznámeného se situací v německém koncernu ovšem právě mezi Diessem a Maierem nepanují zrovna přátelské vztahy.
Deník Handelsblatt ihned po Maierově odvolání napsal, že doplatil na přílišné sebevědomí, protože Škoda svými vozy až příliš zatápěla klíčové značce VW, rostl jí i obrat a svými maržemi překonávala i prémiové Audi, což vedení koncernu neslo nelibě. To Diess nově vlastně potvrdil.
V posledních dnech se jako o možném Maierově nástupci spekulovalo mimo jiné o Martinu Jahnovi, který stejně jako Maier skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze společných podniků skupiny Volkswagen v Číně 31. července.
Maier byl do čela české automobilky povolán v listopadu 2015. Škoda pod jeho vedením uvedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq nebo Kamiq a firma se během jeho působení zaměřila také na elektromobilitu, digitalizaci a konektivitu.
V loňském roce zvýšila Škoda Auto své tržby o 15 % na 19,8 miliardy eur a provozní výsledek o pětinu na 1,7 miliardy eur. „V letošním prvním pololetí navzdory dramatickému poklesu přes pokles dodávek nových vozů o 31,3 % na 426 700 vozů zůstala spolu s Porsche a Scanií jedinou značkou, která za prvních šest měsíců vykázala kladný hospodářský výsledek, a to 228 milionů eur. V současné době je v Evropě jen hodně málo výrobců, kteří za první pololetí dokázali udržet zisk,“ uvádí magazín Autoweek.
Škoda proti Dacii?
„Škoda není dostatečně agresivní v konkurenci s Korejci a Francouzi. Tam promarňujeme naši šanci,“ uvedl v pátečním rozhovoru Diess. Německý koncern dlouhodobě ztroskotává ve snaze vytvořit lacinou značku, která by konkurovala extrémně úspěšné Dacii. Jestli je hlavním úkolem Škody nyní bojovat hlavně s ní, nebo s Citroënem a Kií, které hierarchicky patří výš než lowcostová Dacia, není úplně jasné.
Stojí ovšem za připomenutí, že když Škoda představovala aktuální novou Octavii, která se vždy profilovala jako auto přerůstající klasickou nižší střední třídu o kategorii výš, vyjmenovávali manažeři Škody mezi hlavními konkurenty právě modely Opel Astra, Kia Ceed nebo Renault Mégane.
Nový Šéf ŠkodyThomas Schäfer Narodil se 1. dubna 1970 ve městě Marburg v Hesensku. V roce 1994 vystudoval technologii výroby na Berufsakademie v Mannheimu. Již během studií v roce 1991 začal pracovat u automobilové společnosti Daimler v Mannheimu. V letech 1994 až 1998 působil v různých funkcích v závodě v Rastattu a necelý rok působil i v USA. Poté pracoval do roku 2002 na vysokých manažerských postech v pobočce automobilky DaimlerChrysler v Jihoafrické republice. V roce 2002 spoluzakládal pobočku automobilky DaimlerChrysler v Malajsii a ujal se funkce viceprezidenta pro výrobu. V letech 2005 až 2012 pracoval ve vysokých manažerských funkcích společnosti Daimler v Německu a v této funkci se podílel i na expanzi vozů Mercedes-Benz do Číny. V roce 2012 nastoupil do vrcholového managementu koncernu Volkswagen. Od roku 2015 je generálním ředitelem jihoafrického zastoupení koncernu Volkswagen s působností i pro celý subsaharský africký region. Je rovněž prezidentem Africké asociace výrobců automobilů (AAAM). |