Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nová tvář starého depa v Brně: nejslavnější závodní trať připomene graffiti

Exkluzivně
Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po čtyřiatřiceti letech, kdy trať nadobro opustili závodníci, dostává novou tvář. Stometrovou zeď mezi řídicími věžemi, která dříve sloužila jako závodní boxy, právě teď pokrývá graffiti připomínající devadesátiletou historii okruhu.
Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po 34 letech, kdy trať nadobro opustili...

Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po 34 letech, kdy trať nadobro opustili závodníci, dostává novou tvář. Stometrovou zeď mezi řídicími věžemi, která dříve sloužila jako závodní boxy, právě teď pokrývá graffiti, které připomíná devadesátiletou historii okruhu. | foto: Jiří Smetanapro iDNES.cz

Třicet čtyři let po posledních závodech už většina lidí ani netuší, že dlouhá rovinka na staré výpadovce z Brna na Prahu sloužila půl století jako startovní rošt pro nejlepší světové závodníky. A že rozpadající se zeď s prolukou a autobazarem je ve skutečnosti boxová ulička.

Před pár dny na starou omítku začaly přibývat tváře závodníků a siluety aut a motorek. Jejich autoři našli částečně inspiraci i v příbězích publikovaných na Auto.iDNES.cz.

Plán na opravu boxové zdi vznikl v hlavě brněnského patriota a obyvatele blízkých Bosonoh Vladimíra Koudelky. Brněnský sportovní nadšenec pak do projektu zatáhl bosonožskou radnici, brněnské stavební firmy i nejznámější jména brněnské veteránistické a sprejerské scény. „Cílem projektu je oživit alespoň vizuálně staré depo, které od roku 1986 neslouží svému účelu,“ vysvětluje Koudelka.

Zeď zachránily stavební firmy. Zadarmo

Ten do projektu přilákal i tři brněnské stavební firmy, které v nedalekých Bosonohách nyní stavějí kanalizaci. Jejich šéfové kývli na to, že na své náklady opraví zchátralou zeď, aby ji bylo možné posprejovat.

Samotný návrh zdi, na které se objeví celá řada ikonických momentů z historie okruhu, připravili odborníci z redakce časopisu Motor Journal, muzea Škoda Auto a z Technického muzea v Brně. „Nechtěli jsme vytvořit vyčerpávající kroniku historie trati, ale spíš připomenout největší symboly, které z ní udělaly legendu,“ vysvětluje spoluautor návrhu a spolupracovník iDNES.cz Jiří Smetana.

Celkem se na zeď vešlo 27 motivů, které pokrývají celou historii trati od roku 1930 do roku 1986. „Nejtěžší úkol byl zatáhnout do všech těch příběhů sprejery Pavla Beneše a Jakuba Nemčeka, kteří měli vytvořit finální skicu, ale k motoristickým závodům nemají vlastně žádný vztah. Nakonec se nám nejvíc osvědčilo vzít archiv fotografa Zdeňka Zavřela a jít společně s nimi motiv po motivu a hledat fotky, které náladu té doby vystihnou nejlépe,“ popsal Smetana s tím, že Zavřelovy fotky doprovázejí i spoustu článků na Auto.iDNES.cz, které se historii okruhu věnují a které sprejerům posloužily k „nasátí atmosféry“.

Šťastný František a smolař Nuvolari

Na zdi se tak objeví ikonické fotky zraněného Františka Šťastného, jak v roce 1956 usedá na svůj stroj s berlemi, nebo momentka ze startu závodu v roce 1968, kdy Štastnému k úspěchu přeje jeho největší rival a zároveň přítel Giacomo Agostini.

Franta Šťastný a Giacomo Agostini

Nebo třeba Tazio Nuvolari, který je bez nadsázky největším smolařem v historii brněnské trati. Fenomenální meziválečný závodník v Brně několikrát sahal po vítězství, technické problémy jej ale vždycky odsunuly z první příčky. „Ikonou tohoto zmaru je fotka z roku 1937, kdy dojíždí do depa pouze po ráfku. Defekt jej tehdy stál šanci bojovat o vítězství proti mnohem silnějším mercedesům a auto unionům,“ popisuje jeden z příběhů Smetana.

Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po 34 letech, kdy trať nadobro opustili...

Celá stometrová zeď má být hotová do 19. června. Na tento den je naplánovaný slavnostní křest, který předchází výstavě Brno Revival, při které se na brněnském výstavišti sejde několik set historických vozů a motocyklů. „Díky tomu, že na Revival jede celá řada bývalých závodníků a majitelů autentických závodních aut a motorek, budeme schopní ve starém depu vystavit opravdovou závodní techniku, která na okruhu startovala,“ popisuje organizátor akce Karel Kupka.

Obraz i realita: na křtu budou skutečné stroje i jezdci

V několika případech se tak stane, že stroje, které jsou vyobrazeny na zdi, budou ve skutečnosti pózovat pod svým obrazem. „V boxové uličce se sejdou třeba monoposty Aero Minor a Škoda Sport, které proti sobě startovaly v Grand Prix v roce 1949. Sběratel Antonín Kružík doveze také Jawu Františka Šťastného, se kterou dojel v roce 1968 na třetím místě ve třistapadesátkách,“ vypočítává Jiří Smetana.

A pokřtít novou zeď přijdou i závodníci, kteří na starém okruhu závodili. „Ze Slovenska přijede motocyklový šampion Peter Baláž, přijdou i automobiloví závodníci Josef Michl, Jiří Mičánek nebo Dušan Velímský,“ vypočítává Karel Kupka.

Ford Cabri Glemser
Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...