Na česko-polském hraničním přechodu Chotěbuz se kvůli uzavření hranic tvoří...

Na česko-polském hraničním přechodu Chotěbuz se kvůli uzavření hranic tvoří dlouhé kolony kamionů. (16. 3. 2020) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Dopravcům ubyly zakázky až o 50 procent, odstavují vozidla a propouští

  • 29
Koronavirová krize výrazně poznamenává kamionovou dopravu a dopravce, část jich zaznamenala pokles počtu zakázek až o padesát procent. Některé firmy tak odstavily vozidla a pětina začala propouštět. Většina z nich bude schopná financovat provoz bez pomoci státu už pouze pár týdnů.

„Podle naší ankety z konce minulého týdne zaznamenali pokles zakázek všichni dopravci, více než polovina z nich zaznamenala pokles v rozmezí 11 až 50 procent. Je opodstatněný předpoklad i obecné očekávání mezi dopravci, že toto číslo se bude dále zvyšovat,“ uvedl v úterý mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Největší část rušených zakázek je z automobilového průmyslu, což je způsobeno zastavením výroby velkých automobilek v ČR. Nákladní dopravci jsou klíčovým dodavatelem dílů a příslušenství pro všechny tuzemské značky.

Kromě úbytku zakázek dostává dopravce do problémů i situace jejich zákazníků, kteří platí opožděně. „Dopravce musí platit hned, ale na zákazníkovy peníze čeká. A ty pak nepřijdou,“ podotkl Felix. Negativní vliv mají i fronty u hranic, které dopravu zdržují. Největší potíže má přeprava rychle se kazícího zboží a živých zvířat. Tyto dodávky sice mají u hranic přednost, kvůli zmatkům se však často dostávají přes hranice složitě.

To se projevuje na kondici dopravních firem, některé z nich už nyní podle Felixe odstavují auta. Zaměstnance většina firem zatím nechává doma, zhruba pětina podniků však už začala propouštět.

Podle sdružení jsou přibližně dvě třetiny dopravců schopny dále své podniky financovat po dobu následujících dvou až čtyř týdnů, nutná proto bude státní pomoc.

Řada velkých i malých firem omezila kvůli šíření koronaviru a vládních opatření svůj provoz. Výrobu přerušila Škoda Auto, označovaná za motor českého hospodářství, stejně jako automobilka TPCA u Kolína či závod Hyundai v Nošovicích. Odstávku postupně zavádějí i další velké firmy z celé řady průmyslových odvětví.

,