„S rozšiřováním viru COVID-19 po celém světě včetně České republiky postupně přijímáme přísná preventivní opatření v souladu s pokyny vlády ČR a dalších institucí. V rámci těchto kroků jsme se rozhodli dočasně pozastavit výrobu na dva týdny počínaje 23. březnem,“ řekl Barvík.
Epidemie koronaviru |
Uvedl, že automobilka se k zastavení výroby rozhodla v situaci, kdy uzavření hranic v Evropě způsobilo logistické problémy jak pro zaměstnance, tak pro dodavatele a poptávka po automobilech klesá. „Opětovné zahájení výroby je naplánováno na pondělí 6. dubna,“ řekl mluvčí.
V automobilce pracuje přibližně 3 300 lidí a dalších asi 8700 pracovníků zaměstnávají její subdodavatelé.
Odboráři ve slezské automobilce žádali firmu, aby na 14 dní přerušila výrobu, už v pondělí. Uvedli, že zaměstnanci po uklidnění situace výpadek nadpracují. Firma uvnitř závodu zavedla další zpřísňující hygienická opatření, výroba ale pokračovala. Produkce byla v úterý přerušena kvůli problémům polských pracovníků na hranici, během dne se ale znovu rozjela.
Zavřela už i Škoda TPCA
Automobilka Hyundai se tak přidala k mladoboleslavské Škodě Auto a kolínské TPCA, které uzavření oznámily v minulých dnech a poslední směny opustily brány jejich závodů ve středu večer.
Odstávka Continental BarumOtrokovický výrobce pneumatik Continental Barum chystá kvůli koronaviru odstávku výroby. Továrna bude stát o nadcházejícím víkendu, poté pojede v omezeném režimu a mimořádná odstávka potrvá od 28. března do Velikonoc. Continental Barum je největším zaměstnavatelem ve Zlínském kraji, pracuje v něm asi 5 100 lidí. |
TPCA dokonce odstávku urychlovala. Původně chtěla linky zastavit až 25. března. Ve čtvrtek automobilka oznámilla, že zaměstnanci po dobu odstávky budou kompenzováni kombinací 85 procent platu a přesunutím směn na dobu po odstávce. Zaměstnanci poté budou za tyto směny odměněni v plné výši.
Kvůli šíření nového typu koronaviru zastavily výrobu i další automobilky po celé Evropě, například BMW, Fiat Chrysler, Ford, Renault nebo Volkswagen.
Zastavení výroby se následně začalo přelévat k dodavatelům, zejména k těm, kteří jsou na automobilovém průmyslu z velké části závislí. Část z nich už avizovala propouštění, další spoléhají na odběratele z jiných odvětví.
Hyundai rozjel výrobu elektroauta
Březen přitom začal pro Hyundai slavnostně. Dvanáctého března v Nošovicích na zahájili oficiálně sériovou výrobu vozu Kona Electric, prvního automobilu na elektrický pohon vyráběného v České republice. V plánu pro letošek bylo vyprodukovat tam 30 tisíc těchto vozů. Do přípravy výroby firma investovala 1,8 miliardy korun.
Kromě elektromobilu Kona se v závodě vyrábí ještě typ Hyundai Tucson a pět verzí modelu Hyundai i30.
Loni slezský závod vyprodukoval 309 500 automobilů, což bylo o devět procent méně než v roce 2018. V roce 2018 vytvořil podnik zisk 7,22 miliardy korun při tržbách 129,26 miliardy.
17. března 2020 |