Středa 6. července 2022, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 6. července 2022 Den upálení mistra Jana Husa

Odstávka Škody ovlivní dodavatele, už ohlašují první propouštění

  12:30aktualizováno  14:59
Zastavení výroby ve Škodě Auto kvůli koronaviru zasáhne i řadu jejích dodavatelů. Některé firmy zatím spoléhají na jiné odběratele. Společnost Borgers na Rokycansku propustí v pátek zhruba 400 agenturních pracovníků a další stovky lidí budou postupně doma na 60 procentech mzdy.

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm | foto: Continental

Škoda Auto odstaví všechny závody, tedy Mladou Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí ve středu ve 22:00. Uzavření evropských závodů kvůli odbytovým potížím oznámila mateřská firma Volkswagen.

V loňském roce vyrobily automobilky v Česku přes 1,4 milionu osobních aut. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) uvádí, že produkce jeho členů, kterými jsou automobilky a jejich dodavatelé, tvoří 23 procent průmyslové výroby v Česku, 9 procent HDP a zaměstnává 133 tisíc lidí.  Škoda Auto z toho zaměstnává v Česku 34 tisíc lidí.

Utlumení výroby v evropských závodech Volkswagenu, Fiatu nebo PSA způsobí tuzemským dodavatelům podle Sdružení automobilového průmyslu obrovské ztráty. „Následující dva až tři týdny budou pro všechny firmy v auto průmyslu a navázaná odvětví znamenat velký problém,“ řekl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.

Zastavení výroby aut v Česku

  • Škoda zastaví výrobu ve středu 18. března ve 22 hodin (více zde).
  • TPCA přeruší výrobu v Kolíně už o půlnoci. O týden dříve, než plánovala (čtěte podrobnosti).
  • Hyundai zatím vyrábí a termín případné odstávky neoznámilo.

Objem exportu českých dodavatelských firem, který z velké většiny míří do zemí EU, se pohybuje okolo 350 miliard Kč ročně, jejich podíl na celkovém exportu je kolem 40 procent. „Útlum výroby tak způsobí firmám obrovské ztráty, ale pevně věřím, že se po odeznění současné mimořádné situace celé odvětví vrátí do obvyklého tempa,“ dodal Petzl.

Automobilky podle Petzla kvůli opatřením jednotlivých zemí EU v boji proti šíření koronaviru pociťují výrazné narušení mezinárodních dodavatelských řetězců, velmi složité podmínky pro logistiku a značné potíže při plánování zakázek.

Škoda Auto je v Česku stěžejní firmou, má subdodavatele z celé republiky. Podle Sdružení automobilového průmyslu představuje Škodovka pro mnoho českých dodavatelů pětinu až 30 procent jejich produkce.

Firmy spoléhají na další odběratele

Zásadní dopad bude mít situace například na strojírenský holding Motor Jikov Group, který má v Českých Budějovicích a Soběslavi asi 850 kmenových zaměstnanců. Volkswagen tvoří díky dodávkám pro Scanii asi čtvrtinu tržeb. Výrobně jde do koncernu přes pětinu produkce. „Scania ve Švédsku, což je největší podíl odběrů, řeší situaci. Dopad by byl velmi zásadní. Museli bychom odpovídajícím způsobem výrobu snížit, případně zastavit,“ řekl ředitel pro strategický obchod Motoru Jikov Group Jiří Slíva.

Společnost dodává hlavně hliníkové komponenty, tedy vysokotlaké odlitky pro spalovací motory, převodovky a příslušné periferie. Objem činí podle Slívy průměrně 180 000 kusů za měsíc. „Dodáváme ale do čtyř závodů, kdy jeden je v Jižní Americe. Je otázka, zda by byly zavřené všechny, nebo jen některé,“ dodal v úterý odpoledne. Holding měl předloni tržby zhruba 1,7 miliardy korun.

„Škoda Auto patří mezi naše významné zákazníky a určitě se nás její uzavření výroby nějakým způsobem dotkne. V současné době nejsme schopni určit do jaké míry a na jak dlouho. Otázkou také je, jak se bude vyvíjet situace v automobilkách v dalších zemích Evropy, kde počet nakažených koronavirem stoupá, tedy především ve Francii, Španělsku a také Německu. Dá se předpokládat, že se nás tamní vývoj týkat bude. Do jaké míry však nejsme schopni nyní odhadnout. Na tuto eventualitu se vedení firmy připravuje,“ řekl Luděk Steklý, generální ředitel AGC Automotive Czech. Firma v Chudeřicích na Teplicku zaměstnává přes 2400 lidí, jde o jeden z největších závodů na výrobu autoskel v Evropě.

Strakonická strojírenská firma ČZ, která zaměstnává 1 160 lidí a dodává 80 procent výrobků pro automobilový průmysl, zatím přímé dopady neočekává. „Nejsme nějakým velkým dodavatelem Volkswagenu, není to hlavní zákazník,“ řekl v úterý mluvčí firmy Jan Pěnkava.

Propouštění agenturních zaměstnanců

Útlum nově ohlásil výrobce textilií a výlisků pro automobily se čtyřmi závody na Rokycansku. Společnost Borgers CS propustí v pátek zhruba 400 agenturních pracovníků a další stovky lidí budou postupně doma na 60 procentech mzdy. Důvodem jsou odvolané dodávky pro automobilky. Podnik, který zaměstnává přes 2000 lidí, připravuje odstávku částí výroby podle toho, které automobilky dále pojedou.

Potvrdili to zástupci odborů, plzeňského magistrátu a informován už byl také inspektorát a úřad práce. Firma na uvedla, že informace může podávat pouze německá centrála. „Tu informaci vám nemohou ani potvrdit, ani vyvrátit, protože máme (německou centrálou) zakázáno podávat veškeré informace tisku,“ řekla personální ředitelka Borgersu Marta Párová.

„Propouštění a útlum očekáváme také u dalších zaměstnavatelů navázaných na automobilový průmysl,“ řekl Vladimír Štich z plzeňské pobočky Odborového svazu KOVO. „Situaci monitorujeme, jsme s firmou v kontaktu, a pokud bude potřeba, tak přijmeme nějaká opatření,“ řekl ředitel plzeňského úřadu práce Zdeněk Novotný.

Vladimír Pašek z firmy Borgers v úterý uvedl, že firma má široké portfolio zákazníků a Škoda není zásadním odběratelem.

Personální agentury si podle informací ČTK propuštěné pracovníky nějakou dobu nechají a nebudou muset opustit ubytovny. Na úterním jednání s firmou a odbory slíbily, že určitý čas budou lidem něco platit. „Nechtějí se jich zbavit i z toho důvodu, že je to stálo hodně prostředků a hodně času je ze zahraničí získat. Navíc by o ně mohly mít zájem jiné firmy, například služby,“ uvedl zdroj z jednání. 

Svíčky budou potřeba stále

Táborská firma Brisk, která vyrábí zapalovací svíčky a snímače, jež řídí vstřikování paliva do motoru, zatím kvůli zastavení výroby koncernu Volkswagen produkci neomezí. Pro Volkswagen dodává větší část výrobků, vyváží však do 75 zemí. Svíčky do starších vozů budou potřeba i nadále. Okomentoval majitel Brisku a předseda představenstva firmy Mojmír Čapka. Firma zaměstnává asi 520 lidí.

Společnost Kiekert, která vyrábí zámkové systémy do aut, situaci sleduje. Generální ředitel firmy Petr Kuchyňa řekl, že aktuálně nemá na jejich výrobu vliv. „Máme zákazníky po celé Evropě i ostatních kontinentech,“ uvedl. Společnost patří německému koncernu.

Firma Chropyňská strojírna z Chropyně na Kroměřížsku dodává do Škody Auto svařovací linky na karoserie a montážní linky na kompletaci celých vozidel. Podle předsedy představenstva podniku Františka Kudely by dočasné zastavení výroby v automobilce nemělo mít na strojírnu výrazný vliv. „Nejsme dodavateli dílů, ale výrobních linek. Teď (ve Škodě Auto) děláme úpravy na svařovacích linkách i na montážních linkách. Pokud nás pustí do fabriky, tak problém nebudeme mít žádný,“ řekl Kudela.

Výrazně se přerušení výroby ve Škodě nedotkne ani Okuly Nýrsko, výrobce plastových výlisků. Firma se snažila připravit na předpokládanou krizi automobilového průmyslu, produkce autodílů během tří let výrazně klesla na 18 procent z šestisetmilionového obratu. „Pro nás už je to okrajový segment,“ řekl předseda představenstva Jan Motlík. Společnost se přeorientovala na elektrotechniku a ostatní segmenty, které dnes tvoří asi 70 procent.

Společnost Aramark, která zajišťuje firemní stravování ve všech závodech automobilky Škoda Auto, nechystá kvůli zastavení výroby ve Škodě hromadné propouštění. Zaměstnanci dostanou mzdy v řádném termínu, sdělila za Aramark Martina Riegerová. Aramark podle generálního ředitele Vladimíra Staňka plně podporuje rozhodnutí Škody Auto a považuje ho za správné. „Konkrétní situaci zaměstnanců řešíme ve spolupráci s odborovou organizací a samozřejmě máme přiměřené rezervy na to, abychom tuto komplikovanou situaci přečkali,“ řekl Staněk.

Na trhu budou chybět vozy

„Kvůli omezení výroby bude nedostatek nových aut a budou na ně dlouhé čekací lhůty, zatímco ojetiny bude možné pořídit rychle,“ uvádí za AAA Auto mluvčí firmy Michal Häckl. „Po skončení vládních opatření lze podle AAA auto čekat zcela zásadní dopad na trh automobilů. Zatímco nových aut bude nedostatek, ojeté vozy budou stále k dispozici, i když se zde samozřejmě projeví odložená poptávka.“

„Trh ojetých aut pak bude po určitou dobu prakticky jediným zdrojem pro okamžitý nákup vozu. Nezapomínejme, že před vládními opatřeními se rozjížděla běžná nejsilnější sezona prodejů ojetin. Věříme, že neuspokojená poptávka se bude realizovat velmi brzy po zprovoznění prodejen,“ zdůraznila Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě AAA Auto.

Firma je také velkým exportérem ojetých aut do zahraničí. „Export ojetých vozů je dlouhodobě součástí našeho byznysu. Nyní kvůli poklesu kurzu české koruny výrazně posiluje. Tento trend předznamenává možný budoucí vývoj,“ uvádí Michal Häckl. „Do pátku minulého týdne jsme v průměru vyváželi 10 vozů denně. Po pádu kurzu koruny jsme v pondělí vyvezli 40 aut a včera již 50. Současná čísla překonávají všechny historické rekordy počtu exportovaných vozů z doby měnových intervencí ČNB,“ uzavírá Karolína Topolová. AAA Auto se po vládou nařízeném uzavření poboček soustředilo zejména na prodej vozů prostřednictvím webu a call centra (podrobnosti čtěte zde).

Prodej aut online testuje také další velký obchodník s ojetými vozy Auto ESA. „Je to pro nás pochopitelně velmi nepříjemná situace, ale budeme se snažit, aby se nijak nepromítla do počtu našich zaměstnanců,“ říká Pavel Foltýn, mluvčí firmy.

Podle něj proto situaci využije k testování zájmu klientů o online prodej vozidel. „V praxi by takový model měl vypadat úplně stejně jako třeba při nákupu televize, letenek nebo obyčejné pizzy,“ popisuje.

Podle Foltýna se zájem o nákup online meziročně zvyšoval, nicméně nešlo o nijak závratná čísla. „Je ale možné, že aktuální situace změní nákupní zvyklosti zákazníků a nákup auta přes internet budou v blízké budoucnosti považovat za naprosto normální, tak jako třeba u pračky, dovolené nebo nábytku či oblečení,“ dodává mluvčí Auto ESA.

„V České republice se každoročně prodá přibližně 700 tisíc ojetých vozidel a obor přímo nebo nepřímo zaměstnává až 75 tisíc pracovníků. Uzavření prodejen tak může přinést stamilionové ztráty a vygenerovat tisíce nezaměstnaných,“ varuje Petr Přikryl, předseda Asociace autobazarů APPAA.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut se...

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Britská klasika v čínském podání. MG v Česku zabojuje cenou

Na český a slovenský trh naplno vstoupila čínská automobilka MG. Dva modely značky v podobě malého a středně velkého...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Nový šéf Škody nastoupí v pátek, bude pokračovat v elektrifikaci značky

Klaus Zellmer oficiálně přebírá pozici předsedy představenstva Škody Auto. Doposud působil jako člen představenstva...

Britská klasika v čínském podání. MG v Česku zabojuje cenou

Na český a slovenský trh naplno vstoupila čínská automobilka MG. Dva modely značky v podobě malého a středně velkého...

Nový rolls se nečekaně představil ve Varech. Phantom je vrchol luxusu

NEJ model slavné značky Rolls-Royce má svou oficiální premiéru pro veřejnost na mezinárodním filmovém festivalu....

Šéf Škody převzal vedení VW. Velký rozhovor na rozloučenou pro iDNES.cz

Premium S Thomasem Schäferem jsme mluvili poprvé, když Škodovku vedl měsíc. A toto je úplně poslední rozhovor ve zmíněné...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...