Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Garáž vznikla z prvorepublikového skladiště. Vjezdová vrata mají sto let

Soutěž
Garáž soutěžící Hany ze severní Moravy má dlouhou historii. Vznikla v provozní budově z období první republiky, kde měl Hanin dědeček skladiště své malé stavební firmy. Dnes by se do ní vešla čtyři auta, i když vjezd je jen jeden a uzavírají ho přesluhující stará vrata. Nová by garáži velmi pomohla.
Soutěžní garáž ze severní Moravy je součástí hospodářství z první republiky.

Soutěžní garáž ze severní Moravy je součástí hospodářství z první republiky. | foto: Archiv soutěže

Redakce iDNES.cz pořádá spolu s firmou Trido velkou fotosoutěž o automatická garážová vrata za padesát tisíc korun. Jak je získat? Sepište nám příběh svojí garáže a připojte její fotky. Pochlubte se garáží, vymazlenou dílnou, pořádkem či nepořádkem, jaký v ní je, i nepostradatelnými artefakty a poklady po předcích, jako jsou staré plakáty, pavučiny, haraburdí.

„Garáž je vybudovaná z původní provozní budovy, kterou si postavil můj děda v období první republiky jako skladiště pro svou činnost malé soukromé stavební firmy. Sloužila mu pro uložení dřevěného lešení, fošen, desek, ručního nářadí, jako jsou krumpáče, lopaty, motyky a rýče,“ začíná příběh další ze soutěžních garáží Hana ze severní Moravy

Úplná pravidla soutěže najdete ZDE

Stavba byla původně patrová a v podkroví se sušilo stavební dřevo. Boční stěny tvořily mohutné cihlové pilíře, mezi kterými byla výplň z dřevěných prken. Štítové stěny byly zděné a prosvětlovaly je velké skleněné plochy.

Stávající vjezdová vrata se nikdy neměnila a dnes už mají více než sto let. Tvoří je rám z fošen a výplň z dřevěných prken a pojíždějí po kolejnici na kolečkových pojezdech bez ložisek, což je původní kovářská práce.

„Při přestavbě skladiště jsme rozhodli, že pro budoucí účely postačí snížení budovy jen na přízemí. Zato jsme nahradili zdivem dřívější prkenné výplně mezi pilíři a zdi jsme osadili okny, aby bylo více světla pro práci uvnitř,“ popisuje soutěžící.

Na nynější garáž, tehdejší skladiště, navazovaly ještě další budovy: kůlna pro koňské povozy, odkud se materiál dopravoval na místo stavby, dřevodílna s cirkulárkou, kde se řezalo dřevo na míru podle potřeby probíhající stavby, a celozděná budova s bytem pro kočího, s dílnou, kovárnou a hřebíkárnou. 

„Kůlna pro povozy byla stržena a dnes je z ní proluka mezi garáží a rodinným domem. Zděnou budovu jsme přestavěli na podkrovní rodinný dům se dvěma bytovými jednotkami,“ doplňuje paní Hana.

ZDE vkládejte fotografie s příběhem vaší garáže

Dnešní garáž má jen jeden vjezd, ale velikostí odpovídá čtyřem garážím. Pro své majitele je to prostor nadmíru potřebný: kromě ubytování pro rodinný vůz slouží jako úložiště sportovních věcí (kola, lyže) a sezonních předmětů (zahradní nábytek, bazén, slunečník). Parkuje v ní také zahradní technika a rodina zde ukládá zahradní náčiní, pily nebo cirkulárku.

Mimoto ještě funguje jako sušárna dřeva do krbových kamen a v neposlední řadě je to dílna pro opravy čehokoli. „Někdy si kamarádi syna půjčí část prostoru pro svá starší ojetá auta, aby si je mohli opravit,“ doplňuje Hana.

Více než stoletá vrata do obří garáže už mají své nejlepší roky dávno za sebou. „To je znát na námaze potřebné při jejich otevírání a zavírání. Při manipulaci vrzají a prkna na nich se pohybují, štěrbinami mezi jednotlivými prkny profukuje a kvůli způsobu zavěšení a jejich netěsnosti nám v zimě vnitřní prostor promrzá,“ posteskla si soutěžící.

Výhra sekčních garážových vrat by soutěžící Haně přišla jako na zavolanou. Celý hospodářský komplex totiž rodina paní Hany rekonstruuje už dvacet let. „Letos po výměně oken dokončíme fasádu na rodinném domě. Na ni navážou opravy fasády garáže, její nová střecha a v plánu je právě i výměna vrat,“ popsala Hana.

Všechny práce pak budou finišovat zpevněním ploch kolem rodinného domu, úpravami v zahradě a bránou s elektrickým ovládáním. „Mám v plánu to stihnout za dva až dva a půl roku, než půjdu do důchodu,“ uzavřela Hana.

Výhra v soutěži: Vyfoťte garáž a vyhrajte nová vrata

Komerční sdělení

Sekční garážová vrata Trido
Sekční garážová vrata Trido
Sekční garážová vrata Trido

Vítěz soutěže získá poukaz na nová garážová vrata Trido Evo v hodnotě 50 000 Kč s DPH. Sekční vrata Trido Evo otevírá elektrický pohon na dálkové ovládání a jsou vhodná pro rekonstrukce bez bourání.

Se špičkovým elektrickým pohonem německého výrobce Sommer tvoří ideální řešení. Sekční vrata Trido Evo se vyrábí do původní zárubně světlé šířky 5 500 mm a výšky 3 110 mm. Křídlo vrat je složeno ze čtyř a více sekcí. Sekce se pohybují v kolejnici na kladkách s kuličkovými ložisky. Vrata jsou nadlehčována pružinou, takže ani ruční nouzové ovládání nevyžaduje velkou fyzickou sílu.

Nejlepší tepelně izolační vlastnosti vrat zaručují sendvičová sekce s přerušeným tepelným mostem a celoobvodové pryžové těsnění. Bezpečnost vrat zajišťují speciálně tvarované spoje mezi sekcemi, které zabrání skřípnutí prstů. Více se o garážových vratech dočtete na stránkách firmy Trido.

Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...