Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Železnice se otevře světu. Se stavbou rychlotratí pomohou experti z ciziny

  6:00
Kvůli projektu první tuzemské vysokorychlostní trati se Správa železnic (SŽ) rozhodla zrušit dosavadní faktický monopol tuzemských společností a otevřít se expertům z ciziny. Češi totiž nemají zkušenosti. Neotevírá se však příliš, inženýři musí v češtině složit zkoušky z tuzemského práva a norem.

Dvoupodlažní vysokorychlostní souprava Škoda Transportation, která jezdí na trati Mnichov–Norimberk | foto: Škoda Transportation

Při stavbě rychlotrati mezi pražskými Běchovicemi a Poříčany s plánovanou rychlostí přes 300 kilometrů v hodině si SŽ pouze se zdejšími experty nevystačí. Jsou totiž zvyklí stavět železnici maximálně na 160kilometrovou rychlost. Proto je zadání zakázky na zpracování dokumentace nutí spolupracovat se zahraničním partnerem.

Mírný rozruch způsobilo už loňské rozhodnutí správy železnic nevytvářet pro české rychlotrati vlastní technické normy, ale řídit se předpisy francouzské železnice.

„Neumím si představit, že bychom je u nás začali vytvářet, když jsou 40 let vyzkoušené ve Francii,“ řekl při oznámení nákupu know-how od francouzské státní železniční společnosti SNCF ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Fakta

  • 30 miliard je minimální částka, kterou bude potřeba ročně vynaložit na výstavbu vysokorychlostních tratí.
  • 320 km/h má být nejvyšší rychlost vlaků projíždějících prvními vysokorychlostními úseky české železnice.
  • 650 miliard Kč má být účet za výstavbu sítě vysokorychlostních tratí, kterou v roce 2017 schválila vláda.
  • 240 milionů Kč je hodnota zakázky na vypracování dokumentace pro územní řízení u stavby první rychlotrati.

Stejně železničáři hodlají postupovat i v případě první ze zakázek na zpracování dokumentace pro vydání územního rozhodnutí kvůli první vysokorychlostní trati. Ta totiž kromě předpokládané čtvrtmiliardové hodnoty přinese vítězi cennou referenci pro následující soutěže, a tudíž i vítaný náskok před konkurencí.

Zájemce o zakázku proto musí doložit, že v posledních deseti letech zpracovával materiál pro povolení rychlotrati pro vlaky jedoucí alespoň 250 kilometrů v hodině a zároveň předkládá požadovaný seznam odborníků, kteří musí mít konkrétní zkušenost s prací na vysokorychlostní trati.

Například expert, který bude garantem pro přípravu mostů, musí mít zkušenost s projektováním mostu alespoň za 30 milionů korun na vysokorychlostní trati. Také kvalifikace na tento post musí splňovat takzvanou autorizaci, tedy dříve zmíněnou zkoušku z tuzemských norem a předpisů vyžadovanou v češtině. Rozdíl oproti minulosti však spočívá v tom, že pozici nebude muset zastávat jediný člověk, ale mohou to být dva lidé.

Zjednodušeně řečeno to může být zahraniční inženýr se zkušenostmi s přípravou rychlotrati, se kterým bude spolupracovat český kolega. Ten zajistí, že navržené řešení bude možné použít v českém právním prostředí.

Kvalifikovaných je málo

„Rozdělení požadavků na více osob umožňuje oslovit výrazně širší okruh dodavatelů, třeba i zahraničních,“ uvedla mluvčí SŽ Radka Pistoriusová. Podle ní totiž splnění podmínky zkušeností a zároveň zákonem vyžadované autorizace jednou osobou nelze očekávat ve větší míře, jelikož navrhování vysokorychlostních tratí v takto pokročilém stupni se v Česku ještě neuskutečnilo. Podobně chtějí železničáři postupovat i u ostatních pilotních vysokorychlostních projektů, které chtějí začít stavět během následujících pěti let.

Kvůli požadavkům státní správy železnic už začali tuzemští projektanti shánět partnery v zahraničí. „Jednáme s významnými francouzskými a britskými partnery,“ uvedl mluvčí Sudop Praha Jakub Ptačinský. Bližší podrobnosti bude možné sdělit v momentu, kdy bude dohoda dojednaná, doplnil mluvčí jedné z nejvýznamnějších projekčních kanceláří v Česku.

Nikoli všechny požadavky železničářů projektanti chápou jako rozumné a oprávněné. U takzvaného přesypaného tunelu, kdy se vykope díra, která se následně zakryje deskou, se nevyžaduje tunelářská autorizace, ale mostařská,“ řekl ředitel české pobočky společnosti Afry Ivo Šimek. Lidí s touto kvalifikací je přitom v Česku jen pár a pracují pro největší kanceláře, dodal šéf firmy, která vytvoření pobočky na českém trhu oficiálně oznámila tento týden.

Kromě Afry se o uchycení na zdejším trhu dlouhodobě pokoušejí inženýři z francouzské společnosti Egis Rail. Ti nedávno dokončili studii proveditelnosti rychlotratě, která má spojit Prahu s Drážďany a v zákulisí se o nich hovoří jako o potenciálním partnerovi tuzemského Sudopu u dalších zakázek.

Začátek nicméně neměli jednoduchý. Během výběrového řízení na projekční práce k modernizaci železniční trati mezi Brnem a Přerovem jim totiž Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě zrušila oprávnění pro práci v tuzemsku. Soudy se sice francouzských hostujících inženýrů zastaly, ale definitivní rozhodnutí Nejvyššího správního soudu padlo až na konci roku 2018, kdy již na zakázce pracovaly konkurenční Sudop Brno a Moravia Consult.

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

Jak se hledá ropa a plyn mezi vinohrady. Reportáž z nejhlubšího vrtu v Česku

7. června 2024

Zhruba šedesát metrů vysokou vrtnou konstrukci nacházející se u obce Krumvíř na Břeclavsku nelze...

Z Taylor efektu tyjí i luxusní hotely. Fanouškům zpěvačky slibují pomyšlení

7. června 2024

Fanoušci Taylor Swiftové rádi zaplatí za dovolenou spojenou s návštěvou jejího koncertu tu nejvyšší...

Zlatá horečka stoupá. Jihokorejci vykupují slitky i z prodejních automatů

6. června 2024

V Jižní Koreji postupně přibývá prodejních automatů, díky nimž mají zákazníci možnost si pořídit...

Nejvíc na daních z příjmu loni odvedl ČEZ, čtyřikrát víc než druhá Škoda Auto

6. června 2024  18:58

Na dani z příjmu právnických osob loni nejvíc zaplatila energetická společnost ČEZ. Státu odvedla...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...