Z Prahy do Varů pod dvě hodiny. Lázeňské město může přiblížit rychlotrať

  10:00aktualizováno  12:52
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prověřuje ekonomickou efektivitu vysokorychlostní železnice z Kralup nad Vltavou přes Louny do Mostu. Odbočka z plánované rychlotrati do Drážďan by lidem zkrátila cestu vlakem i do Karlových Varů.

Lázeňské centrum Karlových Varů | foto: Martin Stolař, MAFRA

Po Ústí nad Labem, které se nedávno definitivně připojilo mezi města, kde budou zastavovat vysokorychlostní vlaky, má nyní šanci na přivedení rychlostní železnice i severočeský Most. Přestože trasa rychlovlaků vedoucí z Kralup nad Vltavou přes Louny do Mostu v původní vládou schválené síti vysokorychlostních železnic nefigurovala, nyní se jí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vážně zabývá.

„Tato varianta je součástí aktuálně zpracovávané studie proveditelnosti. Umožnila by zkrátit jízdní dobu z pražského hlavního nádraží do Mostu pod jednu hodinu a do Karlových Varů na hodinu a 45 minut,“ řekl MF DNES ředitel odboru strategie na SŽDC Radek Čech.

Tím by se jízdní doba vlaku, který do Mostu nyní jezdí přes Ústí nad Labem a Teplice, zkrátila na polovinu a bylo by to rychlejší než autobusem. Ten doposud po nedokončené dálnici D7 trasu do Mostu urazí za hodinu a 45 minut.

Přeprava na železnici

Přeprava na železnici

Rozhodl geologický průzkum

Úředníci nedávno ukončili projednávání první části studie proveditelnosti rychlodráhy mezi Prahou a Drážďany, která jako vhodnější trasu zvolila směr vedoucí přes Ústí nad Labem.

„Má to dva důvody. První je přepravní potenciál Ústí nad Labem a snaha Ústeckého kraje krajské město do sítě vysokorychlostních tras napojit. Druhým důvodem jsou výsledky geologického průzkumu,“ uvedl Čech. Z průzkumů prováděných odborníky z Česka i sousedního Saska vyplývá, že varianta vedení trasy po levém břehu Labe by byla mnohem technicky náročnější. Po konzultacích s ministerstvem dopravy proto správa železnic tuto trasu opustila.

Jakou rychlostí?

Ve druhé fázi ekonomického posouzení rychlodráhy do Drážďan musí resort dopravy kromě vybudování zmíněné mostecké odbočky rozhodnout rovněž o tom, jakou rychlostí budou vlaky na první české vysokorychlostní železniční trati projíždět. Zda bude stačit nejnižší navrhovaná rychlost 250 kilometrů v hodině, nebo půjde o plnohodnotnou vysokorychlostní trať s rychlostí do 350 kilometrů.

O něco pomaleji budou vlaky jezdit v přeshraničním tunelu pod Krušnými horami, kde se počítá v první fázi s rychlostí do 200 kilometrů u osobní dopravy a do 120 kilometrů u nákladních vlaků.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Kromě rychlovlaků projekt spojení do Drážďan předpokládá využití i pro konvenční vlaky. Ty by měly jet alespoň 160kilometrovou rychlostí, aby nezdržovaly rychlejší provoz. Plány na výstavbu vysokorychlostních tratí v každém případě významně zatíží státní rozpočet. Náklady na výstavbu základní sítě páteřních rychlodrah vyčíslil resort dopravy vloni v květnu na 650 miliard korun. Současný plán investic do roku 2030 počítá, že příprava rychlotratí jen v tomto období vyjde na 204 miliard korun.

Pokud má výstavba dopravních projektů postupovat tímto tempem, musí se podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici zvýšit roční přísun peněz po roce 2021 o 20 až 30 miliard.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Další z rubriky

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Najdete na iDNES.cz