Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nový Leon je frajer ve sportovním. Jede na benzin, naftu, plyn i elektřinu

  9:28aktualizováno  18:18
Seat představil svůj nejdůležitější model. Leon čtvrté generace je už od roku 1999 blízkým příbuzným Octavie, Golfu a Audi A3. Postavili ho na vylepšené technice předchůdce, přidali spoustu nových technologií, zavedli na palubu internet. Stále je to fešák.

Kolik stojí vyvinout nové auto? Seat to prozradil: přes miliardu eur. To ovšem předpokládá, že můžete čerpat ze zásobárny komponent koncernu Volkswagen, použít už vyvinutá řešení používaná napříč více značkami a máte továrnu, ve které přeprogramujete roboty a případně doplníte nová stanoviště pro montáž nových prvků. Takže udávaná částka víc než 1,1 miliardy eur je spíš spodní hranice.

Seat Leon vždy vyvíjeli a vyráběli v domovské továrně v Martorellu na dohled od Barcelony. Je to nejdůležitější model na českém trhu. V předchozích třech generacích se jich prodalo přes 2,2 milionu. „Leon byl s víc než 150 900 dodanými vozy v roce 2019 nejprodávanějším modelem značky a v uplynulých pěti letech byl nejprodávanějším automobilem ve Španělsku,“ řekl Wayne Griffiths z vedení Seatu.

Leon je pilířem značky i podle Carstena Isenseeho, který dočasně šéfuje Seatu poté, co jeho předchůdce Luca de Meo narychlo skončil. Ve chvíli, kdy se nový Leon představil, se oficiálně potvrdilo že de Meo povede automobilku Renault.

Nový Leon postavili na modernizované modulární platformě MQB Evo koncernu Volkswagen pro modely se spalovacím motorem vpředu napříč. „Zcela nový Leon je prvním kompletně síťově propojeným modelem značky,“ zdůrazňuje Seat. Internet na palubě, navigace propočítávající trasu online a další vychytávky právě publikum Seatu ocení. Leon má totiž podle Isenseho nejmladší zákazníky v segmentu, v průměru o deset let mladší než u konkurence.

Těm padne do noty taky design. Alejandro Mesonero-Romanos, šéfdesignér značky, to shrnuje jednoduše: Leon vznikl v hlavním městě Katalánska, městě proslaveném svým volnomyšlenkářským životním stylem, živým, živočišným, barcelonským. A takový má být i Leon. Oproti předchůdci je zakulacenější, sportovnější, v některých ohledech rafinovanější. Základními požadavky byly jednoduchost a čistota. Zároveň Mesonero-Romanos chtěl, aby byl výrazný. Důležité jsou vybalancované proporce. Charakteristická bude dlouhá příď s přísně vertikální maskou chladiče a zapuštěnýma přimhouřenýma očima světel. Bok vyrýsovávají jen tři prolisy. Záď u kombíku i hatchbacku (obě provedení představil Seat současně) charakterizuje rychle klesající linie, to ubralo trochu litrů v kufru nad roletkou.

Seat Leon
Seat Leon

Alejandro Mesonero-Romanos je charismatický vypravěč, takže mu publikum věří, že inspirací pro světelnou linku propojující zadní světla a taky pro tu rámující v interiéru přístrojovku, byl západ slunce nad mořem, který romanticky osvětluje hladinu, když špacírujete po barcelonské pláži. Ale pohádky se dobře poslouchají. A se světlem si u Seatu už tradičně hrají rádi. Lištu osvětlující interiér využívá například taky asistent pro změnu jízdního pruhu nebo asistent pro detekci nebezpečí při vystupování. Bílé světlo diod čelních lamp vytváří světelný tok až 900 lumenů (standardní LED poskytují podle Seatu 550 lumenů). Každý modul je vybaven 22 diodami LED, které obstarávají všechno: tlumená světla, dálková světla, světla pro denní svícení a dynamické ukazatele směru.

Obě karosářské verze se protáhly, trochu zúžily a snížily. Hatchback je dlouhý 4 368 mm (+86 mm), kombík, pojmenovaný Sportstourer, 4 642 mm (+93 mm); šířka je 1 800 mm (-16 mm), rozvor 2 686 mm (+50 mm), výška 1 456 mm (-3 mm) u hatchbacku a 1 448 mm (-3 mm) u kombi. Kufr hatchbacku je 380litrový (jako u předchůdce), u Sportstoureru narostl o třicet litrů na 617 litrů. Na výběr je z kol velikosti 16 až 18 palců.

Moc hezký je interiér. Horizontálně členěné, uklizené přístrojové desce dominuje velký tablet infotainmentu. Menší je osmi-, větší desetipalcový. Líbí se sportovně tvarovaný volant. Inovovaná platforma MQB Evo přinesla nejen Leonu, ale také příbuzným v podobě nového Golfu a Octavie volič automatické převodovky „shift-by-wire. Tento systém nemá mechanické propojení páky voliče s převodovkou, signály pro řazení jsou přenášeny elektronicky. Takže na středovém tunelu vystačí s malým pulzním ovladačem.

Seat Leon

Díky nárůstu podélných rozměrů je na zadních místech víc místa pro nohy. Dvojici dospělých tam prostor scházet nemůže. Prima detailem je 230voltová zásuvka v kufru, aby tam mohl motorista dobít elektrokoloběžku, která je hitem nabídky Seatu.

Benzin, nafta, plyn, elektřina

Pod kapotu bude na výběr ze čtyř variant pohonu: benzin, turbodiesel, CNG a plug-in hybrid. Všechny zážehové motory pro nový Leon jsou vybaveny přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Nabídku startuje tříválec 1,0 TSI 81 kW/110 k, standardně s 6stupňovou manuální převodovkou. Ve výkonových variantách 96 kW/130 k nebo 110 kW/150 k jsou k dispozici větší čtyřválcové zážehové motory 1,5 litru vybavené systémem deaktivace válců. Na vrcholu nabídky stojí jednotka 2,0 TSI s výkonem 140 kW/190 k a dvouspojkovou převodovkou. Litr a slabší patnáctistovka pracují v Millerově cyklu a mají turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. V provedení s dvouspojkovým automatem dostanou tyto agregáty „lehkou“ hybridizaci. Částečně hybridní pohon používá 48V generátor s funkcí spouštěče a 48V sadu lithium-iontových akumulátorů. V některých jízdních situacích pak auto jede setrvačností s vypnutým motorem, během zpomalování rekuperuje energii a pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci.

Turbodiesely jsou vždy dvoulitrové, startují na výkonu 85 kW/115 k ve spojení s mechanickou 6stupňovou převodovkou, verze o výkonu 110 kW/150 k mohou mít automat DSG. Sportstourer přidá k takovému provedení možnost připlatit za pohon všech kol.

Od podzimu bude v nabídce také Leon s jednotkou 1,5 TGI na CNG, která poskytuje nejvyšší výkon 96 kW/130 k. Auto má tři nádrže na CNG s celkovou kapacitou 17,3 kg stlačeného zemního plynu. Benzinová nádrž je jen malá na nouzové dojetí k plničce.

Plug-in hybridní provedení kombinuje zážehový motor 1,4 TSI s elektromotorem, sadou lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 13 kWh a šestistupňovou převodovkou DSG. Maximální výkon je 150 kW/204 k. Čistě na elektřinu takový leon ujede až 60 km.

Seat Leon

Schéma podvozku je stejné jako u předchůdců: vpředu zavěšení McPherson, vzadu podle varianty pohonu a výkonového provedení buď torzní příčka, nebo víceprvkové zavěšení. V příplatkové výbavě nebude chybět adaptivní podvozek DCC, který individuálně optimalizuje nastavení tlumičů každého kola podle hromady sledovaných parametrů. Kromě chování kol, ze kterého vyhodnocuje provozní podmínky a stav vozovky, zohledňuje také úhel otočení volantu, polohu pedálů brzdy a plynu.

Hatchbacky dorazí do Česka v březnu, na začátku července pak kombík. V létě se přidá plug-in hybrid a CNG na podzim. Ceny zatím automobilka nezveřejnila, podle všeho lehce narostou, stále by ovšem Leon měl zůstat levnější z tria Golf–Octavia–Leon.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...