Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Velkolepý fiat byl propadák. V lehkonohé stotřicítce si lebedíte

Co vás napadne jako první, když se řekne Fiat? Kultovní pětistovka, Uno, možná Barchetta nebo 124 Spider. Jenže Fiat se dlouhá léta snažil zápasit i v mnohem těžší váhové kategorii.
Fiat 130 přední maska

Fiat 130 přední maska | foto: M.B.

Je to už takové stigma neněmeckých evropských firem snad s výjimkou Volva, že nebyly od druhé světové války schopné vyprodukovat všeobecně úspěšný model nejvyšší třídy. Těch pozoruhodných i kvalitních přitom vznikla celá řada: Peugeot 604, Renault 30, Rover P5 či Maserati Quattroporte a Lancia Gamma.

Fiat se už od začátku 60. let snažil prorazit s pohledným modelem 2300, avšak s nevelkým prodejním úspěchem. V Turíně se proto na konci dekády rozhodli ještě navýšit sázky a zákazníky ohromit něčím velkolepým. Nový model 130 měl být přesně tím, po čem movití klienti prahnou – veliký, konzervativně střižený sedan s bohatou výbavou, silným motorem a moderními technologiemi. Myšlenka jistě logická, vyhotovení však poněkud polovičaté – alespoň tak hodnotil nový F130 dobový odborný tisk.

Fiat 130

Design z pera otce a syna Boanových z Centra stile Fiat se zjevně inspiroval u menších Fiatů 125 a 128, stejně dobře mohlo bohaté chromování odkazovat na vozy Mercedes nebo ZIL. Při osobním setkání je stotřicítka každopádně velkolepým, ba dokonce obřím autem, které vzbuzuje respekt za každé situace. O to překvapivější jsou jeho velmi dobré jízdní vlastnosti, které bych se, vzhledem k masivním proporcím, nebál nazvat lehkonohými. To vše při maximálním pohodlí posádky. 

Není se čemu divit, na podvozku si dali u Fiatu opravdu záležet. Chlubí se nezávislým zavěšením všech kol, vpředu se vzpěrami McPherson, tam se o komfort staraly podélné torzní tyče a šlo dokonce nastavit světlou výšku. Vzadu bychom našli opět McPhersony spolu s vlečenými rameny a vinutými pružinami. Standardem byly stabilizátory, čtveřice kotoučových servobrzd i posilovač maticového kuličkového řízení od ZF a dvouose nastavitelný volant.

Jistou slabinou se ukázala být pohonná jednotka – ne snad, že by nově navržený Lamprediho vidlicový šestiválec byl nespolehlivý, ale vzhledem k proporcím a hmotnosti auta mu přece jen nějaké koně chyběly. 

Fiat 130 motor

Motor, který nikdy nepoznal kouzlo vstřikování, měl zprvu při objemu tří litrů 142 koní, což při pohotovostní hmotnosti základní verze přes 1,6 tuny není věru mnoho. 

Výkon sice v průběhu let narostl až na 167 koní (a objem se zvětšil na 3,2 l), ani tak to na žádné závodění nebylo. Tím spíše s třístupňovým automatem Borg-Warner, který ještě podstatnou část točivého momentu spotřeboval pro svůj hydrodynamický měnič.

Fiat 130 řadící páka

O něco svižněji se motor projevuje s pětistupňovým manuálem ZF, který ovšem k pohodovému naturelu limuzíny tolik nepasuje. Přes všechny výhrady je motor velice kultivovaný i dostatečně pružný. Snad jen pětadvacetilitrová spotřeba po městě si nezadá s americkými osmiválci.

Buď jak buď, pokud přijmete pozvání na svezení s tímto neortodoxním mastodontem, záhy seznáte, že jízda s ním je spíše plavbou po jezeře s klidnou hladinou. O patřičnou pohodu v horkých dnech se stará výkonná americká klimatizace, kdo má raději přírodní ofuk, může si při lebedění ve velkopanských semišových sedačkách od Giovanniho Gottina elektricky stáhnout okénko.

Fiat 130 interiér

To všechno bylo v pořádku, horší už to bylo s kvalitou použitých materiálů a jistou strohostí celé přístrojové desky, která zkrátka neodpovídala sociálnímu statutu zamýšleného majitele takové limuzíny. Ostatně, cenově se F130 rozhodně nepodbízel – na západoněmeckém trhu se prodával za 20 tisíc marek, což byla cena srovnatelná s velmi oblíbeným BMW E3 nebo Mercedesem W116. 

Černý Fiat 130 byl dlouhé roky služebním autem italského premiéra Alda Mora. V roce 1978 jej v římských ulicích začalo pronásledovat jiné vozidlo, přičemž výsledkem zběsilé honičky a následné havárie byl únos politika teroristy Rudých brigád, kteří Mora později zastřelili.

Výhodou dnes rozhodně je, že jisté zapomnění a existence odvozeného atraktivního kupé způsobují příznivé ceny sedanu, kterého se v letech 1969-1976 vyrobilo jen necelých 16 tisíc kusů.

Stotřicítka kromě zmíněných nedostatků doplatila také na ropnou krizi a fakt, že po převzetí Ferrari a Maserati Fiat neměl takovou potřebu vyrábět velké drahé auto – náhrada už se nekonala, zůstal pouze o něco menší, ale obchodně výrazně úspěšnější Fiat 132.

Jízda s Fiatem 130 je spíše plavbou po jezeře s klidnou hladinou.

Stotřicítku ve slušné kondici seženete zhruba za 35 tisíc korun, kupé asi o sto tisíc dráž. Za svoje peníze dostanete velmi dobře zpracované a mechanicky odolné auto, kterých na ulici rozhodně moc nepotkáte.

A perlička na závěr: Fiat 130 si kdysi jako nový pořídil také Karel Gott.

Fiat 130 Coupé

Z úplně jiného těsta než limuzína bylo odvozené kupé. Stálo na stejných technických základech, přísně hranatá karoserie ušitá u Pininfariny byla však o něco delší a opticky neměla s limuzínou vůbec nic společného. 

Zpětně vzato jde o pravý designový skvost, jedno z nejsignifikantnějších aut 70. let. Oproti limuzíně má pohlednější a ještě luxusněji vybavený interiér, motor a převodovky jsou totožné. Zajímavé je, že kupé vzniklo spíš náhodou, když Fiat hledal cesty, jak oživit prodeje řady 130.

Fiat 130 Coupé
Fiat 130 Coupé
Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.
Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.

Každá budoucí maminka se snaží zajistit pro své miminko jen to nejlepší. GS Mamavit je komplexní multivitaminový doplněk, který je speciálně...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...