Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Už jsme projeli první škodovku do zásuvky. Vyplatí se nebrzdit

Čeští zákazníci mají aktuálně objednáno téměř 900 elektrických modelů Citigo. Nejmenší škodovka plně přešla na elektrický pohon, minulý týden ji začala vyrábět bratislavská továrna koncernu Volkswagen. S prvním sériově vyráběným elektromobilem české značky jsme najeli první kilometry.

Nejvíc vnímáte ticho v kabině, když si nepustíte rádio a jedete v dešti, bude vás brzy otravovat hlas motorku stěračů. Citigo nemuselo podstupovat s přechodem na elektřinu znovu celkovou homologaci, takže nedostalo třeba plašičku chodců, kterou musí nová elektrická auta mít, chybí i systém nouzového volání ecall. 

Nově má však sledování auta na dálku z mobilu, třeba stav nabití baterky, dojezd, zamknutí nebo zavření oken. Na dálku jde nastavit zapnutí topení a klimatizace nebo rozsvítit světla. Jinak je to citigo, jak ho známe: obratné, výborně ovladatelné, na retardérech se jemně zhoupne, žádný lomoz nebo odskakování, kruhové objezdy díky kolům v rozích karoserie projíždí suverénně, těžký balík baterií pod podlahou snižuje těžiště, takže auto „přidržuje“ u silnice. Slušný rejd usnadní manévrování ve městě a otočky v ulicích.

Bez brzd

Volant je jen výškově nastavitelný, polohu si za ním ale najde každý. Ovládání je jednoduché, jako u každého auta s automatem. Pokročilí elektromobilisté si začnou „hrát“ s rekuperací. U aut na baterky je třeba naučit se hospodařit s energií, zbytečně nezrychlovat, předvídat a minimálně brzdit. Ideální je nepoužívat brzdy, ale zpomalovat motorem, kdy elektromotor slouží jako generátor a dobíjí baterku. Vše se ovládá pákou voliče jízdního režimu, stejnou jako u auta s automatem. Kromě polohy D pro jízdu dopředu má ještě pulzně volenou polohu B. Když zatáhnete pákou dozadu, začne auto intenzivně zpomalovat bez pomoci brzd, umí to skoro až do úplného zastavení. Při tomto zpomalování se rozsvítí i brzdová světla. Musíte si ale zvyknout brzdný režim vypínat (opět pohybem páky), jinak vás bude při další jízdě brzdit. To se ovšem může někdy hodit, třeba při poskakování v koloně.

Škoda Citigoe iV
Škoda Citigoe iV

Na to se mohou hodit ještě další tři úrovně zpomalování (rekuperace), které brzdí méně intenzivně, to se dá použít pro jízdu „na jeden pedál“, při které po uvolnění plynu auto neplachtí, ale zpomaluje. Jednotlivé stupně se nastavují pohybem páky voliče do stran.

Elektrické Citigo postavili z toho klasického, pod kapotu tak nastěhovali elektromotor (61 kW, 212 Nm), jednostupňovou převodovku integrovanou do motoru, řídící elektroniku a všechno ostatní. Všimněte si, že autu zůstala i klasická 12voltová autobaterie. Tak to má většina elektroaut: když se tato baterka vybije, auto nepojede. Trakční baterie je opravdu pouze pro roztáčení kol, a také z ní měnič malou dvanáctivoltovou dobíjí. „Velká“ baterie složená ze 168 lithium-iontových článků je schovaná v podlaze vozu pod sedadly a středovým tunelem, celý balík s rozměry 1,1 × 1,7 × 0,3 m z kufru ubral pouhý jeden litr objemu oproti benzinovému provedení. 

Škoda Citigoe iV

Kapacita 32,3 kilowatthodin má vystačit asi na 250 kilometrů městského dojezdu, to ovšem v nejúspornějším režimu Eco+, ve kterém je výkon snížen na 40 kW a 133 Nm, maximálka je omezena na 95 km/h, ale vypne se kompresor klimatizace. Další režim ECO má parametry upravené na 50 kW a 163 Nm a 120 km/h. Na plný plyn umí citigo uhánět o deset kilometrů v hodině rychleji a na stovku se rozpeláší za 12,3 sekundy. Sprinty ze semaforů do padesátky jsou ovšem mnohem čipernější, jak se na elektromobil sluší.

Nabíjejte přes noc

Z běžné domácí zásuvky na střídavý proud o výkonu 2,3 kW se prázdné citigo dobije na 80 procent za 12 hodin a 43 minut. Za hodinu to zvládne ze 40kW rychlonabíječky.

Přísně hranatá karoserie skrývá obdivuhodně velký interiér. Hlavně na šířku je místa nečekaně hodně. Dva dospělí plus dvě děti se dovnitř poskládají. Všude zaparkuje, všude se vejde. Je z něj obstojný výhled, a při parkování a brouzdání ulicemi natěsno oceníte pravidelně hranaté tvary, které jsou přehledné.

Dobře se nastupuje doširoka otvíratelnými dveřmi. Všechno působí festovně a z provedení na pohled rozhodně nečiší snaha o uspoření, nějakou vášeň, finesy a fajnové materiály však nečekejte, spíš racionalitu a střídmost.

Škoda Citigoe iV
Škoda Citigoe iV

Elektrické miniauto Škoda Citigoe iV je v nabídce výhradně v pětidveřové verzi, v Česku jen ve vyšším výbavovém stupni Style. Na pohled je poznat podle masky chladiče, která je zakrytovaná v barvě vozu, a přepracovaného předního nárazníku. Nyní je doporučená prodejní cena pro český trh 479 900 korun. Kromě klimatizace, elektricky ovládaných předních oken, centrálního zamykání s dálkovým ovládáním, rádia Swing s DAB přijímačem, tempomatu, vyhřívání předních sedadel, zadních parkovacích čidel má i přední mlhové světlomety nebo vyhřívané čelní sklo, v příplatkovém ceníku zůstala víceméně jen metalíza.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Zásluhou meziročního nárůstu ve výši 64 % se Tesly Model Y prodalo 1,23 milionu...

VIDEO Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Tesla svolává téměř 3900 cybertrucků kvůli opravě pedálu plynu

Tesla Cybertruck

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává ke kontrole 3878 svých pick-upů Cybetruck. Důvodem je...

Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55...

  • Nejčtenější

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč

2. června 2024

Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955,...

Sraz automobilových pokladů oživily traktory a rozzářily bugattky

2. června 2024

Už pošesté se v Dobřichovicích sešla pestrá směsice zástupců automobilové historie. Konal se zde...

Filozofující cyklopoustevník Nelson putuje Evropou dvaadvacet let

1. června 2024

Exkluzivně Páteční mejdan ve drážďanském Neustadtu jede na plné pecky. Sedíme na parapetu výkladu obchodu,...

Americký mamut padl na kolena před 15 lety. Bankrot GM musela odvrátit vláda

1. června 2024

Americká automobilka General Motors byla několik desítek let světovou jedničkou a se svými vozy...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...