Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rozbalit, vyčistit a odblokovat. Nové auto je třeba probudit

Týdny od koupě nového auta utekly a prodejce vám volá, kdy si budete chtít auto převzít. Servis ho musí ještě odblokovat, vyčistit a aktivovat systémy. Klidně dvě hodiny zabere seznamovačka zákazníka s vozem. Čím musí váš vysněný stroj projít, než v něm od prodejce odjedete?

„Od naložení v továrně k nám auto dorazí nejdéle za dva dny,“ uvádí Jan Koštýř, vedoucí prodeje u Auto Štěpánek. Auta rozváží nejčastěji kamiony a vlaky. Přímo k dealerovi pak i menší „odtahovky“.

Kde je klíč?

Napadlo vás, jak je to s klíči tisíců aut, které přepravují obří zaoceánské lodě přes půl světa? Jsou tam vyskládaná na centimetry, jedno za druhým a vedle sebe. I když z lodi ujet nemohou, auta se vozí zamčená. 

Tisíce klíčů ovšem kapitán lodi po kapsách nenosí. Do sejfu schová jen jediný, z toho posledního auta. Systém je jednoduchý: klíč z naloženého auto se zamkne do toho, které zaparkuje za ním.

Malých Citigo se na nákladní auto vejde deset, naopak Kodiaqů jen sedm. Za nakládku a vykládku přepravovaných automobilů je zodpovědný řidič kamionu. Ten si musí navíc hlídat výšku a délku soupravy (není ve všech evropských zemích stejná), jak si auta uspořádá, je na něm.

Musí také ohlídat mezery mezi naloženými auty, aby se při přejíždění nejrůznějších nerovností navzájem nepoškodily. Na upevňování používají předepsaný počet klínů a kurtů. Řídit kamion přepravující auta je kumšt, ne každý „trucker“ se na to hodí a odváží.

Rozbalit, odblokovat...

Když auto dovezou k dealerovi, musí do servisu. Je „zabalené“ a má zablokované některé funkce. Všechna auta dostávají na exponovaná místa folie, typicky jsou nalepené na prazích, aby je při nastupování řidiči neokopali. Na sedačce řidiče je obal z igelitu nebo netkané textilie. Dražší vozy nebo auta, která cestují případně jsou uskladněna déle, dostávají větší polep, někdy je to takové igelitové nebo textilní pyžamo.

Na místech, která jsou nejexponovanější, najdeme samolepicí molitanové dílce, na hraně dveří řidiče je speciální protektor, který chrání před oboucháním při nastupování v úzkých prostorách, třeba na patrový návěs kamionu.

 „Auto musíme odblokovat z přepravního režimu, odstranit ochranné fólie a vyjmout vymezovací podložky z pružin, umýt, vyčistit, naleštit,“ vypočítává Koštýř z pražského dealerství značky Škoda. Kompletní předprodejní servis podle Koštýře trvá asi tři hodiny.

Transportní mód totiž omezí maximální rychlost na třicet kilometrů v hodině, řidič při přejezdech s novým autem také může vytočit motor na maximálně dva a půl tisíce otáček. „Nájezd omezený není, ale nepředpokládá se, že by se s autem najezdilo víc než padesát kilometrů,“ říká Koštýř.

To se liší značku od značky, některé trvají na zkušební jízdě ihned po vyrobení. Škoda nebo nošovický Hyundai na speciálním polygonu uvnitř fabriky všechna auta projedou. U Ferrari se testovací jezdci s každým vyrobeným kusem projedou v kopcích kolem Maranella. Naopak ve fabrice PSA v Trnavě nově vyrobené Peugeoty 208 a Citroëny C3 neprojíždí všechny a testují jen některé kusy.

Na oživení vozu je potřeba diagnostika, která musí probudit řídicí jednotky vozu a projít elektronické systémy, seřídit rádio, nastavit servisní interval.

Dlouhý seznam úkonů

Dealeři mají pro předprodejní servis speciální seznamy úkonů. Je tam mimo jiné vypnutí přepravního režimu akumulátoru, vynulování ukazatele servisních intervalů nebo kontrola dotažení šroubů kol předepsaným momentem a správného nahuštění pneumatik. Pokud auto stálo déle než rok ve skladu (to je zcela výjimečný případ), mění se brzdová kapalina. Servis má za úkol namontovat dodatečnou výbavu jako jsou třeba poklice plechových disků kol.

Auto se rovněž zvedne na hever, překontroluje a vyndají se přepravní vymezovací podložky z pružin. Ty jsou potřeba pro přepravu, aby se auto při nájezdu na plošinu a při přepravě nehoupalo a neodřelo.

Pokud auto dorazí poškozené, je nutná náprava. Malé mělké škrábance se dají rozleštit, větší poškození se řeší individuálně společně s pojišťovnou. Pokud je poškození velké, auto jde zpátky do továrny.

Ze závodu auto přijede s kompletními náplněmi a přibližně dvěma litry paliva. „My zákazníkovi dodáváme palivo tak, aby měl nájezd aspoň sto kilometrů,“ popisuje Jan Koštýř.

„Registrace vozu není běžná, za poplatek asi 1 500 korun ji nabízíme a patří k velmi žádaným službám,“ říká s tím, že čekání na nový vůz se tím neprodlouží, přihlašovací proces mají synchronizovaný s doručením vozu do servisu a k zákazníkovi.

Přihlášení do servisu online

Oproti minulosti je mnohem obsáhlejší proces předávání vozu novému majiteli. Trvá to i dvě hodiny. „Vozidla jsou vybavena novými technologiemi, systémy, propojením s internetem,“ popisuje šéf prodeje Auto Štěpánek Jan Koštýř. 

Čas zabere například aktivace různých služeb, které umožňují ovládání některých funkcí vozu na dálku. „Nastavení spárování s telefonem, vytvoření uživatelského účtu, aktivace služeb a kontrola,“ vypočítává Koštýř.

V dnešní době se zákazník může přes aplikaci v telefonu, nebo u nejnovějších modelů Scala a Kamiq přímo z displeje infotainmentu vozu, rovnou objednat do servisu. V případě potřeby servisního zásahu zasílá vozidlo informace do centrálního systému koncernu VW, odkud jsou data předána do domovského servisu, ten pak zákazníka osloví. Proaktivní servis se uplatní, pokud vůz detekuje blížící se pravidelnou prohlídku, případně rozpozná závadu. 

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...