Středa 22. ledna 2020, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. ledna 2020 Slavomír

Nohu na spojce mějte lehkou. Za zničený setrvačník budou létat tisíce

  7:11aktualizováno  7:11
Dvouhmotový setrvačník doprovází moderní turbodiesely. Jeho úkolem je kompenzovat nerovnoměrné otáčení klikové hřídele, při němž vzniká kmitání, které by nesvědčilo převodovce.

Hlavní funkcí dvouhmotového setrvačníku je zabránit přenosu vibrací. Je to tedy vlastně tlumič. Dříve obvyklý jednoduchý setrvačník dnes častěji nahrazuje dvouhmotový, který lépe tlumí rázy a kmity.

Setrvačník se stejně jako každý tlumič opotřebovává. Životnost je podle zkušeností servisů od 80 000 po zhruba 220 000 kilometrů. Rapl za volantem ho ovšem umí zničit vlastně okamžitě.

Životnost lze vhodným zacházením prodloužit. Důležité je omezit rázy – jemně pracovat se spojkou, šetrně řadit, plynule se rozjíždět. Někteří dokonce doporučují při stání v prudkém kopci používat parkovací brzdu, aby vůz nezůstával opřený o zařazenou rychlost. Důležitější je ale to, jak rychle se spojka pouští – ideálně citlivě a pomalu.

Setrvačníku také nesvědčí jízda v opravdu nízkých otáčkách. K podtáčení motoru dnes mnohdy nabádají sama auta radící, jaký rychlostní stupeň má řidič zařadit. Jsou totiž nastavena tak, aby auto minimalizovalo emise, životnost je v těchto situacích bohužel až na druhém místě.

„Dvouhmoťák“ se používá hlavně u turbodieselů, kde se pracuje s vyššími točivými momenty, stále častěji jej ovšem najdeme i u benzinových motorů, především přeplňovaných.

Pro prověření dvouhmotového setrvačníku stačí automobil nastartovat a studený motor nechat běžet na volnoběžných otáčkách. Pokud uslyšíte zespodu pohonné jednotky klapot, s největší pravděpodobností jde právě o nadměrně opotřebený dvouhmotový setrvačník. Jeho výměnu přitom není radno odkládat. Vůle se budou neustále zvětšovat a může dojít k vážnému poškození motoru.

Dvouhmotový setrvačník se má vždy měnit společně s kompletní spojkovou sadou. Tedy se spojkovou lamelou, přítlačným talířem a ložiskem. Spojku je třeba při výměně dvouhmotového setrvačníku stejně rozebrat, a nestojí to málo. Je tak lepší vyměnit vše najednou. Je třeba počítat nejen se samotnou cenou náhradní sady, ale také s časově náročnou výměnou. Ani u notoricky známých modelů s velkým výběrem dílu z druhovýroby se nevejdete u garážisty do patnácti tisíc. 

  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Premium

Vážné nemoci nepadají z nebe. Ničí nás stres, shodují se psycholog i psychiatr

Lidské tělo má něco jako vnitřní baterku. Když dlouho jedete na rezervy, vypne se imunitní systém a­ organismus to...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Kolik ročně stojí opravy auta? Záleží nejen na typu vozu, ale i na věku řidiče

Při plánování koupě auta stojí za to posoudit a porovnat provozní náklady. Ty nezahrnují pouze výdaje na pohonné hmoty...

Premium

Nové vstřikovače stojí někdy více než samotné auto. Naštěstí je lze opravit

Porucha vstřikovačů je noční můra majitelů aut vybavených vznětovými motory se systémem common rail. Pro majitele...

Premium

Vzduch místo kovu. Výhody a nevýhody pneumatického odpružení

Odpružení automobilu vzduchovými měchy je stále běžnější. Díky tomuto řešení lze skloubit pohodlné odpružení s...

Pojízdné stanice měření emisí loví v ulicích auta s vykuchanými výfuky

Nejmladší vozový park má z České republiky bezpochyby Praha. I po hlavním městě se ovšem pohybuje velké množství aut,...

Najdete na iDNES.cz